به گزارش میمتالز، رضا محتشمی پور معاون وزیر صمت در نشست هم اندیشی صاحبنظران صنعت، جامعه و دانشگاه در رشتههای فنی و مهندسی که صبح امروز در محل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد، اظهار کرد: در حوزه صنعت با نیروهای ورودیها دچار چندین مساله هستیم که اولین موضوع شامل مهارت فارغالتحصیلان دانشگاهی بوده که بسیار مهم است.
وی افزود: در صنایع به متخصصان با سطح و کیفیت بالای و دغدغه دانش نیاز داریم، اما باید به این موضوع توجه شود که چند درصد فارغ التحصیلان را در اشتغال بهکار میگیرد.
محتشمی پور تصریح کرد: ۹۵ درصد اشتغال کشور در صنایع کوچک است و آمار اشتغال صنایع بزرگ بیش از این عدد است که تجربهها نشان از نبود برنامهریزی در صنایع بزرگ دارد و مدرک گرایی تا میزانی بر صنایع بزرگ غلبه دارد.
معاون وزیر صمت ادامه داد: بخش بندی بازار کار مهم است؛ چرا که نشان از خروجیهای تولیدی صنایع دارد و هم اکنون صنایع با یکدیگر همگن نیستند و تقاضاهای متفاوتی دارند.
محتشمی پور گفت: در برخی از رشتهها فراتر از نیاز و حتی بدون نیاز خروجی زیادی داشتهایم که عدم توازن در رشتههای دانشگاهی را نشان میدهد و این موضوع تنها مربوط به مشکل کار آموزش عالی نیست و ممکن است بخش سیاستگذار صنعت هم در آن دخیل باشد.
وی افزود: در بخش معدن نسبت به آینده شغلی زمین شناسی و دانشهای بالا نگران هستیم و ورودی دانشگاهها به شدت کاهش یافته است و امکان تامین نیروی متخصص و پس از آن موضوع مهاجرت معضل است.
معاون وزیر صمت اضافه کرد: عدم توان یادگیری یکی دیگر از معضلها است و خیلی ایراد ندارد که فارغ التحصیلان خط فکری صنایع را به صورت کامل بدانند؛ چرا که به مرور یادگیری هم اتفاق میافتد، اما موضوع مهم علاقه به یادگیری است که باید در دانشجویان تقویت شود.
محتشمی پور تأکید کرد: دانشجویی که در دانشگاه معتبر کشور پذیرفته میشود، حتما توان یادگیری دارد، اما باید دید که آیا تعامل یادگیری هم دارد یا خیر؟ که هم اکنون با این معضل در ارتباط با دانشآموختگان در بدو ورود به بازار کار مواجهه هستیم و در صورت توجه به این مورد حتما بسیاری از مشکلات کشور حل میشود و این موضوع فراتر از نظام آموزش است و وزارت علوم باید برای آن راهحلی بیندیشد که اگر دانشجو تعامل به یادگیری دارد تقویت شود و اگر ندارد چارهای اندیشیده شود.
وی گفت: تجربه مطالعات نشان میدهد که عمده افت توانمندی و انگیزه دانشجویان در ترم اول اتفاق میافتد و اگر توانستیم در همان زمان این را احیا کنیم، میتوانیم انتظار اتفاقات مثبت باشیم و درسهای کارورزی حتما در این زمینه مؤثر است؛ بنابراین به استادان آموزش عالی پیشنهاد میکنم تا برای ترمهای اول و دوم دانشجویان حساب ویژه باز کنند و تا تکلیف دانشجویان از همان ابتدا روشن شود، یعنی اگر دانشجو علاقه به رشتهای ندارد تغییر رشته دهد و اگر تمایل دارد، مهارت در آنها تقویت شود.
معاون وزیر صمت بیان کرد: نظام ارتقای اساتید مهمترین عامل دامن زدن به این موضوع است که پژوهشهای کاربردی اساسا آوردهای ندارد و اگر دانشجو حمایت نشود تولید مقاله ISI را به عنوان مسالهای اساسی برای آن به ارمغان میآورد.
وی گفت: بحث ظرفیت انجمنهای علمی دانشجویی یکی دیگر از مسائلی است که باید مورد توجه قرار بگیرد و انتظاری ندارم آنها مشکلات صنعت را حل کنند، اگر این انجمنها با حمایتی به سمت ابتدای تحصیلات حرکت کنند و فعال شوند حتما مشکل را رفع میکنند.
معاون وزیر صمت افزود: تمام مسائل در وزارت علوم قابل حل نیست و آموزش و پرورش هم دخیل است؛ چراکه دانش آموزان را به سمت مباحث نظری سوق میدهند و انتظار مهارتهای کاربردی از آنان دارند که این موضوع غیر قابل انتظار است؛ بنابراین آموزش و پرورش باید ارتقای کیفیت هدایت تحصیلی را به صورت جدی مدنظر قرار دهد و اصرار آموزش و پرورش بر مباحث نظری نتیجهای جز مهارتمحور نبودن دانشجویان آموزش عالی نیست.
وی گفت: یکی از آسیبهای نظام آموزش عالی در جریان مهاجرت فارغ التحصیلان افزایش ظرفیت دانشجویان در دانشگاههای تهران است و این موضوع به شدت برای صنعت زیانآور بوده و کمککننده مهاجرتفرستی صنعت است؛ بنابراین در آمایش آموزش عالی نیازمند کاهش ظرفیت دانشجویان در دانشگاههای تهران و افزایش کیفیت و پذیرش در مقطع تحصیلات تکمیلی هستیم.