تاریخ: ۰۴ شهريور ۱۴۰۲ ، ساعت ۰۲:۱۳
بازدید: ۱۶۹
کد خبر: ۳۱۵۳۴۵
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
کامودیتی‏‏‌ها با امیدواری به وعده‏‏‌های جدید دولت چین افزایشی شدند

صعود سست فلزی‏‏‌ها

‌می‌متالز - فلزات آهنی و غیرآهنی با امیدواری نسبت به وعده‌های جدید سیاستگذاران پکنی برای حمایت از اقتصاد و احتمال پایان‌یافتن قریب الوقوع رشد نرخ بهره در آمریکا ظرف روز‌های پایانی ماه اوت به مسیر رشد قیمت بازگشتند. ظرف روز‌های اخیر اخباری مبنی بر ارائه اوراق قرضه توسط دولت‌های محلی چین منتشر شد.

به گزارش می‌متالز، فعالان بازار‌های کالایی، این خبر را گام ابتدایی فدرال‌رزرو برای آغاز سیاست‌های انبساطی تعبیر کرده و به مسیر رشد نرخ بازگشتند. در عین حال برخی از اعضای فدرال‌رزرو، در سخنان خود به پایان سیاست رشد نرخ بهره اشاره کردند. البته سرنخ‌های دقیق‌تر در این خصوص در سخنرانی جروم پاول در نشست جکسون هول ارائه می‌شود. مجموع این موارد حامی بازار‌ها تا روز جمعه ۲۵ اوت بود. با این حال همچنان ریسک سقوط یکباره قیمت‌ها در بازار فلزی‌ها با محوریت محصولات زنجیره آهن و فولاد در صورت اعلام ورشکستگی غول ساختمانی کانتری گاردن وجود دارد.

صعود سست فلزی‏‏‌ها

امیدواری، فلزی‌ها را گران کرد

در حالی ماه اوت به روز‌های پایانی نزدیک می‌شود که فلزات آهنی و غیرآهنی در بازار‌های جهانی به مسیر رشد بازگشته اند؛ به نحوی که تا روز جمعه ۲۵ اوت، سنگ آهن عیار ۵/ ۶۳ درصدی وارداتی به بنادر شمالی چین با ثبت بازده هفتگی ۸۹/ ۰ درصدی با نرخ ۱۱۶ دلار به ازای هر تن؛ مس در معاملات آتی کامکس آمریکا با ثبت رشد هفتگی ۴/ ۱ درصدی با قیمت ۷۵/ ۳ دلار به ازی هر پوند، آلومینیوم با ثبت رشد هفتگی ۷/ ۰ درصدی با نرخ ۲‌هزار و ۱۶۰ دلار به ازای هر تن و فلز روی با ثبت رشد هفتگی ۸۷/ ۳ درصدی با قیمت ۲‌هزار و ۳۸۷ دلار به ازای هر تن معامله شد. رشد نرخ هفتگی شامل حال سایر فلزات اساسی نیز شد و به این ترتیب این کامودیتی‌ها در روز‌های پایانی ماه اوت بخش قابل‌توجهی از زیان خود ظرف سه‌هفته ابتدایی این ماه را جبران کردند.

در شرایطی که داده‌های اقتصادی ضعیف‌تر از حد انتظار چین از مهم‌ترین دلایل عقبگرد قیمتی کامودیتی‌ها ظرف نیمه ابتدایی ماه اوت بود، وعده دولت چین برای حمایت از اقتصاد و ارائه محرک‌های جدید از رشد نرخ در بازار‌ها حمایت کرد. در عین حال فعالان بازار‌های مالی و کالایی دنیا ظرف روز‌های پایانی ماه اوت مجددا به عدم‌رشد بیشتر در نرخ بهره از سوی فدرال‌رزرو تا پایان سال‌جاری میلادی امیدوار شدند و این موضوع نیز از رشد قیمتی بازار‌های کالایی حمایتی موثر بود. با این حال برخی از تحلیلگران، این رشد نرخ را سست دانسته و احتمال عقبگرد قیمتی به شکل موثر را می‌دهند.

خانه‌های چینی ارزان شدند

داده‌های رسمی نشان داد که قیمت خانه‌های جدید چین برای اولین بار در سال‌جاری میلادی در ماه ژوئیه کاهش یافت. این افت نرخ از کاهش تقاضا نشات گرفته و بیانگر آن است که حمایت‌های اعمال‌شده از سوی دولت پکن برای بازگرداندن اقتصاد به مسیر رشد فعلا نتوانسته است بخش مسکن را در این کشور تقویت کند. این داده‌ها فشار زیادی بر مقامات چینی در جهت ارائه محرک‌های جسورانه‌تر وارد می‌کند.

میلگرد فولادی چین در بازار داخلی این کشور از جریان رشد نرخ سایر فلزات جا ماند. در شرایطی که بازده هفتگی اغلب فلزات مثبت شد و سنگ آهن در بازه هفتگی و ماهانه با رشد نرخ مواجه شده است، هر تن میلگرد در بازار داخلی این کشور در روز جمعه ۲۵ ماه اوت به قیمت ۳‌هزار و ۷۱۵ یوآن به ازای هر تن معامله شد که این رقم نسبت به بهای فروش آن در هفته قبل ۱/ ۰‌درصد ارزان‌تر و در بازه ماهانه ۲/ ۱‌درصد کمتر بود. نگرانی در خصوص سیاست‌های انقباضی پولی اخذ‌شده از سوی فدرال‌رزرو و تاثیر آن بر کاهش رشد اقتصاد جهانی و تضعیف تقاضا برای کامودیتی‌ها و همچنین وضعیت متلاطم رشد اقتصادی در چین عامل تضعیف بهای میلگرد فولادی در چین است. تولیدکنندگان میلگرد در چین با چالش تضعیف تقاضا مواجه‌اند که این موضوع به‌لحاظ قیمتی بر محصولات آن‌ها فشار وارد می‌کند. در این شرایط تحریک موثر تقاضا در بازار به محرک‌های بزرگ‌تری نیاز دارد.

وضعیت بغرنج بازار مسکن در چین و واهمه دولت این کشور از تاثیر منفی آن بر اقتصاد باعث شد تا محرک‌های اقتصادی جدیدی در ماه اوت به تصویب برسد؛ محرک‌هایی که زمینه رشد نرخ در بازار فلزات را ظرف روز‌های پایانی ماه اوت فراهم کرد. گفته می‌شود دولت پکن به ۱۲ استان این کشور اجازه انتشار ۵/ ۱ تریلیون اوراق ویژه مالی را داده است. نگرانی از فشار منفی تورم در چین و کاهش نرخ مسکن در این کشور باعث شده است تا دولت پکن به اجرای سیاست‌های جدید انبساطی روی بیاورد. بانک خلق چین (PBoC) ظرف نیمه ماه اوت به شکل غیرمنتظره‌ای نرخ تسهیلات وام میان‌مدت یک‌ساله (MLF) را ۱۵ واحددرصد کاهش داد و به ۵/ ۲‌درصد رساند؛ سیاستگذاران اقتصادی چین به دنبال تحریک اقتصاد این کشور هستند.

با وجود حمایت‌های دولت پکن برای بازگرداندن اقتصاد به مسیر رشد، احتمال نکول و ورشکستگی شرکت توسعه دهنده املاک کانتری‌گاردن نیز مطرح است. درصورتی که این شرکت مجبور به نکول شود، نگرانی در خصوص ثبات مالی شرکت‌های سازنده مسکن در چین تشدید می‌شود و این موضوع تاثیر منفی زیادی بر اقتصاد چین می‌گذارد که نتیجه آن دامن واحد‌های معدنی و صنعتی و به‌خصوص فعالان زنجیره آهن و فولاد را خواهد گرفت.

سیاستگذاران چینی در عین حمایت از اقتصاد، به دنبال کاهش تولید فولاد در این کشور نیز هستند تا به این ترتیب توازن زنجیره آهن و فولاد در این کشور را ارتقا دهند. مطابق داده‌های اداره ملی آمار چین، میزان تولید فولاد در چین از ابتدای سال‌جاری میلادی تا پایان ماه ژوئیه بالغ بر ۶۲۶ میلیون و ۵۱۰‌هزار تن فولاد بود که این رقم نسبت به میزان تولید در زمان مشابه سال قبل رشد ۵/ ۲ درصدی داشت. در این شرایط وضعیت نامساعد تقاضا برای شمش و محصولات فولادی در چین و سایر نقاط دنیا، سیاستگذاران این کشور را به کاهش تولید در ماه‌های باقی‌مانده از سال ترغیب می‌کند. به این ترتیب الزام فولادسازان چینی به کاهش تولید در ماه‌های باقی‌مانده از سال‌جاری میلادی در عین فشار کاهش نرخ بر بازار سنگ آهن، پتانسیل رشد قیمت در بازار فولاد را دارد.

پایان رشد نرخ بهره نزدیک می‌شود؟

دو مقام فدرال‌رزرو روز پنج‌شنبه ۲۴ اوت با اشاره به رشد بازده اوراق قرضه در آمریکا، این حرکت را مکمل تلاش بانک‌مرکزی برای عقبگرد تورم دانسته و از احتمال عدم‌رشد بیشتر در نرخ بهره تا پایان سال خبر دادند. این صحبت‌ها سیگنال مثبت موثری برای بازار‌ها به همراه داشت و از رشد نرخ کامودیتی‌ها در روز پنج‌شنبه ۲۴ اوت و ساعات ابتدایی بازگشایی بازار در روز جمعه ۲۵ اوت حمایت کرد. با وجود این، نوسان قیمتی کامودیتی‌ها در اواسط روز جمعه ۲۵ اوت کاهش یافت. فعالان بازار به دنبال برگزاری سخنرانی جروم پاول رئیس فدرال‌رزرو در همایش جکسون هول بوده و امیدوارند صحبت‌های وی در این نشست بتواند سرنخ‌های واضحی از گام‌های بعدی فدرال‌رزرو در خصوص نرخ بهره ارائه کند.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده