تاریخ: ۲۵ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۱:۵۴
بازدید: ۵۹۳
کد خبر: ۲۸۸۲۳۰
سرویس خبر : صنایع کوچک
یک مقام مسوول در وزارت صمت تاکید کرد:

تولید داخلی باکیفیت، شرط ممنوعیت واردات ماشین‌آلات سنگین/ یکی از رویکرد‌های جدی‌مان در حوزه تولید، توسعه صادرات است

‌می‌متالز - مدیرکل دفتر ماشین آلات کشاورزی، ساختمانی و معدنی وزارت صمت با اشاره به افزایش دو برابری تولید ماشین آلات صنعتی، اعلام کرد که تولید کنندگانی که ادعای تولید هر نوع ماشین آلات سنیگین را دارند باید آن محصول را ساخته و با کیفیت مشخص عرضه کرده باشند.

به گزارش می‌متالز، «ابوذر جمشیدوند»، مدیرکل دفتر ماشین آلات کشاورزی، ساختمانی و معدنی وزارت صمت و «علی‌محمد رفیعی» مدیرعامل شرکت تولید تجهیزات سنگین هپکو مهمان میز اقتصاد ۲۴ دی ماه با موضوع افزایش دوبرابری تولید ماشین آلات سنگین بودند.

در ابتدای این برنامه، «ابوذر جمشیدوند» مدیرکل دفتر ماشین آلات کشاورزی، ساختمانی و معدنی وزارت صمت در پاسخ به این پرسش که باتوجه به اینکه در ۹ ماهه امسال، ۱۸۰۰ دستگاه انواع ماشین آلات سنگین در کشور ساخته شده، تنوعی از این محصول را می‌توان نام برد؟، اظهار کرد: یکی از موضوعات مهم، راهبردی و کلیدی در کشور، حوزه معدن بوده و معدن در کشورمان بسیار مورد توجه است. طبیعتا در حوزه معدن پرداختن به ماشین آلات و تجهیزات مرتبط، در میزان اثربخشی و بهره‌وری در این حوزه خیلی تاثیرگذار است، به‌عبارتی برای اینکه بتوانیم یک معدن را خوب اکتشاف، استخراج و مواد معدنی را از آن استحصال کنیم، لازم است بتوانیم ماشین آلات مورد نیاز را تامین کنیم.

وی افزود: با توجه به رویکردی که وزارت صمت داشت و تغییر ساختاری که صورت گرفت متناسب با رشته فعالیت ها، دفاتر تخصصی شکل گرفت که یکی از این دفاتر تخصصی، حوزه ماشین آلات و تجهیزات کشاورزی، ساختمانی و معدنی است، طبیعتا نگاه ما در این حوزه بر این بود که بتوانیم برنامه‌های خوبی را تدوین کنیم و این فضا را پیش ببریم.

تولید داخلی باکیفیت، شرط ممنوعیت واردات ماشین‌آلات سنگین/ یکی از رویکرد‌های جدی‌مان در حوزه تولید، توسعه صادرات است

اهمیت به تعیین تکلیف وضعیت ساخت ماشین آلات معدنی

مدیرکل دفتر ماشین آلات کشاورزی، ساختمانی و معدنی وزارت صمت اضافه کرد: از ابتدای سال که این موضوع در سطح وزارتخانه خیلی جدی پیگیری می‌شد، یکی از عمده موضوعاتی که مورد توجه قرار گرفته بود بحث تعیین تکلیف وضعیت ساخت ماشین آلات در این حوزه (معدن) است که ما چه میزان امکان تولید در کشور را داریم.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه ماشین‌سازی به شدت در کسب و کار حوزه معدن تاثیرگذار است، ماموریت حوزه کاری‌مان تامین ماشین آلات شد. برای تامین ماشین آلات، هم باید از ظرفیت داخل استفاده می‌کردیم که ظرفیت بسیار خوبی در سطح کشور وجود دارد که می‌شود از آن‌ها به خوبی استفاه کرد و هم باید به ظرفیت واردات توجه می‌کردیم.

جمشیدوند در این خصوص یادآور شد: اتفاقا در این حوزه می‌توانم بگوییم کشورمان توانمندی‌های خیلی خوبی دارد؛ آنهم با وجود مشکلات متعددی که در حوزه واردات است، لذا برای اینکه بتوانیم این موضوع را اجرایی کنیم جلساتی را با حضور معاونت معدن و همه ذینفعان این حوزه از جمله، خانه صنعت و معدن و اتاق بازرگانی برگزار کردیم.

وجود تولید کنندگان فعال در تولید ماشین‌آلاتی معدنی در سطح کشور

وی در پاسخ به این پرسش که هم اکنون در تولید چه ماشین آلاتی توانایی داریم؟، اظهارکرد: در انواع و اقسام بیل‌های مکانیکی، لودرها، گریدرها، دامپ تراک، بولدوزر، مینی لودزر و دیگر ماشین‌آلات امکان تولید در داخل کشور به‌خوبی وجود دارد. قطعا ظرفیت موجود کشور پاسخگوی همه نیاز‌های موجود نیست لذا به همین دلیل تاکید داریم که واردات هم در کنار آن به‌صورت جدی پیگیری شود. ضمن اینکه تولید کننده‌های فعالی در زمینه تولید ماشین آلاتی مانند لودر، گریدر، مینی لودر و دامپ تراک در سطح کشور وجود دارد.

مدیرکل دفتر ماشین آلات کشاورزی، ساختمانی و معدنی وزارت صمت با بیان اینکه از این تولیدکنندگان خواهش کردیم که ساخت این دستگاه‌ها را جدی‌تر پیش ببرند، اضافه کرد: موضوعی به نام ممنوعیت در واردات برای رفع نیاز حوزه معدن و راهسازی نداشتیم، یعنی از اول سال، تاکید بسیاری داشتیم که این ممنوعیت برداشته شود، زیرا خیلی برای‌مان مهم بود که نیاز حوزه معدن، راهسازی و حوزه‌های مرتبط با این ماشین آلات رفع شود.

وی به این پرسش که «ثبت سفارش برای واردات هم اکنون چگونه است؟» اینگونه پاسخ داد: در راستای تامین ماشین آلات، یکی از موضوعاتی که دغدغه تسهیل آن را داشتیم و سعی‌مان بر این بود متناسب با اعتباراتی که در سطح کشور موجود است، تقریبا هر آن چیزی‌که نیاز حوزه معدن یا حوزه راهسازی بود، برای ثبت سفارش به ما مراجعه می‌کرد. در صورتی‌که این حرکت به سمت تولید داخل هدایت می‌شد.

جمشیدوند افزود: یک تبصره‌ای هم در کنار این حوزه در تولید داخل داشتیم، آن جاییکه ظرفیت تولید داخل پاسخگوی نیاز حوزه معدن ما نبود، طبیعتا به سمت این پیش می‌رفتیم که اگر یک دستگاه وارد شود، یک دستگاه هم معادلش از تولید داخل استفاده شود تا این نیاز مرتفع شود.

وی در پاسخ به این پرسش که «تولید داخل فقط شرکت هپکو بود؟»، اظهار کرد: خیر، ما شرکت‌های متعددی در این حوزه داریم. قطعا هپکو جزو شرکت‌های خوب این حوزه است، اما خوشبختانه در این حوزه شرکت‌های متعدد دیگر هم فعالیت می‌کنند و نقش خیلی خوبی هم دارند.

تولید داخلی باکیفیت، شرط ممنوعیت واردات ماشین‌آلات سنگین/ یکی از رویکرد‌های جدی‌مان در حوزه تولید، توسعه صادرات است

رشد خوب در حوزه ثبت سفارش

«پس اینکه بخواهند ثبت سفارش کنند و از داخل بگیرند فقط هپکو نیست، از شرکت‌های دیگر هم می‌توانند خرید کنند؟» مدیرکل دفتر ماشین آلات کشاورزی، ساختمانی و معدنی وزارت صمت در این خصوص تاکید کرد: از شرکت‌های دیگر هم می‌توانند تامین کنند و ما محدودیتی در این حوزه نداریم، خوشبختانه در این حوزه هم از شرکت‌های دیگر هم هر کسی توانسته این نیاز را مرتفع کند، طبیعتا ما ثبت سفارش هم می‌کردیم.

وی اضافه کرد: به‌طور نمونه، دامپ تراک‌هایی که بالای ۵ تن یا بیل بالای ۴۰ تن، آن‌هایی که تولید داخل هم نداشتیم، نگاه‌مان بر این بود که در سریع‌ترین زمان ممکن رفع نیاز صورت بگیرد که خداراشکر انجام شد. امسال بالای دو هزار ثبت سفارش صورت گرفت که قابل مقایسه با سال‌های گذشته نیست و رشد خوبی را در این حوزه داشتیم. همچنین نگاه‌مان بر این بود که این فرآیند هم در حوزه کاری‌مان که در معاونت ماشین آلات هستیم و هم در معاونت معدن وزارتخانه که آن‌ها هم خیلی عزم جدی در این حوزه داشتند، این مسیر ثبت سفارش انجام شود. ما در حوزه ثبت سفارش آن چیزی که نیاز کشور است مبتنی بر قرارداد‌ها کار‌هایی انجام می‌دهند و هیچگونه محدودیتی نداشتیم.

جمشیدوند در مورد اینکه تاکنون چند ثبت سفارش آمده است؟، خاطرنشان کرد: بیش از ۵۰۰ ثبت سفارش شده است. نزدیک ۲ هزار مورد ثبت سفارش شده است. ثبت سفارش‌ها که صورت گرفت واردات آن‌ها انجام می‌شود.

اگر تولید نیاز کشور را تامین کند، واردات محدود می‌شود

وی در مورد اینکه آیا برای دامپ تراک‌هایی که بالای ۲۰۰ تن است مجوز تولید داده نمی‌شود؟، تاکید کرد: اگر تولید کننده‌ای در سطح کشور ادعای تولید محصولی را داشته، توانمندی خود را در تولید آن محصول به اثبات رسانده، آن محصول دست مشتری رسیده و نظر مشتری هم در این حوزه مطلوب باشد، این فرایند نشان‌دهنده آن است که ما این محصول را تولید کرده‌ایم.

مدیرکل دفتر ماشین آلات کشاورزی، ساختمانی و معدنی وزارت صمت، ادامه داد: صرفا با ادعای تولید کننده نیاز کشور مرتفع نمی‌شود، زیرا در حوزه مرتبط نیاز است که حتما ماشین آلات مورد کسب و کار‌ها تامین شود. هر تولیدکننده‌ای که ادعای ساخت دارد باید اعلام کند که محصول را چه زمانی ساخته؟ به کجا تحویل داده؟، چه تعدادی تحویل داده؟ و باید پیگیر شویم مشتری که این محصول را تحول گرفته آیا الزامات و کفایت لازم را داشته است؟ از نظر ما محصولی که به این نقطه برسد تولیدی محسوب می‌شود بعد از این مراحل، ما به سمتی می‌رویم که اگر تولید نیاز کشور را تامین کند، واردات آن را محدود می‌کنیم.

وی در مورد اینکه در زمینه دامپ تراک ۶۰ تنی و ۴۰ تنی که توسط شرکت هپکو تولید شده، ممنوعیت واردات وجود دارد یا خیر؟، اظهار کرد: دامپ تراک بالای ۵۰ تن با توجه به این که هنوز امکان تولید آن در کشور بصورت کامل مهیا نشده و جای کار دارد، برای واردات آن منعفی وجود ندارد.

تولید داخلی باکیفیت، شرط ممنوعیت واردات ماشین‌آلات سنگین/ یکی از رویکرد‌های جدی‌مان در حوزه تولید، توسعه صادرات است

توجه ویژه به حوزه‌های فناوری و نوآوری از دو جهت

جمشیدوند در خصوص بحث میزان عمق ساخت داخل نیز اینگونه واکنش نشان داد: از دو جهت، به حوزه‌های فناوری و نوآوری توجه ویژه می‌کنیم، یکی اینکه ما تولیدکننده‌هایی که وارد عرصه تولید می‌شوند وقتی با یک شرکت قدر و بزرگ ارتباط پیدا می‌کنند میزان عمق ساخت داخل‌شان را به صورت پله‌ای تعریف می‌کنند و افزایش می‌دهند. به این ترتیب که ما نگاه‌مان بر این است که در حوزه ماشین آلات مثلا راه‌سازی حدود ۳۰ درصد شروع می‌کنند و خیلی پله‌ای این را افزایش می‌دهند تا به حداکثر ممکن که در سطح کشور است، برسند.

وی اضافه کرد: بحث دیگر توسعه فناوری در این حوزه است که ما بتوانیم آن چیزی که در سطح کشور امکان تولید آن وجود دارد، را بسازیم. نکته بعدی برای ساخت دامپ تراک ۱۳۶ تنی، شرکت‌هایی که در این حوزه می‌توانند فعالیت کنند و نقش آفرینی کنند، کنار هم قرار گرفت که در این خصوص، بحث و بررسی لازم صورت گرفت.

مدیرکل دفتر ماشین آلات کشاورزی، ساختمانی و معدنی وزارت صمت ادامه داد: پس در حال توسعه فناوری و نوآوری، در عمق ساخت داخل یک محصول مثلا اگر دامپ تراک زیر ۵۰ تن را داریم تولید می‌کنیم، اما عمق ساخت داخل آن پایین است، را ادامه می‌دهیم. مثلا ۶۵ تن، ۱۳۶ تن، بعد ۲۲۰ تن و بعد تا ۴۰۰ تن را بتوانیم متناسب با نیاز کشور توسعه دهیم. در هر دو حالت، افقی و هم حالت عمودی در دستور کار است که به صورت جدی به آن می‌پردازیم.

از چهار بُعد به کیفیت محصولات توجه می‌کنیم

وی با بیان اینکه یک موضوع دیگر که مهم و مورد توجه بوده، بحث کیفیت است، محصولاتی که تولید می‌کنیم به چه شیوه است؟ چه اتفاقی بر آن می‌افتد؟ افزود: از چهار بُعد به کیفیت توجه می‌کنیم، جنسی که تولید می‌کنیم جنس مرغوبی باشد و الزامات حوزه استاندارد را برآورده کند، الزامات و سیستم‌های کیفیتی مرتبط با آنجا پیاده‌سازی شود و تضمین کیفیت در خصوص آن اتفاق افتاده باشد و موضوع بعدی، بحث خدمات پس از فروش ما است.

جمشیدوند اضافه کرد: به این نکته باید توجه شود ماشین آلاتی که وارد می‌کنیم تنها واردات شان نیست. از وارد کردن آن مهمتر این است که این کالا‌های با دوام است، ممکن است چندین سال و چند ده سال بخواهد کار کند طبیعتا نیاز به خدمات قوی دارد، قطعات یدکی مناسبی باید حتما در اختیارشان قرار بگیرد. این یکی از موضوعات کلیدی است که ما در این رابطه ورود پیدا کردیم و جدی پیگیر هستیم.

وی همچنین تصریح کرد: موضوع بعدی که به آن توجه می‌کنیم قیمت مناسب آن است. تاکید ما بر تولیدکننده‌های داخلی این است که قیمت شما با قیمت‌های برند‌های مشابه باید رقابت پذیر باشد.

مدیرکل دفتر ماشین آلات کشاورزی، ساختمانی و معدنی وزارت صمت در خصوص اینکه اکنون اینگونه است؟، اظهار کرد: در حوزه محصولات نو، رقابت‌پذیر هستیم یعنی در حوزه محصولات نو قطعا این رقابت‌پذیری وجود دارد؛ با محصولات هم کلاس خودشان، اما طبیعتا در حوزه مستعمل نه، مستعملات قیمتش خیلی مناسبت‌تر است و نکته آخر تحویل به موقع است.

یکی از رویکرد‌های جدی‌مان در حوزه تولید، توسعه صادرات است

وی در پاسخ به این پرسش که برنامه سال آینده چیست؟ آیا در این بخش صادرات هم می‌توانیم داشته باشیم؟، یادآور شد: یکی از موضوعات خیلی کلیدی‌مان که تاکید شخص آقای وزیر است و خیلی هم پیگیر هستند، توسعه صادرات است. با توجه به ظرفیت بسیار خوبی که در منطقه وجود دارد، تعداد زیادی معدن در آن قرار دارد و معادن هم به این ماشین آلات نیاز مستمر دارند.

جمشیدوند همچنین به موضوع مهمی اشاره کرد: یکی از رویکرد‌های جدی ما در حوزه تولید، توسعه صادرات است که کشور‌های هدف را شناسایی کردیم و مذاکرات جدی با آن‌ها داشتیم.

رشد بالای صددرصد در حوزه کشاورزی

وی در خصوص اینکه آیا در این بخش هم اکنون صادرات داریم؟، خاطرنشان کرد: در حوزه ماشین‌آلات راهسازی معدنی، با توجه به نیاز جدی که در کشور است فعلا صادرات نداریم، اما در حوزه کشاورزی، رشد خوبی داشتیم. بالای صددرصد در این حوزه رشد داشتیم و دنبال این هستیم که این ظرفیت را در سال آینده ایجاد کنیم.

مدیرکل دفتر ماشین آلات کشاورزی، ساختمانی و معدنی وزارت صمت همچنین گفت: جالب است بدانید که در این حوزه کشور‌های منطقه هم استقبال خوبی کردند. با برخی از کشور‌ها هم مذاکره کردیم که امیدواریم بسترسازی مطلوب و لازم برای آن ایجاد شود.

منبع: شاتانیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده