تاریخ: ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۲:۱۶
بازدید: ۱۹۰
کد خبر: ۳۱۴۷۶۳
سرویس خبر : صنایع کوچک
یک مقام مسوول در وزارت صمت مطرح کرد:

مسجل شدن ممنوعیت واردات تراکتور به کشور/ باید زنجیره ارزش و تولید را تقویت کنیم

‌می‌متالز - مدیرکل دفتر صنایع ماشین‌آلات و تجهیزات کشاورزی، ساختمانی و معدنی وزارت صمت از برنامه‌ریزی برای تولید ۴۰ هزار دستگاه تراکتور را سال‌جاری خبر داد و گفت: با توجه به ظرفیت و توان تولیدات داخلی، واردات تراکتور معقول نبوده و ممنوعیت آن مسجل است.

به گزارش می‌متالز، «ابوذر جمشیدوند» مدیرکل دفتر صنایع ماشین‌آلات و تجهیزات کشاورزی، ساختمانی و معدنی وزارت صمت، در حاشیه بازدید از گروه صنعتی تراکتورسازی ایران ضمن بیان مطلب فوق گفت: در حوزه واردات تراکتور باتوجه به انواع پارامتر‌ها از جمله ظرفیت، توان، کیفیت و قیمت تولیدات داخلی نسبت به رقبای خارجی، اصلاً معقول و جایز نیست و ممنوعیت آن مسجل است و ما هم پیگیر هستیم تا اگر وارداتی در این بخش وجود دارد و جدای از نیاز کشور انجام می‌شود، از آن ممانعت کنیم.

وی افزود: در نگاه به بخش واردات دو سر فصل وجود دارد و آن اینکه، استفاده از حداکثر توان تولید داخلی کشور با این مضمون، محصولی که در داخل تولید و مشابه داخلی دارد، پس امکان واردات ندارد و عملاً واردات آن ممنوع است، اما اگر محصولی در داخل کمبود و یا تولید، کیفیت و قیمت آن پاسخگو نیاز کشور نباشد، متناسب با سیاست‌های کلان کشور تصمیم‌گیری شده و تعرفه معقول برای آن در نظر گرفته شود.

مدیرکل دفتر صنایع ماشین‌آلات و تجهیزات کشاورزی، ساختمانی و معدنی وزارت صمت با اشاره به اینکه، این سیاست همه کشور‌های پیش‌رو در عرصه تولید است که نسبت به بازار و واردات‌شان حساس باشند، اضافه کرد: ما هم بر این اصل واقف و پایبند هستیم که اگر احیاناً تصمیم بر واردات باشد باید با نظام تعرفه‌ای جدی وارد این بخش شویم و نگاه بر این است که ما اگر امکان تولید داخلی داریم باید تعرفه‌های معقول و منطقی در نظر بگیریم تا اگر وارداتی هم صورت می‌گیرد همراه با تعرفه معقول انجام شود.

وی، از برنامه‌ریزی برای تولید ۴۰ هزار دستگاه تراکتور را سال‌جاری خبر داد و تاکید کرد: ظرفیت تولید تراکتور از ۲۲ هزار تولید در سال ۱۴۰۰ به ۳۲ هزار دستگاه در سال گذشته رسید و امسال برنامه ریزی کرده ایم ۴۰ هزار دستگاه تراکتور تولیدی تراکتورسازان وارد بازار شود.

جمشیدوند در ادامه یادآور شد: در سطح کشور مجموعه‌هایی همچون تراکتورسازی وجود دارند که فضای تولید را در جنگ اقتصادی سرپا نگه داشته‌اند چرا که تولید خط مقدم ماست و باید به جد به تولید بپردازیم.

وی در این خصوص اضافه کرد: اگر بخواهیم از مسائل کنونی کشور عبور کنیم، هیچ راهی غیر از فرآیند تولید قابل اعتماد نیست و باید زنجیره ارزش و تولید را تقویت کنیم که این‌ها ممکن نمی‌شود مگر با همت کارگران، مهندسان و دست‌اندرکاران این حوزه و باید از تلاش این عزیزان نیز تقدیر کنیم که ستون‌های تولید را همانند پرچمی برافراشته بر دوش می‌کشند.

مدیرکل دفتر صنایع ماشین‌آلات و تجهیزات کشاورزی، ساختمانی و معدنی وزارت صمت، در مورد ظرفیت‌های کشور در عرصه تولید مواد اولیه، گفت: ظرفیت‌های کشور در این حوزه بسیار بالاست و حداقل در حوزه ماشین‌آلات کشاورزی، ساختمانی و معدنی به برکت سرمایه‌گذار بخش خصوصی و دولتی، ظرفیت خوبی در کشور ایجاد شده که باید تلاش کنیم این ظرفیت‌های را به حد نصاب برسانیم تا اتفاقات خوب برای کشور رقم بزنیم.

منبع: شاتانیوز

عناوین برگزیده