تاریخ: ۲۶ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۳:۵۲
بازدید: ۸۰
کد خبر: ۳۱۴۳۷۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

لایحه وزارت بازرگانی مسکوت ماند؟

‌می‌متالز - عضو کمیسیون فرهنگی مجلس به بیان توضیحاتی درباره سرانجام نامه مسکوت ماندن لایحه وزارت بازرگانی پرداخت و گفت: در حال حاضر هم این طرح مسکوت شده است.

به گزارش می‌متالز، حسین جلالی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس درباره نامه مسکوت ماندن لایحه تشکیل وزارت بازرگانی گفت: معتقدم که لایحه وزارت بازرگانی در شرایط حال حاضر مسکوت شده است. زیرا چندین ابهام جدی در خصوص این لایحه وجود دارد.

وی در ادامه بیان کرد: ابهام اول اینکه آیا این لایحه اکثریت آرای نمایندگان را می‌خواست یا دو سوم آن را؟ اگر تشکیل وزارت بازرگانی تاسیس و توسعه باشد، نیازمند دو سوم آرا است. ولی اگر هیچ گونه تغییری در ساختار دولت ایجاد نکند نیازمند اکثریت آرا است. اما همگان به این امر واقف هستند که جداسازی بخش بازرگانی از وزارت صمت یک نوع تاسیس و ایجاد ساختار جدید است.

وی در ادامه بیان کرد: تاسیس وزارت بازرگانی نیازمند ساختمان، حراست، ذی‌حساب، دفتردار، کارمند، وزیر، بودجه، تشکیلات و خیلی مسائل دیگر است، بنابراین این رای از نظر آئین‌نامه مجلس مخدوش است.

وی در ادامه بیان کرد: بنابراین اگر بخواهد این لایحه ادامه پیدا کند نیاز به رای جدید دارد و رای‌گیری جدید قطعا دو سوم آرا را نخواهد آورد.

جلالی گفت: تصویب این لایحه نیازمند دو سوم آرا بود، ولی در جلسه علنی و در زمان رای گیری گفته شد که نیازمند دو سوم آرا نیست، رئیس مجلس هم بعدا متوجه این نکته شد و گفت که این رای‌گیری قابل خدشه است.

این عضو کمیسیون فرهنگی افزود: نکته دوم اینکه وزیر صمت از این قضیه مطلع نبوده و اعلام کرده که اگر می‌دانستم قرار است وزارت بازرگانی تشکیل شود این مسوولیت را قبول نمی‌کردم. وزیر صمت یکی از ارکان است و در این مساله باید نظر او هم گرفته می‌شد.

تاسیس وزارت بازرگانی چه مشکلی را حل می‌کند؟

این نماینده مجلس یازدهم توضیح داد: نکته سوم اینکه تشکیل وزارت بازرگانی چه مشکلی را از کشور حل می‌کند. ما باید ببینیم که این جداسازی واقعا مشکلات را حل می‌کند و یا باید یک سال باقیمانده عمر دولت سیزدهم را صرف تفکیک و ادغام کنیم و وزارت خانه‌ای جدید با وزیر جدید ایجاد کنیم.

وی در ادامه بیان کرد: دلیل سوم اینکه گفته شده که هدف از تشکیل این لایحه این است که تجارت و بازرگانی از هم جدا شود تا آسان سازی و روان سازی در اداره امور رخ دهد. ولی این دو هدف با تشکیل این وزارتخانه محقق نمی‌شود.

این نماینده مجلس یازدهم ادامه داد: همیشه اصل بر کوچک سازی و چابک سازی دولت بوده است، ولی این تشکیل بزرگ کردن دولت است و در بزرگ سازی همیشه موانع و مشکلات بیشتر می‌شود. بیشتر مشکلات مردم در حال حاضر در سیستم ادارات گیر کرده و ادارات مانع کار ما شده اند.

جلالی افزود: تفکیک وزارتخانه‌ها ممکن است به سنتی تبدیل شود و سایر وزارتخانه‌ها مثل جهاد کشاورزی، میراث فرهنگی، ورزش و جوانان هم این ادعا را داشته باشند که به صلاح کشور نیست.

جلالی ادامه داد: با جدا سازی و ادغام مشکلات ما حل نخواهد شد، زیرا دلیل اصلی مشکلات چالش‌های موجود در ادارات است. مشکل ما این است که وقتی در یک تنگنای اقتصادی قرار می‌گیریم صحبت از ادغام می‌کنیم، ولی وقتی مقداری فضای باز اقتصادی شکل می‌گیرد دوباره تصمیم به جدا سازی گرفته می‌شود. معتقدم این روش‌ها آزمون و خطا است و جواب نمی‌دهد و ما باید یک کار علمی و فنی انجام دهیم، مطمئنیم که لایحه وزارت بازرگانی مسکوت می‌ماند و در مجلس یازدهم دیگر این وزارت خانه تشکیل نخواهد شد.

منبع: تجارت نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده