تاریخ: ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۲:۰۳
بازدید: ۱۱۸
کد خبر: ۳۱۴۵۷۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
مدیرکل صمت استان خراسان‌شمالی مطرح کرد:

صدور مجوز فعالیت ۲۸۳ معدن در استان خراسان‌شمالی/ ارتباط هیات‌های تجاری، از موثرترین ابزار‌های توسعه صادرات است

‌می‌متالز - مدیرکل صمت استان خراسان‌شمالی با اشاره به صدور مجوز فعالیت ۲۸۳ معدن در این استان، از صادرات ۴۰ درصدی تولیدات فرش استان به کشور‌های حاشیه خلیج فارس و کشور‌های اروپایی خبر داد.

به گزارش می‌متالز، «حسین حاجی‌بگلو» مدیرکل صمت استان خراسان‌شمالی با اشاره به ۱۴۷ معدن فعال و تجهیز یک معدن در این استان، گفت: مجوز فعالیت ۲۸۳ معدن در استان صادر شده است. ضمن اینکه معادن سنگ تزیینی (مرمر، مرمریت، کنگلومرای تزیینی)، کلیت، باریت، سرب و روی استان، در اولویت ایجاد صنایع تبدیلی هستند.

وی تسهیلات خرید ماشین‌آلات به کمک صندوق بیمه، تامین زیرساخت و واردات با تخفیف گمرکی را از مهم‌ترین اقدامات صورت گرفته برای رفع مشکلات معادن دانست و ادامه داد: راهسازی به‌طول ۵۰ کیلومتر و برق‌رسانی به دو معدن، از اقداماتی است که در جهت تامین زیرساخت معادن در دولت سیزدهم، تاکنون صورت گرفته است.

اعزام و پذیرش هیات‌های تجاری، از موثرترین ابزار‌های توسعه صادرات است

مدیرکل صمت استان خراسان‌شمالی از اعزام هیات تجاری و بازاریابی استان به کشور روسیه در شهریورماه سال‌جاری خبر داد و تاکید کرد: اعزام و پذیرش هیات‌های تجاری، از موثرترین ابزار‌های توسعه صادرات و راهکار مناسب برای توسعه اقتصادی استان است. ضمن اینکه باید از ظرفیت هیات‌های تجاری برای رونق اقتصادی استان بهره‌مند شد.

وی به رونق اعزام‌های هیات تجاری و بازاریابی استان در دولت سیزدهم و پیگیری اخذ مجوز نمایشگاه ایران پروژه در ترکمنستان با محوریت استان خراسان شمالی در آبان‌ماه اشاره کرد و افزود: پیگیری برای کسب مجوز نمایشگاه اختصاصی ایران در کشور ترکمنستان در اسفندماه از دیگر برنامه‌های این اداره کل در جهت اعزام هیات‌های تجاری است.

صادرات ۴۰ درصدی تولیدات فرش استان

حاجی‌بگلو از صادرات ۴۰ درصدی تولیدات فرش استان به کشور‌های حاشیه خلیج فارس و کشور‌های اروپایی خبر داد و این استان را مهد تولید فرش دورو ابریشم دویدوخ دانست و تاکید کرد: حدود ۲۶ هزار و ۵۰۰ بافنده در سطح استان فعالیت دارند.

وی به رشد بی‌سابقه حمایت از تولیدکنندگان فرش در دولت سیزدهم اشاره کرد و یادآور شد: در این راستا حمایت‌های ویژه‌ای در خصوص تسهیلات کارگروه مشاغل خانگی و کارگروه فرش در استان صورت گرفته است.

مدیرکل صمت استان خراسان‌شمالی تولید ماهانه فرش در استان را ۵ هزار متر مربع بیان کرد که گردش مالی بالایی دارد و گفت: طبق تبصره ۱۶ سال گذشته بخش فرش شامل دریافت تسهیلات و حمایت‌های مالی قرار نمی‌گرفت که طی پیگیری‌های بسیار، این مهم محقق شد و ۱۴ میلیارد تومان از محل اعتبارات تبصره ۱۶ در سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ به بخش فرش اختصاص یافت.

منبع: شاتانیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده