تاریخ: ۱۲ شهريور ۱۴۰۲ ، ساعت ۰۹:۳۲
بازدید: ۱۳۷
کد خبر: ۳۱۶۳۵۰
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

ریزش ۲۰ درصدی قیمت لیتیوم برای دومین ماه پیاپی

‌می‌متالز - قیمت هر تن سنگ لیتیوم کربنات در ماه آگوست ۲۴ درصد کاهش پیدا کرد. بررسی‌ها نشان می‌دهد کاهش تقاضا از سوی تولیدکنندگان خودرو‌های الکتریکی دلیل اصلی این کاهش قیمت است. این تولیدکنندگان ماه‌های گذشته پس از ریزش قیمت لیتیوم، موجودی انبار‌های خود را کامل کردند و در ماه آگوست تقاضای جدیدی نداشتند.

به گزارش می‌متالز، قیمت لیتیوم در ماه آگوست برای دومین ماه پیاپی کاهش پیدا کرد. قیمت هر تن سنگ لیتیوم کربنات اول ماه آگوست ۲۶۴ هزار و ۵۰۰ یوان بود و تا انتهای این ماه با کاهش ۲۴ درصدی به ۲۰۱ هزار و ۵۰۰ یوان رسید. قیمت لیتیوم برای دومین ماه بیش از ۲۰ درصد کاهش پیدا کرده است. نوسانات قیمت لیتیوم طی سال‌های گذشته سنگین بود. قیمت هر تن لیتیوم در مدت ۲ سال بیش از ۱۰ برابر رشد کرد و سپس در طول کمتر از ۶ ماه بیش از ۵۰ درصد ریخت. ریزش قیمت لیتیوم با استقبال تولیدکنندگان خودرو‌های الکتریکی همراه بود. رویترز در گزارشی نوشت: تولیدکنندگان خودرو‌های الکتریکی در تلاش برای پرکردن ذخایر لیتیوم خود هستند، ولی پر شدن ذخایر لیتیوم خودروسازان و کاهش تقاضا در بازار لیتیوم با کاهش قیمت این فلز در طول دو ماه گذشته همراه بود.

اکنون داده‌های آماری نشان می‌دهد تقاضا برای لیتیوم به‌شدت کاهش یافته است. اگرچه موسسات مختلف مانند سازمان جهانی انرژی چشم‌انداز بلندمدت مثبتی برای لیتیوم ترسیم می‌کنند و نسبت به افزایش شدید تقاضا در مقابل کاهش عرضه نگران هستند، ولی چشم‌انداز قیمتی در کوتاه‌مدت مثبت نیست.

ریزش ۲۰ درصدی قیمت لیتیوم برای دومین ماه پیاپی

قیمت لیتیوم در نزدیکی سطح ۱۷۵ هزار یوان قرار دارد. خریداران چند ماه قبل موفق شدند ریزش قیمت شدید لیتیوم را در این سطح متوقف کنند و بسیاری از فعالان بازار عقیده دارند لیتیوم در این سطح با افزایش تقاضا مواجه خواهد شد. ضمن اینکه در طول روز‌های گذشته تولیدکنندگان بزرگ خودروی الکتریکی در چین اهداف جدیدی برای فروش خودرو ترسیم کرده‌اند. آن‌ها به دنبال افزایش فروش خودرو الکتریکی با استفاده از کاهش قیمت هستند در نتیجه از کاهش قیمت لیتیوم استقبال می‌کنند. اهداف جدید خودروسازان الکتریکی در چین نشان می‌دهد آن‌ها در قیمت‌های پایین‌تر متقاضی خرید لیتیوم هستند، ولی از رشد قیمت آن استقبال نمی‌کنند.

پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد تقاضا برای خودرو‌های الکتریکی تا سال ۲۰۳۰ افزایش پیدا می‌کند، عرضه سنگ‌های معدنی مناسب باتری خودرو‌های الکتریکی نیز روند صعودی دارد، ولی احتمالا شکاف سنگینی میان عرضه و تقاضای آن‌ها ایجاد خواهد شد. تولیدکنندگان بزرگ در این حوزه مانند تسلا و مرسدس بنز برای تامین نیاز خود سرمایه‌گذاری مستقیم در معادن به خصوص معادن لیتیوم را آغاز کرده‌اند. ضمن اینکه در تلاشند تا با تکنولوژی‌های جدیدتر ترکیب باتری‌های الکتریکی را به سمت سنگ‌های معدنی ارزان‌تر و در دسترس‌تر تغییر دهند.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده