تاریخ: ۰۱ شهريور ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۱:۳۷
بازدید: ۱۷۸
کد خبر: ۳۱۴۹۸۶
سرویس خبر : انرژی

استقرار صنایع آب‌بر در تربت‌حیدریه با اصل تعادل‌بخشی در تعارض است

‌می‌متالز - مدیر منطقه آب تربت‌حیدریه گفت: استقرار صنایع آب‌بر نظیر «فولاد رخ، سیوکی» در بخش مرکزی تربت‌حیدریه، ۲ کارخانه فولاد در رشتخوار و نیز فولاد مه‌ولات با اصل تعادل‌بخشی آب در این منطقه با توجه به خشکسالی‌های پیاپی در تعارض است.

به گزارش می‌متالز، مهدی طلعتی گفت: اهمیت این چالش زمانی بر مسوولان بالادستی بیشتر مشخص می‌شود که بدانند استقرار صنایع فولاد در دشت‌های فوق بحرانی جانمایی شده است.

وی گفت: از مجموع ۳۶ دشت استان خراسان رضوی، ۳۳ دشت ممنوعه و ممنوعه بحرانی هستند و از این تعداد نیز ۱۵ دشت فوق بحرانی و تنها سه دشت (در نقاط شمالی استان) آزاد هستند.

مدیر منطقه آب تربت حیدریه با بیان اینکه از مجموع ۳۶ دشت خراسان رضوی هشت دشت مربوط به منطقه تربت حیدریه است، افزود: در این حوزه دشت‌های مه‌ولات رشتخوار و جنگل ممنوعه بحرانی و دشت زاوه و تربت‌حیدریه ممنوعه هستند که مفهوم ممنوعه بحرانی دشت‌هایی هستند که علاوه بر افت مستمر آب زیرزمینی، با کاهش کیفیت منابع آبی نیز مواجه‌اند.

وی اضافه کرد: نگرانی ما از آن است که چرا مسوولانی که می‌دانستند در دشت‌های این خطه با بحران کم‌آبی مواجه است، با این توجیه اینکه قرار است با پساب تغذیه شوند، اقدام به استقرار صنایع فولاد کردند؟

طلعتی در ادامه به میزان بارندگی امسال در منطقه تربت حیدریه اشاره و اظهار کرد: از ابتدای سال آبی در تربت‌حیدریه ۱۱۵ میلیمتر بارش داشتیم و این عدد در سال آبی گذشته ۱۷۰ میلیمتر بوده و در متوسط دراز مدت ۲۵ ساله حدود ۲۴۰ میلیمتر بوده که نسبت به پارسال حدود ۳۲ درصد و نسبت به دراز مدت ۵۲ درصد کاهش بارندگی داشته است.

وی از کاهش ۶۵ درصدی بارش‌ها در شهرستان زاوه، کاهش ۲۰ درصدی در حوزه رشتخوار نسبت به دوره بلند مدت خبر داد و گفت: هوشمند سازی چاه‌های آب و پرکردن چاه‌های غیرمجاز دام از اقدامات انجام شده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده