تاریخ: ۰۱ شهريور ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۴:۰۳
بازدید: ۱۵۲
کد خبر: ۳۱۴۹۹۷
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

لیتیوم و طلا تنها کامودیتی‌های مثبت شش ماه گذشته

‌می‌متالز - در نیمه اول سال جاری میلادی، لیتیوم ۱۰.۸۱ درصد افزایش یافت و بهترین عملکرد را در بازار کامودیتی‌ها داشت و یکی از تنها دو کالایی بود که بازدهی مثبت داشتند.

به گزارش می‌متالز، کامودیتی دیگر نیز طلا بود. سایر کامودیتی‌ها عملکرد مطلوبی نداشتند چرا که فعالیت‌های تولیدی صنایع در سطح جهانی کاهش یافت و اقتصاد چین، که از لحاظ تاریخی موتور اصلی تحرک تقاضا است، پس از پایان سه سال قرنطینه‌های همه‌گیری کرونا، بازگشت ناامیدکننده‌ای داشت.

خوب حال چرا لیتیوم در شش ماه اول سال ۲۰۲۳ افزایش یافت؟ در یک کلام: باتری. این فلز سبک وزن که بهترین عملکرد را در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ داشت، یکی از اجزای کلیدی در رونق فروش خودرو‌های الکتریکی است.

فروش سه ماهه اول سال خودرو‌های برقی آمار امیدوار کننده‌ای را برای این بازار با رقم پیش بینی شده فروش جهانی حدود ۱۴ میلیون خودرو نشان می‌دهد. به گفته آژانس بین‌المللی انرژی افزایش ۳۵ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۲ داشته است. از طرفی چین، سومین تامین کننده لیتیوم دنیا پس از استرالیا و شیلی، همچنان بزرگترین بازار خودرو‌های برقی را داراست.

بازار طلا نیز در نیمه اول سال مثبت بود و ۴.۹۳ درصد افزایش یافت و از سایر دارایی‌های مهم بهتر بود. ارزش آن با ثبات دلار آمریکا و تقاضای مستمر از سوی بانک‌های مرکزی حمایت می‌شد. این فلز زرد همچنین به‌عنوان عاملی برای تنوع بخشی به سبد سهام، به‌ویژه در طول بحران کوچک بانکداری در ماه مارس، مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار گرفت.

با توجه به عملکرد قوی طلا در نیمه اول سال، پیش‌بینی می‌شود که در نیمه دوم سال عواملی مانند اقتصاد قوی‌تر هند، محرک‌های اقتصادی بالقوه چین و ادامه استراتژی‌های حمایتی بازار آن را مثبت نگه دارد. بر اساس آخرین گزارش ها، اگر خطر رکود ادامه یابد، طلا به دلیل افزایش تقاضا برای دارایی‌های نقد شونده با کیفیت بالا، پتانسیل صعودی بیشتری خواهد داشت.

منبع: ایفنا

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده