به گزارش میمتالز، مصطفی طاهری عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در یادداشتی درباره وضعیت انحراف مصرف انرژی از مقدار استاندارد تعیین شده نوشت: فولاد علاوه بر مصرف۱۳.۷۳۳ میلیون مترمکعبی گاز کشور در سال ۱۳۹۹ معادل ۹ درصد از گاز کشور (۳۳ درصد از سهم صنعت)، حدود ۱۶ تراوات ساعت؛ معادل ۵ درصد از برق کل و ۱۳ درصد از سهم صنعت در سال ۱۴۰۱ را بهخود اختصاص داده است.
وضعیت مصرف انرژی (برق و گاز) صنایع بزرگ و میزان انحراف مصرف انرژی ایشان از میزان استاندارد تعیینشده توسط سازمان ملی استاندارد، از موضوعاتی است که موردغفلت واقع شده است. بر طبق ماده ۲۴، ۲۵ اقتصاد وابسته به منابع طبیعی ۲۶ قانون اصلاح الگوی مصرف، کلیه مصرفکنندگان انرژی با مصرف سالانه سوخت بیش از پنجمیلیون مترمکعب گاز و یا سوخت مایع معادل آن و تقاضای (دیماند) قدرت الکتریکی بیش از یک مگاوات در صورت عدم رعایت استاندارد مصرف انرژی بهصورت درصدی از قیمت فروش حاملهای انرژی جریمه خواهند شد.
در این تحقیق برای محاسبه جریمه، قیمتهای جهانی برق و گاز با دلار نیمایی محاسبه شده و برق (۸ سنت)، گاز (۲۰ سنت) و دلار نیمایی (۴۱.۵۰۰ تومان) در نظر گرفته شده است. در ادامه، گزارشهای بازرسی مصرفکنندگان عمده انرژی سازمان ملی استاندارد شامل سه صنعت سیمان، آلومینیوم و فولاد (۲۱۸ واحد) تحلیل شده است. از این تعداد، ۵۸ گزارش بازرسی (برق و گاز) با نتیجه نامنطبق (سیمان (۳۶ گزارش)، آلومینیوم (۲ گزارش) و فولاد (۲۰ گزارش)) مورد بررسی قرار گرفت که در نتیجه این بررسی مشخص شد که انحراف مصرف این ۵۸ گزارش معادل ۱.۴ تراوات ساعت (مجموع مصرف برق یک سال بخش خانگی استان اردبیل و ایلام) و ۱۸۳ میلیون مترمکعب گاز (معادل با مصرف گاز خانگی ۲ سال استان سیستان و بلوچستان (۹۲.۳ میلیون مترمکعب در سال)) بوده است.
جدا از بحث صرفهجویی انرژی که با توجه به ناترازی انرژی موجود در شبکه برق و گاز بسیار پراهمیت است، در صورت اجرایی شدن قانون اصلاح الگوی مصرف برای این ۵۸ گزارش، جریمه ۴.۴ هزار میلیارد تومانی برق و ۱.۵ هزار میلیارد تومانی گاز از ایشان میبایستی اخذ میشد.
بر طبق مفاد ماده ۱۱ قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی، معیارها و مشخصات فنی و استاندارد اجباری انرژی تجهیزات و ماشینآلات انرژیبر و فرآیندهای صنعتی، معدنی و کشاورزی، همچنین استاندارد کیفیت انواع سوختهای مصرفی و برق به ترتیبی که تولیدکنندگان و واردکنندگان موارد مذکور ملزم به رعایت آن باشند توسط کارگروهی متشکل از نمایندگان وزارتخانههای نفت، نیرو، معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی رئیسجمهور، مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران و سازمان حفاظت محیطزیست و وزارتخانههای ذیربط تدوین میشود و به تصویب هیأت وزیران میرسد. همانطور که از نمودار زیر مشخص است در بخش مصارف گاز صنعتی دو صنعت سیمان و فولاد ۵۰ درصد مصرف گاز بخش صنعت را به خود اختصاص میدهند که بهطور میانگین معادل ۳۰ درصد گاز بخش خانگی هستند. خاطرنشان میشود علاوه بر فولاد و سیمان؛ ۳.۱۵۰واحد ذیل استاندارد نیز ۱۷ درصد گاز صنایع را به خود اختصاص دادهاند.
همچنین در بخش مصارف برق صنعتی سه صنعت سیمان، آلومینیوم و فولاد ۵۰ درصد مصرف گاز بخش صنعت را به خود اختصاص میدهند که بهطور میانگین معادل ۳۰ درصد برق بخش خانگی هستند.
لذا باتوجه به نتایج بازرسیهای سازمان ملی استاندارد و سهم ۲۵ درصدی عدم انطباق نتایج با معیارهای مصرف انرژی تدوین شده، ضروری است، تحلیل و بررسیهای این گزارش و ارائهی نتایج این گزارش مدنظر قرار گرفته و ملاحظات و الزامات قانونی یرای بهبود شرایط فراهم گردد.
مطابق با گزارش وزارت نیرو برق مصرفی در کشور در سال ۱۴۰۱ معادل ۳۱۶ تراوات ساعت (۳۹ میلیون مشترک) میباشد که صنعت با ۱۱۴ تراوات ساعت (۲۶۸ هزار مشترک)؛ معادل ۳۶.۲ درصد بزرگترین گروه مصرفی صنعت برق است؛ بنابراین کمتر از یک درصد مشترکین صنعتی (۰.۷ درصد) حجم عمدهای از مصرف برق را به خود اختصاص دادهاند. مطابق این آمار، ۱۲.۳ درصد از این انرژی صرف صنایع بزرگ کشور شامل، فولاد، سیمان و آلومینیوم، مس و پتروشیمی شده است و ۸۶.۵۴ درصد نیز سهم سایر تقاضاهای بخش صنایع کوچک، کشاورزی و خانگی بوده است.
مطابق با ترازنامه انرژی که در اسفند ۱۴۰۱ منتشر شده است. گاز مصرفی کشور در سال ۱۳۹۹ معادل ۱۵۲ میلیارد مترمکعب (۲۶ میلیون مشترک) میباشد که صنعت با ۳۹ میلیارد مترمکعب (۸۲ هزار مشترک)؛ معادل ۲۵.۴ درصد بزرگترین گروه مصرفی بعد از مصارف خانگی است؛ بنابراین کمتر از یک درصد مشترکین صنعتی (۰.۳۱ درصد) حجم عمدهای از مصرف گاز را بهخود اختصاص دادهاند.
۳.۳۶۴ واحد تولیدی در ۳۹ گروه تولیدی ذیل استانداردهای تعریف شده میباشند که تاکنون ۲.۵۷۹ بازرسی توسط ۴۵ شرکت بازرسی تحت قرارداد سازمان ملی استاندارد با حداکثر ملاحظات و تخفیفها برای آنها انجام شده است. نتیجه ۲۵ درصد این گزارشهای بازرسی عدم انطباق میزان انرژی مصرف شده با میزان استاندارد بوده است.
در ادامه سه صنعت پرمصرف سیمان، آلومینیوم، فولاد و صنایع کوچکتری نظیر تایر مورد بررسی قرار خواهند گرفت.
سیمان ۶.۸۶ میلیارد مترمکعب گاز کشور در سال ۱۳۹۹ معادل ۴.۵۳ درصد از گاز کشور (۱۷ درصد از سهم صنعت در مصرف گاز) را مصرف کرده است؛ همچنین حدود ۹ تراواتساعت، معادل ۳ درصد از کل مصرف برق کشور (۳۱۶ تراوات ساعت) و ۸ درصد از سهم صنعت در سال ۱۴۰۱ را به خود اختصاص داده است؛ بنابراین توجه به بهبود فرایند تولید سیمان جهت رسیدن به معیارهای مصرفی انرژی برای ایجاد انگیزه بهینهسازی انرژی، ضروری است.
تعداد ۷۸ واحد در بخش صنعت سیمان ایران هم اکنون فعال هستند و روزانه بالغبر ۱۷۲ هزار تن سیمان تولید میکنند. میزان استاندارد مصرف برق و گاز برای هر یک از مشترکین متفاوت بوده و این عدد توسط بازرسان سازمان ملی استاندارد تعیین میشود. با بررسی اطلاعات مصرف انرژی و اطلاعات تولید ۳۶ گزارش بازرسی نامنطبق واحد سیمانی موجود در سال ۱۴۰۰ مشخص شد که اگر قانون اصلاح الگوی مصرف اجرایی میشد، مبلغ ۳۸۸ میلیارد تومان برای مازاد مصرف برق (۱۱۷ گیگاوات) و ۱، ۱۰۳ میلیارد تومان برای مازاد مصرف گاز (۱۳۳ میلیون مترمکعب) بهصورت مجموع باید دریافت میشد. همانطورکه پیشتر ذکر شد، مبنای جریمه قیمت جهانی برق به مبلغ برق (۸ سنت)، گاز (۲۰ سنت) و قیمت دلار (۴۱.۵۰۰ تومان) فرض شده است.
جداول زیر شامل ۴ واحد تولیدی است که برای نمونه براساس حداکثر انحراف ارائه شده است. اسامی واحدهای تولیدی محفوظ است.
چهار شرکت تولیدکننده شمش آلومینیوم کشور در سال ۱۴۰۱؛ ۶۳۲ هزار تن تولید کردند. این رقم در مدت مشابه سال گذشته، ۵۵۹ هزار تن بود. مجموع برق مصرفی در صنعت آلومینیوم در کشور برابر با ۷ تراوات ساعت (۶ درصد برق صنعتی) است.
خاطرنشان میشود که دو کارخانهی ایران و المهدی ازنظر انرژی استانداردهای تعریفی سازمان ملی استاندارد را رعایت کردهاند. دو کارخانه (اسامی واحدهای تولیدی محفوظ است.) با در نظر گرفتن این نکته که در مجموع ۱۵ درصد تولید کشور را به خود اختصاص دادهاند در بازرسیهای یک سال (۲ بازرسی منفی از ۴ بازرسی)، ۵۱۱ گیگاوات ساعت مازاد مصرف (۱.۶۳۵ میلیارد تومان جریمه) را داشتهاند.
فولاد؛ علاوه بر مصرف ۱۳.۷۳۳ میلیون مترمکعبی گاز کشور در سال ۱۳۹۹ معادل ۹ درصد از گاز کشور (۳۳ درصد از سهم صنعت)، حدود ۱۶ تراوات ساعت؛ معادل ۵ درصد از برق کل و ۱۳ درصد از سهم صنعت در سال ۱۴۰۱ را بهخود اختصاص داده است.
بنابراین توجه به بهبود فرایند جهت رسیدن به معیارهای مصرفی انرژی استاندارد برای بهحداقلرساندن هزینه نقدی و توسعه مزیت رقابتی در بازار فولاد لازم است (۲۰ گزارش عدم انطباق صنعت فولاد شامل ۷۲۵ گیگاوات ساعت برق مازاد و ۵۰ میلیون مترمکعب گاز).
در کشور ۱۳۶ واحد تولیدی فعال ذیل استاندارد ۹۶۵۳ فولاد و آهن سازمان ملی استاندارد قرار گرفتهاند که در جداول زیر ۲۰ مورد نامنطبق آنها به نمایش گذاشته شده است. اسامی واحدهای تولیدی محفوظ است.
نتیجه بررسی ۵ گزارش بازرسی نامنطبق برای فرایند فولادسازی در مصرف برق سال ۱۴۰۰:
نتیجه ۸ گزارش بازرسی نامنطبق برای فرآیند نوردگرم برای برق در سال ۱۴۰۰:
هرچند صنایع سیمان، فولاد و آلومینیوم عمده مصرفکننده انرژی ۳۹ گروه تولیدی سازمان ملی استاندارد هستند؛ اما ۳۳۱۴ واحد دیگر هستند که حدود ۴ درصد مصرف انرژی بخش صنعت را به خود اختصاص دادهاند و نتایج عملکرد تولید و مصرف انرژی آنها میبایست ارزیابی گردد.
در کشور ۱۲۶ واحد تولیدی ذیل استاندارد ۸۶۶۶ صنایع گچ سازمان ملی استاندارد قرار گرفتهاند که در جداول زیر یکی از آنها بهطور تصادفی به نمایش گذاشته شده است.
در کشور ۴۸ واحد تولیدی ذیل استاندارد ۸۶۶۸ صنایع قند و شکر سازمان ملی استاندارد قرار گرفتهاند که در جداول زیر ۱ مورد آنها به-طور تصادفی به نمایش گذاشته شده است.
در کشور ۳۸۵ واحد تولیدی ذیل استاندارد ۷۹۶۵ صنایع آجر سازمان ملی استاندارد قرار گرفتهاند که در جداول زیر ۱ مورد آنها به طور تصادفی به نمایش گذاشته شده است.
در کشور ۱۳ واحد تولیدی ذیل استاندارد ۹۶۵۰ صنایع تایر و لاستیک سازمان ملی استاندارد قرار گرفتهاند که در جداول زیر ۱ مورد آنها به طور تصادفی به نمایش گذاشته شده است.
یکی از عوامل مؤثر در ایجاد انگیزه در مشترکین عمده برای انجام بهینهسازی مصرف انرژی، اجرای قانون اصلاح الگوی مصرف است. علیرغم وجود این قانون و انجام گزارشات بازرسی توسط شرکتهای مورد اعتماد سازمان استاندارد، تاکنون جریمه اضافه مصرف انرژی از مقدار استاندارد از مشترکین دریافت نشده است. با تداوم این روند، مصرفکنندگان عمده به دلیل عمر و استهلاک بالای دستگاههای مورد استفاده و عدم وجود انگیزه مناسب جهت بهروزرسانی دستگاهها (نداشتن صرفه اقتصادی) ممکن است از استاندارد مصرف انرژی خود فاصله بگیرند که این موضوع یکی از عوامل افزایش شدت مصرف انرژی در کشور خواهد شد.
با توجه به ضرورت اجرای این قانون و با در نظر گرفتن مشکلات فعلی فرآیند بازرسی انرژی مشترکین (پیوست شماره ۲)، وجود سامانه واسطی میان سازمان استاندارد، دستگاههای تأمینکننده انرژی (برق، گاز، فرآورده نفتی) و دستگاههای مجوزدهنده، جهت ایجاد سیستمی گزارش بازرسی ضروری است. این سامانه مطابق با پیوست شماره ۱ با دستگاه متولی نظیر صمت برای دریافت اطلاعات تولید، سازمان استاندارد برای دریافت استاندارد مصرف انرژی مشخص شده مشترک، دستگاههای تأمینکننده انرژی جهت دریافت اطلاعات مصرف انرژی مشترک در ارتباط باشد. این سامانه پس از محاسبه میزان انحراف تمامی مشترکین عمده، اطلاعات میزان اضافه برداشت جهت بررسی و اعمال قانون اصلاح الگوی مصرف را به دستگاههای تأمینکننده انرژی جهت صدور صورتحساب ارسال میکند.
هماکنون فرآیند بازرسی مصرفکنندگان عمده به این صورت است که شرکتهای بازرسی با دریافت هزینهای از مشترکین، اطلاعات مصرف انرژی (برق، گاز، فرآورده نفتی) و اطلاعات تولید مشترک را بهصورت خود اظهاری از ایشان گرفته و گزارش بازرسی تهیه شده را برای سازمان استاندارد ارسال میکند.
دریافت اطلاعات تولید و مصرف انرژی توسط شرکت بازرسی از مصرفکننده انرژی
دشوار بودن صحت سنجی اطلاعات خوداظهاری شده توسط مشترکین
هزینهبر بودن فرآیند تشکیل گزارش بازرسی به دلیل مراجعه حضوری شرکتهای بازرسی
مصطفی طاهری
نماینده مردم شریف زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی