تاریخ: ۱۵ شهريور ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۲:۲۲
بازدید: ۱۴۶
کد خبر: ۳۱۶۷۱۴
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

سقوط لیتیوم، صعود سنگ آهن

‌می‌متالز - قیمت لیتیوم به پایین‌ترین عدد در طول ۴ ماه گذشته سقوط کرد و در مقابل در همین مدت قیمت سنگ آهن به بالاترین مقدار رسید. رشد قیمت سنگ آهن به دلیل افزایش تقاضا در روز‌هایی اتفاق می‌افتد که بازار لیتیوم از کاهش شدید تقاضا رنج می‌برد و احتمال ادامه این روند برای هر دو وجود دارد.

به گزارش می‌متالز، قیمت سنگ لیتیوم کربنات به ۱۹۹ هزار یوآن به ازای هر تن رسید. این عدد پایین‌ترین قیمت لیتیوم کربنات در طول ۴ ماه گذشته است و اگر روند نزولی قیمت لیتیوم ادامه‌دار باشد قیمت آن به پایین‌ترین عدد در طول ۲ سال گذشته می‌رسد. در مقابل ریزش قیمت لیتیوم، در بازار سنگ آهن قیمت‌ها هر روز رکورد تازه‌ای ثبت می‌کنند. قیمت هر تن سنگ آهن در بنادر چین به ۱۱۸ دلار و ۵۰ سنت رسید. ۳ هفته قبل وقتی سنگ آهن تا قیمت ۱۰۰ هزار به ازای هر تن ریزش کرده بود بسیاری از فعالان بازار انتظار شکست سطح ۱۰۰ دلار را داشتند، ولی شرایط با افزایش تقاضا تغییر کرد.

رشد تقاضا در بازار سنگ آهن و کاهش تقاضا در بازار لیتیوم کربنات به عنوان دلایل اصلی این نوسانات معرفی می‌شود. رکود بخش ساخت و ساز در چین باعث شد ذخایر سنگ آهن در ۵۴ بندر چین با کاهش نسبت به مدت مشابه سال گذشته مواجه شود و در مقابل کاهش قیمت لیتیوم کربنات طی ماه‌های گذشته باعث شد تولیدکنندگان خودرو‌های الکتریکی ظرفیت انبار‌های خود را پر کنند و امروز تقاضای تازه‌ای از سوی آن‌ها در بازار لیتیوم وجود ندارد. ضمن اینکه تقاضا برای خودرو‌های الکتریکی نیز کاهش یافته‌است.

داده‌ها نشان می‌دهد تقاضا برای خودرو‌هایی با انرژی نو سالانه بیش از ۳۰ درصد افزایش پیدا می‌کند، ولی کاهش تقاضا در دوره فعلی باعث شد تا ۱۰ تولیدکننده خودرو الکتریکی در چین برای رسیدن به هدف فروش، قیمت محصولات خود را کاهش دهند. در بازار سنگ آهن میل به افزایش تولید توسط فولادسازان چینی تقاضا برای سنگ آهن را افزایش داده‌است. رویترز در گزارشی مدعی شد پکن در تلاش است سطح تولید فولادسازان این کشور را در محدوده‌ای خاص نگه‌دارد و آن‌ها از ترس این موضوع تولید را در کوتاه مدت افزایش داده‌اند. پیش از این دولت چین از تولیدکنندگان فولاد خواسته بود سطح تولیدات را نسبت به سال گذشته ثابت نگه‌دارند.

آخرین آمار‌ها نشان می‌دهد تولید بزرگترین تولیدکننده فولاد جهان تا ماه جولای ۲.۵ درصد افزایش یافته است، ولی اقدامات برای تحریک تقاضا در حوزه مسکن تا کنون ناموفق بوده است. دولت چین محدودیت وام مسکن در گوانگژو و شنژن را کاهش داد و از بسته اوراق مالی ۱.۵ تریلیون یوانی در ۱۲ استان خبر داد. اکنون شرایط در بازار ساخت و ساز چین همبستگی زیادی با بازار سنگ آهن دارد و اگر چینی‌ها موفق به مهار رکود در بازار مسکن شوند، باید به ادامه رشد قیمت سنگ آهن امیدوار بود، ضمن اینکه محرک این بخش اقتصادی احتمالا خبر خوبی برای بازار لیتیوم کربنات است.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده