تاریخ: ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۴:۵۴
بازدید: ۱۴۹
کد خبر: ۳۱۴۶۶۷
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

پیش‌بینی ادامه روند نزولی قیمت لیتیوم

‌می‌متالز - قیمت لیتیوم چین طی هفته منتهی به پنجشنبه سوم آگوست ۲۰۲۳، به روند کاهشی خود ادامه داد و فعالان بازار به دلیل کاهش حجم تقاضای مصرف‌کننده، رویکرد نظاره‌گری (انتظار برای کاهش یا افزایش قیمت‌ها) را اتخاذ کردند.

به گزارش می‌متالز به نقل از موسسه «Fastmarkets»، قیمت لیتیوم همچنان در بازار داخلی چین در حال کاهش است. به گفته منابع آگاه، رکورد معمول ایجاد شده قبل از آغاز فصل تعطیلات تابستانی، عامل دیگری برای کاهش قیمت این فلز در سطح جهانی بود. در ادامه گزارش سه سناریو احتمالی مبتنی بر کاهش قیمت لیتیوم در بازار‌های جهانی یعنی ادامه روند کاهش قیمت لیتیوم چین به دلیل روند نزولی تقاضا و اتخاذ رویکرد نظاره‌گری در بازار، سرایت روند نزولی قیمت لیتیوم از بازار داخلی چین به بازار‌های کشور‌های شرق آسیا و احتمال کاهش قیمت لیتیوم در بازار فیزیکی اروپا و ایالات متحده آمریکا قبل از آغاز فصل اوج عرضه و تقاضا پس از تعطیلات تابستانی به تفصیل بررسی خواهد شد.

فعالان بازار با اشاره به رکود فعلی در بازار لیتیوم در چین، اعلام کردند که حجم معاملات به شدت کاهش یافته است و حتی پیشنهاد‌ها برای خرید نمک لیتیوم نیز به ندرت مشاهده می‌شود. این موضوع را می‌توان برگرفته از اتخاذ رویکرد محتاطانه توسط مصرف‌کنندگان در بازار تفسیر کرد.

به نظر می‌رسد تاکنون خبری‌های مثبتی از این بازار که موجب تاثیری‌گذاری بر آن شود، ارائه نشده است. در عین حال، قیمت لیتیوم کربنات برای قرارداد‌های آتی در ماه ژانویه ۲۰۲۴ در بورس آتی گوانگژو، حدود ۲۳۰ هزار یوان در هر تن در هفته ابتدایی ماه آگوست ۲۰۲۳ اعلام شد. فعالان بازار انتظار دارند که قیمت‌های بازار فیزیکی در آستانه ماه ژانویه ۲۰۲۴، تا حدود ۲۳۰ هزار یوان در هر تن کاهش یابد. یکی از معامله‌گران بازار لیتیوم در چین بیان کرد که هنوز جا برای کاهش بیشتر قیمت لیتیوم کربنات وجود دارد.

یکی از تولیدکنندگان لیتیوم در چین با تایید سخن این معامله‌گر، از اختلاف موجود بین قیمت‌های بازار فیزیکی و معاملات آتی به عنوان عاملی برای کاهش قیمت این فلز یاد کرد.

یکی دیگر از معامله‌گران بازار لیتیوم در چین عنوان کرد: هرچه روند نزولی قیمت‌ها در بازار سرعت بیشتری به خود می‌گیرد، تمایل متقاضیان برای خرید کمتر خواهد شد؛ چرا که مصرف‌کنندگان تصور می‌کنند ممکن است قیمت‌ها کاهش بیشتری پیدا کنند.

علاوه‌براین، شنیده شده است که چند تولیدکننده بزرگ باتری در چین قصد دارند مقدار تولید باتری خود در ماه آگوست ۲۰۲۳ را کاهش دهند. برخی منابع دلیل این تصمیم را به کاهش تمایل تولیدکنندگان کاتد در چین برای خرید نمک‌های لیتیوم در بازار فیزیکی نسبت دادند.

یکی دیگر از تولیدکنندگان لیتیوم در چین مطرح کرد: تولیدکنندگان کاتد در چین به روند عرضه بلندمدت به مشتریان خود متکی هستند. از سوی دیگر، آن‌ها در تلاش هستند تا هزینه بالای تولید لیتیوم را از مشتریان خود دریافت کنند.

تولیدکننده لیتیوم دیگری با اشاره به رکود بازار هیدروکسید لیتیوم، به کاهش حجم تقاضا در بازار باتری نیکل کبالت منگنز (NCM) کاتد اشاره کرد و افزود: دلیل این موضوع بر خلاف فلز لیتیوم، به نوسان قیمت آن مربوط نمی‌شود. بر همین اساس مصرف‌کنندگان مواد اولیه‌ای که حتی قیمت بازار فیزیکی آن پایین باشد را خریداری نمی‌کنند. فعالان بازار با اشاره به حجم عرضه کافی لیتیوم در بازار، اعلام کردند که این مساله بر قیمت‌های آن فشار بیشتری وارد می‌کند.

ارزیابی هفتگی موسسه «Fastmarkets» برای کربنات لیتیوم با غلظت حداقل ۹۹٫۵ درصد مورد استفاده در تولید باتری، با شرط تحویل درب کارخانه تولیدکننده جهت عرضه در بازار فیزیکی چین، قیمت حدود ۲۵۰ هزار تا ۲۷۰ هزار یوان (۳۴،۸۱۶ تا ۳۷،۶۰۲ دلار) در هر تن در روز پنجشنبه سوم آگوست ۲۰۲۳ را نشان داد که نسبت به قیمت ۲۶۰ هزار تا ۲۸۰ هزار یوان ثبت شده در یک هفته قبل از تاریخ مذکور، حدود ۱۰ هزار یوان در هر تن کاهش داشت.

همچنین ارزیابی هفتگی موسسه «Fastmarkets» برای لیتیوم هیدروکسید مونوهیدرات با غلظت حداقل ۵۶٫۵ درصد مورد استفاده در تولید باتری، با شرط تحویل درب کارخانه تولیدکننده جهت عرضه در بازار فیزیکی چین، قیمت ۲۴۰ هزار تا ۲۷۰ هزار یوان در هر تن در روز پنجشنبه سوم آگوست ۲۰۲۳ را نشان داد که نسبت به قیمت ۲۶۰ هزار تا ۲۸۰ هزار یوان در هر تن ثبت شده در یک هفته قبل از تاریخ مذکور، حدود ۱۰ هزار تا ۲۰ هزار یوان در هر تن کاهش داشت.

کاهش حجم تقاضا برای لیتیوم در بازار کشور‌های شرق آسیا

برخی منابع آگاه به وضعیت بازار، به موسسه «Fastmarkets» اعلام کردند که قیمت‌های لیتیوم در بازار کشور‌های شرق آسیا طی هفته اول آگوست ۲۰۲۳، در آستانه تعطیلات تابستانی روند نزولی به خود گرفت؛ این در حالی است که روند نزولی مداوم در بازار لیتیوم چین، موجب افزایش فشار بر بازار لیتیوم کشور‌های شرق آسیا شده است.

یکی از تولیدکنندگان بین‌المللی لیتیوم اظهار داشت: تمایل و تقاضا برای لیتیوم در بین خریداران بسیار کاهش یافته است. این تولیدکننده پیش‌بینی می‌کند در چند هفته آینده، تعداد خریداران متقاضی لیتیوم در بازار اندکی با افزایش روبه‌رو شود.

یکی از مصرف‌کنندگان در کشور‌های بازار کشور‌های آسیای شرقی، در گفت‌وگوی خود با موسسه «Fastmarkets» با اشاره به ذخیره کافی لیتیوم هیدروکسید در انبار‌های خود، عنوان کرد که تا پایان ماه آگوست ۲۰۲۳، به بازار فیزیکی جهت خرید این ماده معدنی رجوع نخواهد کرد.

یکی دیگر از معامله‌گران بازار لیتیوم در چین، به کاهش حجم تقاضا برای نمک لیتیوم از سوی دو تولیدکننده بزرگ باتری در کشور‌های شرق آسیا اشاره کرد.

در همین حال، برخی فعالان بازار خاطرنشان کردند که روند نزولی حاکم در بازار چین، بر قیمت هیدروکسید لیتیوم بیشتر از کربنات لیتیوم در بازار کشور‌های شرق آسیا تاثیر می‌گذارد، زیرا قیمت هیدروکسید لیتیوم به نسبت کربنات لیتیوم در چین کاهش بیشتری را تجربه کرده است.

گفتنی است در بازار داخلی چین، قیمت هیدروکسید کمتر از قیمت کربنات لیتیوم است. به گفته یکی از معامله‌گران بازار لیتیوم، قیمت هیدروکسید بیشتر از قیمت کربنات در بازار کشور‌های شرق آسیا از بازار چین تاثیر می‌پذیرد.

ارزیابی روزانه موسسه «Fastmarkets» برای لیتیوم هیدروکسید مونوهیدرات با غلظت ۵۶٫۵ درصد مورد استفاده در تولید باتری، با شرط تحویل محصول بر روی عرشه کشتی در بنادر چین، ژاپن و کره‌جنوبی در روز پنجشنبه سوم آگوست ۲۰۲۳، قیمت ۳۷ تا ۴۰ دلار به ازای هر کیلوگرم را نشان داد که نسبت به قیمت اعلام شده در روز معاملاتی دوم آگوست ۲۰۲۳ تغییری نداشت، اما نسبت به قیمت ۳۷٫۵ تا ۴۳ دلار به ازای هر کیلوگرم ثبت شده در یک هفته قبل از تاریخ مذکور، حدود ۰٫۵ تا سه دلار به ازای هر کیلوگرم کاهش داشت.

همچنین ارزیابی روزانه موسسه «Fastmarkets» برای لیتیوم کربنات با غلظت ۹۹٫۵ درصد مورد استفاده در تولید باتری، با شرط تحویل محصول بر روی عرشه کشتی در بنادر چین، ژاپن و کره‌جنوبی در روز پنجشنبه سوم آگوست ۲۰۲۳، قیمت ۳۶ تا ۳۹ دلار به ازای هر کیلوگرم را نشان داد که به نسبت به قیمت اعلام شده در روز معاملاتی دوم آگوست ۲۰۲۳ تغییری نداشت، اما نسبت به قیمت ۳۸ تا ۴۰ به ازای هر کیلوگرم ثبت شده در یک هفته قبل از تاریخ مذکور، حدود یک تا دو دلار به ازای هر کیلوگرم کاهش داشت.

احتمال کاهش قیمت لیتیوم در بازار فیزیکی اروپا

قیمت‌های لیتیوم در بازار فیزیکی اروپا و ایالات متحده آمریکا متاثر از روند نزولی در بازار کشور‌های آسیای شرقی روند کاهشی به خود خواهد گرفت و در عین حال به نظر می‌رسد جدای از این مساله، تقاضای مصرف‌کنندگان در این دو منطقه به دلیل رکود معمول در فصل تابستان با کاهش روبه‌رو شود.

ارزیابی قیمت موسسه «Fastmarkets» از کربنات لیتیوم با غلظت ۹۹٫۵ درصد مورد استفاده در تولید باتری، با شرط تحویل کالا در بنادر اروپا و ایالات متحده آمریکا با پرداخت حقوق و عوارض گمرکی در روز پنجشنبه سوم آگوست ۲۰۲۳ با یک دلار در هر کیلوگرم کاهش، رقم ۳۸ تا ۴۱ دلار به ازای هر کیلوگرم را نشان داد. قیمت این ماده معدنی از روز ۲۲ ژوئن ۲۰۲۳ با ۱۲٫۰۸ درصد کاهش، رقم ۴۳ تا ۴۸ دلار در هر کیلوگرم را به ثبت رساند.

به علاوه موسسه «Fastmarkets» برای لیتیوم هیدروکسید مونوهیدرات با غلظت ۵۶٫۵ درصد مورد استفاده در تولید باتری، با شرط تحویل کالا در بنادر اروپا و ایالات متحده آمریکا با پرداخت حقوق و عوارض گمرکی در روز پنجشنبه سوم آگوست ۲۰۲۳، قیمت ۳۹ تا ۴۲ دلار به ازای هر کیلوگرم را ارزیابی کرد که حدود ۴٫۰۴ درصد برابر با ۰٫۵ ت سه دلار کاهش داشت. قیمت این ماده از روز ۲۲ ژوئن ۲۰۲۳ که رقم ۵۱ تا ۵۴ دلار در هر کیلوگرم را به ثبت رسانده بود، حدود ۲۲٫۸۵ درصد کاهش داشت.

یک منبع آگاه به وضعیت بازار گفت: در حال حاضر بازار لیتیوم در اروپا در رکود قرار دارد و به دلیل رقابت شدید برای فروش این ماده همراه با کاهش حجم تقاضا از سوی مصرف‌کنندگان، اختلاف قیمت آن با بازار کشور‌های آسیای شرقی ناچیز بوده و قدرت خرید مصرف‌کنندگان افزایش یافته است.

یکی از خریداران مستقر در منطقه اروپا تاکید کرد که روند نزولی بازار لیتیوم قابل توجه است. در حال حاضر حجم خرید با در نظر گرفتن قیمت‌های فعلی در ابعاد کوچک وجود دارد. به عنوان مثال، می‌توان به خرید محموله‌هایی در حجم محدود توسط خریداران با قدرت خرید پایین‌تر نسبت به برخی مصرف کنندگان دیگر در زنجیره ارزش باتری اشاره کرد.

به گفته یکی دیگر از منابع آگاه به وضعیت بازار، قیمت کربنات لیتیوم در حال حاضر بسیار رقابتی است و حجم مناسبی از آن توسط برخی از تاجران در هلند مورد مبادله قرار می‌گیرد.

یکی از تولید‌کنندگان لیتیوم فعال در بازار جهانی معتقد است که بازار لیتیوم در حال حاضر در وضعیت رکود قرار دارد. این تولیدکننده پیش‌بینی می‌کند حجم معاملاتی این فلز تا پایان تابستان سال جاری با روند افزایشی مواجه شود.

پیش‌بینی ادامه روند نزولی قیمت لیتیوم

قیمت لیتیوم در بازار فیزیکی مورد استفاده در تولید باتری

منبع: فلزات آنلاین

عناوین برگزیده