تاریخ: ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۴:۲۱
بازدید: ۱۱۴
کد خبر: ۳۱۴۱۱۰

دولت قبل طی ۵ سال یک ریال هم به حوزه ریلی بودجه نداد

دولت قبل طی ۵ سال یک ریال هم به حوزه ریلی بودجه نداد
‌می‌متالز - مدیرعامل راه‌آهن با بیان این‌که قانون رفع موانع تولید در پستو‌های بروکراسی کشور خاک می‌خورد، گفت: حمل ۱۰ میلیون تن بار از طریق ریل ۲۰۰ میلیون تومان عایدی برای کشور دارد.

به گزارش می‌متالز، سید میعاد صالحی با بیان اینکه راه‌آهن یکی از نماد‌های صرفه‌جویی انرژی و نماد همکاری بین وزارت نفت و وزارت راه و شهرسازی است، اظهار کرد: به رغم تاکیدات مقام معظم رهبری به حوزه ریلی و تصریح بند الف ماده ۵۷ قانون برنامه ششم توسعه مبنی بر اختصاص سهم یک درصدی از فروش نفت به حوزه ریلی، طی ۵ سال ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ که این سهم حدود ۷ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان می‌شد، یک ریال هم به حوزه ریلی از سوی سازمان برنامه و بودجه دولت قبل اختصاص داده نشده است.

وی افزود: نرخ حمل هر تن بار از سرخس تا بندرعباس به طول بیش از ۱۶۰۰ کیلومتر با قطار حدود ۳۰ تا ۴۰ دلار است و بابت حمل آن حدود ۷ تا ۱۰ لیتر گازوئیل معادل حدود ۷ تا ۱۰ دلار مصرف می‌شود. این در حالی است که در حمل بار از طریق جاده، با وجود آنکه بابت حمل هر تن کالا همین ۳۰ تا ۴۰ دلار عاید کشور می‌شود؛ اما مصرف سوخت آن از طریق جاده حدود ۶۰ تا ۷۰ دلار است و دولت برای ترانزیت هر تن کلا به صورت جاده‌ای ۳۰ تا ۴۰ دلار به سایر کشور‌ها یارانه می‌دهد.

وی ادامه داد: این بدان معناست که ۱۰ میلیون تن بار از طریق ریلی حمل شود، حدود ۲۰۰ میلیون دلار برای کشور عایدی دارد، اما اگر همین مقدار کالا از طریق جاده حمل شود، ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون دلار به کشور یارانه پنهان تحمیل می‌کند و در واقع تراز مصرف انرژی را منفی می‌کند.

مدیرعامل راه آهن بیان کرد: یکی از بستر‌هایی که در طول هفت سال گذشته در پستو‌های بروکراسی کشور خاک می‌خورد، موضوع استفاده از ظرفیت ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید برای کمک به سرمایه گذاری در صنعت ریلی از محل کاهش مصرف سوخت بود که پس از پیگیری‌های انجام شده و حمایت وزیر راه و همکاری وزیر نفت نهایی شد.

صالحی افزود: هفته گذشته قرارداد‌هایی در این زمینه با بخش خصوصی به ارزش ۲ هزار میلیارد تومان امضا شده تا از محل صرفه‌جویی مصرف سوخت، مشوق‌هایی به سرمایه گذاران بخش خصوصی که پیش از این در توسعه ناوگان ریلی سرمایه گذاری کرده‌اند، پرداخت شد که این موضوع می‌تواند جهش بزرگی در توسعه حمل و نقل ریلی کشور و همچنین رونق در شرکت‌های تولید کننده داخلی واگن و لکوموتیو ایجاد کند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده