تاریخ: ۰۱ شهريور ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۱:۱۲
بازدید: ۵۹
کد خبر: ۳۱۵۱۹۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

ماجرای سهام عدالت؛ از جاماندگان تا شرکت‌های استانی

‌می‌متالز - دورهمی بورسی فردای اقتصاد با حضور حسین قربانزاده عضو کارگروه سهام عدالت و رییس سابق سازمان خصوصی‌سازی؛ حمیدرضا دانش‌کاظمی عضو شورای عالی بورس؛ مهدی دلبری مدیرعامل و عضو هیات‌مدیره سبدگردان هیوا؛ مهدی حاجیوند مدیر روابط عمومی و مشاور رییس سازمان بورس در امور سهام عدالت؛ مهتاب قراخانلو پژوهشگر اقتصادی؛ و افشین جاوید مدیر دپارتمان بازار سرمایه اندیشکده کسب و کار دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.

به گزارش می‌متالز، دورهمی بورسی فردای اقتصاد با موضوع "ماجرای سهام عدالت؛ از جاماندگان تا شرکت‌های استانی" با حضور حسین قربانزاده عضو کارگروه سهام عدالت و رییس سابق سازمان خصوصی‌سازی؛ حمیدرضا دانش‌کاظمی عضو شورای عالی بورس؛ مهدی دلبری مدیرعامل و عضو هیات‌مدیره سبدگردان هیوا؛ مهدی حاجیوند مدیر روابط عمومی و مشاور رییس سازمان بورس در امور سهام عدالت؛ مهتاب قراخانلو - پژوهشگر اقتصادی؛ و افشین جاوید مدیر دپارتمان بازار سرمایه اندیشکده کسب و کار دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.

شورای عالی بورس در موضوع سهام عدالت قدرت فراقانونی دارد

حسین قربانزاده عضو کارگروه سهام عدالت و رئیس سابق سازمان خصوصی‌سازی در برنامه دورهمی فردای اقتصاد، بر بررسی بیشتر موضوع سهام عدالت در فضای کاملا تعاملی با حضور مدیران، دست اندرکاران و همچنین سهامدار خرد یا صاحب نظر بازار سرمایه در قالب یک پرسش تاکید کرد و گفت: مقام معظم رهبری از سال ۸۴ با اجرای طرح سهام عدالت تاکید بسیاری بر توانمندسازی خانوارها، توزیع عادلانه و ثروت آفرینی پایدار کردند.

وی عنوان کرد: ثروت آفرینی شرط توزیع عادلانه مالکیت است.

قربانزاده اظهار کرد: ظرفیت استفاده از بخش تعاون در بیانات مقام معظم رهبری وجود دارد و استفاده از آن غایت است، چرا که مردمی سازی را هدف قرار می‌دهد.

عضو کارگروه سهام عدالت افزود: هدف این است که مردم از سهام عدالت باید بهره‌مند شوند و همچنین مردم سطح سواد و دانش مالی در فضای اقتصادی متوقف نماند.

وی اذعان کرد: ما باید سهام عدالت را به سطحی که در آن آگاهی مردم ارتقا می‌یابد برسانیم و فضای انتخاب برای مردم فراهم کنیم.

قربانزاده خاطرنشان کرد: شورای عالی بورس در موضوع سهام عدالت قدرت فراقانونی دارد.

دو برابر شدن سود سهام عدالت در سال ١٤٠١

حمیدرضا دانش کاظمی عضو شورای عالی بورس، در خصوص بازگشت شرکت‌های تعاونی به موضوع سهام عدالت، اظهار کرد: مبحث سهام عدالت ۱۰ تا ۱۱ درصد بازار سرمایه ایران را شامل می‌شود، مسائلی که بار‌ها در خصوص سهام عدالت دچار تغییر شده دلایلی پشت آن وجود دارد، بیش از ۴۰ گره اساسی و قانونی بر سهام عدالت وجود دارد که تاکنون بخشی از آن رفع شده است.

او افزود: در یک سال و نیم گذشته در تمامی جلسات شورای عالی بورس مساله سهام عدالت مطرح شده است.

این عضو شورای عالی بورس بیان کرد: یکی از دلایلی که مساله سهام عدالت را مقام معظم رهبری به شورای عالی بورس سپرده، بحث شفافیت عملکرد اعضای این شورا است.

دانش کاظمی گفت: یکی از دلایل طولانی شدن بحث سهام عدالت، رفت و آمد مباحث مربوط به این مساله در بین قوه قضائیه، مجریه و مقننه است که در این بین بیشترین ضربه متحمل سهامداران سهام عدالت و سرمایه گذاران این شرکت‌ها است.

او تصریح کرد: در کارگروه سهام عدالت ۱۰۰ جلسه مستمر ۴ ساعت به بالا تاکنون در راستای رفع مشکلات سهام عدالت برگزار شده است.

عضو شورای عالی بورس تصریح کرد: سود سهام عدالت در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ دو برابر شد که این نشان می‌دهد کارگروهی که برای سهام عدالت تشکیل شده با دقت به بررسی این مساله پرداخته است، همین فضا برای پرداخت سود سال ۱۴۰۲ نیز دیده شده است.

فرهنگ‌سازی را به تعاونی‌های استانی سهام عدالت بسپاریم

مهدی حاجی‌وند، دستیار ویژه و مشاور رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در امور سهام عدالت اظهار کرد: از جمله مسائل مهم حوزه سهام عدالت، بحث فرهنگ سازی و اطلاع رسانی است، چرا که به عنوان مثال بعد از گذشت حدود دو دهه، هنوز حدود ۳میلیون سهامدار هستند که از وجود سهام عدالت خود اطلاع ندارند.

او افزود: کلاه بردار‌هایی که این روز‌ها در حوزه سهام عدالت صورت می‌گیرد نشان از عدم فرهنگ سازی مناسب در این زمینه دارد.

دستیار ویژه رئیس سازمان بورس در بحث سهام عدالت بیان کرد: یکی از کارکرد‌های مهمی که می‌توانستیم به تعاونی‌های سهام عدالت بسپاریم بحث فرهنگ سازی بود، در حال حاضر می‌توان طرح جامع فرهنگ سازی و اطلاع رسانی سهام عدالت را راه اندازی کرد.

حاجی وند گفت: در حال حاضر ۳۶شرکت بورسی و ۱۳ شرکت غیر بورسی در پرتفوی سهام عدالت است.

او بیان کرد: حدود یک میلیون هشتصد هزار نفر کارت سهام عدالت را دارند، اما سهامدار نیست، زیرا در سامانه درج نشدند که وقتی صحبت از جاماندگان به میان می‌آید این گروه مقدم‌تر هستند.

دستیار ویژه رئیس سازمان بورس گفت: اکنون ۳ میلیون ۶۰۰ هزار نفر از سهامداران سهام عدالت فوت شد اند. تا سال ۹۹ تمام مسوولیت‌های سهام عدالت با سازمان خصوصی سازی بود و از همان سال همراه آزاد سازی سازمان بورس نیز در این امر دخیل شد.

٣٢ درصد بازار سرمایه در دست سهام عدالت

افشین جاوید، مدیر دپارتمان بازار سرمایه اندیشکده کسب‌وکار دانشگاه صنعتی شریف در این دورهمی بیان کرد: مقام معظم رهبری در سخنان عیدانه خود به مهم‌ترین چالش‌های اقتصاد ایران اشاره کردند که یکی از آنها، بحث خصوصی سازی بود و از مسوولان خواستند تا اقدامی در این حوزه انجام دهند.

وی افزود: مساله اصلی تمام خصوصی سازی‌ها از جمله سهام عدالت، مالکیت و مدیریت است. از سال ۹۹ به بعد مطابق فرمان مقام معظم رهبری، شورای عالی بورس یکی از ارکان مهم برای رسیدگی به سهام عدالت شد.

مدیر دپارتمان بازار سرمایه اندیشکده کسب‌وکار دانشگاه صنعتی شریف گفت: شرکت‌هایی که حداقل یک کرسی هیئت مدیره آن متعلق به سهام عدالت است، حداقل ۳۲ درصد ارزش بازار سرمایه ایران را تشکیل می‌دهند که ارزش آن‌ها تقریبا ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان است، ۴۲ درصد درآمد چهارماه اخیر بازار سرمایه مربوط به این شرکت‌ها است.

چالش‌های سهام عدالت

مهدی دلبری مدیرعامل سبدگردان هیوا در برنامه دورهمی فردای اقتصاد با موضوع سهام عدالت گفت: نزدیک به دو دهه از شروع سهام عدالت می‌گذرد. مرکز پژوهش‌های مجلس درباره سهام عدالت گزارشی ارائه داده که شامل اقدامات انجام شده و آسیب شناسی آن، مشمولان میزان سهام اختصاص یافته، تعاونی‌های شهرستانی و شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت، پرتفوی سهام عدالت و نحوه تسویه اقساط و همچنین استفاده از ظرفیت سهام عدالت برای انجام اقدامات حمایتی از خانوار در دوران کرونا است.

وی با اشاره بر چالش‌های اجرا و آزادسازی سهام عدالت در قالب تعاونی‌های شهرستانی و شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی افزود: عدم کارایی هیات مدیره شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی، نبود قوانین و مقررات مشخص برای نحوه عملکرد تعاونی‌های شهرستانی و شرکت‌های استانی و ابهام در ماهیت آنها، تحمیل بار مالی به دولت، اختلال در مدیریت شرکت‌های سرمایه‌پذیر و از بین رفتن موضوع فعالیت تعاونی‌های شهرستانی از جمله چالش‌ها به شمار می‌رود.

حفظ ارزش سهام عدالت با واگذاری‌های بلوکی

مهتاب قراخانلو پژوهشگر اقتصادی در برنامه دورهمی فردای اقتصاد با موضوع سهام عدالت گفت: سهام عدالت بسیار پیچیده است و با هر قدم رو به جلو، میزان پیچیدگی آن بیشتر می‌شود.

وی گفت: مشکلات بسیاری در بحث مربوط به متوفیان، مشمولان، شرکت‌های سرمایه‌پذیر و سرمایه‌گذاری استانی و تعاونی وجود دارد.

به گفته این پژوهشگر اقتصادی؛ منافع سهامداران برای ما بسیار با اهمیت است و شرکت‌های سرمایه‌پذیر استخوان اقتصاد کشور هستند.

قراخانلو اظهار کرد: حفظ شرکت‌های سرمایه پذیر بسیار مهم است تا مشمولان سهام عدالت ضرر نکنند.

وی بر واگذاری بلوکی تاکید کرد و گفت: با واگذاری بلوکی ارزش بلوکی سهام عدالت حفظ خواهد شد.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده