تاریخ: ۱۲ بهمن ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۵:۴۹
بازدید: ۲۱۷
کد خبر: ۲۴۷۲۵۳
سرویس خبر : انرژی

ارزان‌فروشی پالایشگاه چندهزار میلیارد تومانی به ۲۱۰ میلیارد تومان/ هیات داوری فردا واگذاری پالایشگاه کرمانشاه را فسخ می‌کند؟

‌می‌متالز - پرونده واگذاری پالایشگاه کرمانشاه که سال ۹۵ در قالب یک مزایده انجام شده و شرکتی که چند هزار میلیارد تومان ازش داشته را ۲۱۰ میلیارد تومان فروختند، فردا در مرحله صدور رای هیات داوری است.

به گزارش می‌متالز، ماجرای پرسروصدا و قدیمی واگذاری پالایشگاه کرمانشاه در سال ۹۵ که درگیر تخلفات متعدد از نحوه قیمت گذاری تا اهلیت خریدار و دیگر مسائل بوده، ظاهرا در مرحله صدور رای هیات داوری قرار دارد.

یکی از مهمترین ابهامات این واگذاری نحوه قیمت گذاری است که منتقدین و مراجع کارشناسی و قضایی معتقدند، این پالایشگاه به قیمت خیلی ارزان فروخته شده و ارزش روز دارایی‌های این پالایشگاه به مراتب بالاتر از رقم فروخته شده بوده است.

لازم به ذکر است که ۴۰ درصد سهام پالایشگاه کرمانشاه در سال ۸۸ در سبد سهام عدالت قرار گرفت و مقرر شده بود که از آن سال به بعد مابقی سهام این شرکت در بورس معامله شود که تا سال ۹۲ اقداماتی در این خصوص انجام شد، ولی با تغییرات مدیریتی در سازمان خصوصی سازی در این سال، اقدامات مربوط به فروش بورسی متوقف شد تا جایی که این شرکت سال ۹۳ از فرابورس اخراج شد.

از طرفی هیات وزیران در سال ۹۰ مصوب کرده بود که ۵۵ درصد سهام این پالایشگاه در قالب رد دیون به بانک‌ها واگذار شود، ولی باز هم سازمان خصوصی سازی در سال ۹۳ این واگذاری را غیرقطعی اعلام کرد.

نکته مهم اینکه پالایشگاه کرمانشاه تا سال ۹۲ یک شرکت سودده بوده و در این سال سود انباشته شرکت بیش از ۶۶۰ میلیارد ریال بوده است، ولی با اقداماتی که سازمان خصوصی سازی از سال ۹۳ در قبال واگذاری این شرکت انجام داد، زیان انباشته این شرکت قبل از مزایده سال ۹۵ شرکت به ۶۵۹ میلیارد ریال رسید که البته برخی منتقدان معتقدند، تبدیل سود به زیان آنهم قبل از واگذاری به شیوه مزایده طبیعی نیست و زمینه سازی برای ارزان فروشی شرکت است.

نهایتا سازمان خصوصی سازی در سال ۹۵ پس از عرضه‌های بلوکی این شرکت در بازار سوم فربورس که متقاضی نداشت، در تاریخ ۲۰ دیماه سال ۹۵ به صورت مزایده اقدام به عرضه ۶۰ درصد سهام پالایشگاه کرمانشاه کرد که شرکت پخش تجارت گستر بیستون که در صنعت لبنیات فعالیت می‌کرد، برنده این مزایده اعلام شد و با قیمت ۲۱۰ میلیارد تومان این پالایشگاه را تصاحب کرد.

این در حالی است که بر اساس اعلام سازمان خصوصی سازی، ارزش روز خالص دارایی‌های شرکت در سال ۹۳ بیش از ۶۱۶ میلیارد تومان بوده است، و در سال ۹۵ که مزایده انجام شد، ارزش روز خالص دارایی‌های این شرکت به ۱۳۲۵ میلیارد تومان افزایش یافته بود.

ارزیابی قیمت بنگاه‌ها برای واگذاری به بخش خصوصی، بر اساس روش‌های مختلفی صورت می‌گیرد که شامل ارزش روز خالص دارایی‌ها، ارزش بازدهی، ارزش ویژه دفتری و ارزش اسمی می‌شود. قیمت پایه هر سهم پالایشگاه نفت کرمانشاه (در آبان ۹۵) بر اساس ارزش خالص دارایی‌ها، ۴۲۰۰ تومان و ارزش بازدهی آن، صفر بوده و در نهایت تصمیم بر این می‌شود که قیمت پایه هر سهم این مجموعه برای واگذاری ۲ هزار تومان تعیین شود.

ارزان فروشی پالایشگاه نفت کرمانشاه در حالی صورت گرفته که این مجموعه در مرکز شهر کرمانشاه و در مجاورت رودخانه قره سو قرار دارد و در همان سال ۹۵، ارزش هر متر از زمین‌های اطراف پالایشگاه ۳ میلیون تومان بوده است. این شرکت در مرکز شهر کرمانشاه ۱۳۲ هکتار زمین دارد که با این حساب فقط ارزش زمین‌های شرکت چند هزار میلیارد تومان یوده است.

پیشتر حسین قربانزاده معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس کل سازمان خصوصی سازی درباره لغو خصوصی سازی پالایشگاه کرمانشاه گفت: نحوه خصوصی سازی پالایشگاه کرمانشاه، به دلیل مشکلات ارزش گذاری دارایی‌های شرکت پالایش نفت کرمانشاه، در حال حاضر در دست بررسی هیئت داوری است.

او ادامه داد: موضوع واگذاری شرکت پالایش نفت کرمانشاه، مثل دیگر شرکت‌ها در برخی موارد چالشی شده است. حتما باید در برآیند تمام شرکت‌هایی که واگذاری آن‌ها به ترتیب فسخ شده یا در فرآیند فسخ شدن قرارداد هستند، یک بازنگری کلی صورت بگیرد.

«هدایت الله خادمی» عضو وقت کمیسیون انرژی مجلس در گفتگویی که سال ۹۵ و پس از واگذاری این پالایشگاه داشت، گفته بود: اینکه ارزش این پالایشگاه از هزار میلیارد تومان به ۲۲۰ میلیارد تومان کاهش یافته است سوالی است که باید پاسخ داده شود. اصولا قیمت‌ها بین ۵ تا ۱۰ درصد کاهش پیدا می‌کنند، نه به این میزان؛ شاید گفته شود بدهی‌های این شرکت ملاک قرار گرفته باشد که اگر هم اینطور باشد باید اعلام شود و فرمول کاهش ارزش این پالایشگاه مشخص شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده