تاریخ: ۰۸ شهريور ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۱:۳۴
بازدید: ۱۰۸
کد خبر: ۳۱۵۹۳۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

آغاز پذیره‌نویسی صندوق سرمایه‌گذاری بخشی صنعت سیمان، آهک و گچ از ۱۱ شهریور

می متالز - پذیره‌نویسی صندوق سرمایه‌گذاری بخشی صنعت سیمان ، آهک و گچ از روز شنبه ۱۱شهریورماه آغاز و تا پایان روز سه شنبه ۱۴شهریور ماه ادامه می‌یابد.

به گزارش می‌متالز، بر اساس اطلاعیه پذیره نویسی صندوق سرمایه‌گذاری بخشی ثروت پویا؛ تعداد واحد‌های سرمایه‌گذاری قابل انتشار ۲۰۰.۰۰۰.۰۰۰ واحد، تعداد واحد‌های سرمایه‌گذاری ممتاز ۲.۰۰۰.۰۰۰ واحد و تعداد واحد‌های سرمایه‌گذاری عادی قابل پذیره‌نویسی ۱۹۸.۰۰۰.۰۰۰ واحد است. همچنین مبلغ اسمی هر واحد ۱۰،۰۰۰ ریال اعلام شده است.

در این اطلاعیه آمده است؛ عرضه به قیمت ثابت ۱۰.۰۰۰ ریال تعیین شده و پذیره‌نویسی واحد‌ها از طریق کارگزاری‌های عضو بورس اوراق بهادار تهران انجام می‌شود.

شرکت سبدگردان ثروت پویا (سهامی خاص) دارنده تعداد ۱.۹۸۰.۰۰۰ واحد ممتاز ۱۰.۰۰۰ ریالی معادل ۹۹% کل واحد‌های سرمایه‌گذاری ممتاز و محمد مهدی جمشیدیان دارنده تعداد ۲۰.۰۰۰ واحد ممتاز ۱۰.۰۰۰ ریالی معادل ۱% کل واحد‌های سرمایه‌گذاری ممتاز به عنوان موسسان این صندوق است.

در بخش دیگری از این اطلاعیه آمده است؛ این شرکت در تاریخ ۲۸/۰۲/۱۴۰۰ تحت شماره ثبت ۵۷۷۹۰۵ و شناسه ملّی ۱۴۰۱۰۰۳۲۳۷۰ در اداره ثبت شرکت‌ها و مؤسسات غیرتجاری تهران به ثبت رسیده و در تاریخ ۰۵/۰۳/۱۴۰۰ تحت شماره ۱۱۸۴۶ نزد سازمان بورس و اوراق بهادار به عنوان نهاد مالی ثبت شده است. همچنین از تاریخ یاد شده مشمول مقررات، آیین‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها وبخشنامه‌های مصوب سازمان بورس و اوراق بهادار است.

صندوق سرمایه‌گذاری اختصاصی بازارگردانی ثروت پویا به مدیریت شرکت سبدگردان ثروت پویا تحت شماره ۱۱۹۵۴ نزد سازمان بورس و اوراق بهادار ثبت شده و در تاریخ ۲۶/۱۲/۱۴۰۰ فعالیت خود را در بازار سرمایه آغاز کرده است. دارایی‌های تحت مدیریت این صندوق بالغ بر ۹.۰۰۰ میلیارد ریال است.

متولی این صندوق موسسه حسابرسی ارقام نگر آریا (حسابداران رسمی) است که در تاریخ ۱۳/۱۱/۱۳۸۳ تحت شماره ۱۷۷۵۵ در اداره ثبت شرکت‌ها و موسسات غیر تجاری تهران به ثبت رسیده و عضو جامعه حسابداران رسمی ایران و معتمد سازمان بورس و اوراق بهادار است.

حسابرس صندوق نیز موسسه حسابرسی کاربرد تحقیق (حسابداران رسمی) است که در تاریخ ۲۰/۱۲/۱۳۷۲ تحت شماره ۵۰۸ در اداره ثبت شرکت‌ها و موسسات غیر تجاری اصفهان به ثبت رسیده و عضو جامعه حسابداران رسمی ایران و معتمد سازمان بورس و اوراق بهادار است.

براساس این اطلاعیه؛ خرید واحد‌های صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله مستلزم وجود کد معاملاتی فعال در سیستم شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه است و هر سرمایه‌گذار حقیقی و حقوقی قادر است حداقل یک واحد سرمایه‌گذاری را (با سقف نامحدود) خریداری کند. البته ناگفته نماند استفاده از کد خرید گروهی «ددد» ممنوع است.

صندوق ثروت پویا در یک نگاه

صندوق سرمایه‌گذاری بخشی ثروت پویا؛ از نوع صندوق‌های سرمایه‌گذاری بخشی (در سهام) و قابل معامله در بورس اوراق بهادار تهران است که شرکت سبدگردان ثروت پویا (سهامی خاص) به عنوان مدیر صندوق، با هدف شناسایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در صنعت سیمان، آهک و گچ اقدام به تأسیس صندوق بخشی کرده است.

براساس امیدنامه واساسنامه صندوق، حداقل ۷۰ درصد از دارایی آن به سهام صنعت سیمان، آهک و گچ وحداکثر تا ۳۰ درصد از منابع به سایر اوراق بهادار و سپرده‌های بانکی اختصاص داده می‌شود.

وظایف و تعهدات ارکان صندوق

آنطور که دراین اطلاعیه ذکر شده است؛ مجمع صندوق از اجتماع دارندگان واحد‌های سرمایه‌گذاری ممتاز تشکیل شده و تشریفات دعوت، تشکیل و تصمیم‌گیری آن در اساسنامه قید شده است. این مجمع می‌تواند اساسنامه، امیدنامه، مؤسس، مدیر، متولی، بازارگردان و حسابرس را تغییردهد. هر یک از دارندگان واحد‌های سرمایه‌گذاری ممتاز به ازای هر واحد سرمایه‌گذاری ممتاز از یک حق رأی در مجمع برخوردار خواهند بود.

همچنین مدیر به تأیید سازمان بورس و اوراق بهادار و طبق مقررات و مفاد اساسنامه توسط مجمع صندوق انتخاب می‌شود. برای انتخاب دارایی‌های صندوق، مدیر حداقل سه نفر را به عنوان اعضای «گروه مدیران سرمایه‌گذاری» معرفی می‌کند تا از طرف مدیر وظایف محوله را انجام دهند و می‌تواند در هر زمان اعضای گروه را تغییر دهد.

وظیفه اصلی متولی، نظارت مستمر بر ارکان اداره‌کننده و ارکان نظارتی صندوق در اجرای صحیح مقررات، اساسنامه، امیدنامه و رویه‌های صندوق به منظور حفظ منافع سرمایه‌گذاران و طرح موارد تخلف در مراجع رسیدگی و پیگیری موضوع است.

وظیفه بازارگردان نیز بازارگردانی واحد‌های سرمایه‌گذاری عادی صندوق طبق مقررات بازارگردانی و وظیفه کارگزاربازارگردان، بازارگردانی واحد‌های سرمایه‌گذاری عادی صندوق طبق درخواست بازارگردان و رعایت قوانین و مقررات، اصول، ضوابط واستاندار‌های مربوط به حرفه کارگزاری است.

حسابرس نیز وظیفه دارد علاوه بر اطمینان از درستی ثبت و نگهداری حساب‌های صندوق، گزارش‌های عملکرد و صورت‌های مالی صندوق در مقاطع زمانی معین و اظهارنظر راجع به آن‌ها را بررسی کند.

مزیت‌های صندوق سرمایه‌گذاری

در بخش پایانی این اطلاعیه علاوه بر مزیت‌های اختصاصی صنعت سیمان به مزایای عمومی صندوق نیز اشاره شده است.

براین اساس؛ بازده نقدی جذاب، جریانات نقد با کیفیت و سیاست تقسیم سود بالا؛ مصون بودن از ریسک نوسان قیمت محصول در بازار‌های جهانی؛ تعادل عرضه و تقاضای محصولات در شرایط رکودی و پتانسیل رشد در صورت خروج از رکود؛ امکان تعدیل نرخ محصولات با تورم و توان جذب شوک‌های هزینه‌ای مانند رشد قیمت انرژی؛ نسبت قیمت بر عایدی (P/E) جذابتر از متوسط بازار؛ قیمت‌گذاری محصولات در چهارچوب شفاف بورس کالا از جمله مزیت‌های صنعت سیمان است.

مزایای عمومی صندوق سرمایه‌گذاری نیز به شرح زیر است:

مدیریت حرفه‌ای دارایی‌ها: به لطف حضور تحلیل‌گران و معامله‌گران حرفه‌ای بازار سرمایه در تیم مدیریت سرمایه‌گذاری صندوق، ریسک و بازده به نحو مطلوبی کنترل شده و مدیریت دارایی به گونه‌ای حرفه‌ای انجام می‌شود.

نقدشوندگی مناسب: بر خلاف سهام و سایر اوراق بهادار که ممکن است در بازه‌ای از زمان، برای فروش آن‌ها صف‌های سنگینی ایجاد شود و سهامداران نتوانند سرمایه خود را نقد کنند، صندوق‌های سرمایه‌گذاری نقدشوندگی بالایی دارند و سرمایه‌گذاران هر صندوق به راحتی می‌توانند سرمایه خود را از صندوق خارج و به وجه نقد تبدیل کنند.

صرفه جویی در مقیاس: تمامی هزینه‌های مربوط به گردآوری و تحلیل اطلاعات مورد نیاز و همچنین دریافت سود سهام و اوراق کوپنی تحت مالکیت صندوق بین همه سرمایه‌گذاران صندوق تقسیم می‌شود. بر همین اساس، سرانه هزینه مربوط به هر سرمایه‌گذار کاهش پیدا می‌کند.

متنوع سازی: صندوق‌ها همواره تعداد زیادی از انواع اوراق بهادار را تحت مالکیت خود دارند و سبد دارایی‌های آن‌ها بسیار متنوع است. این موضوع باعث می‌شود که ریسک سرمایه‌گذاری به نحو مطلوبی مدیریت شود.

سهولت سرمایه‌گذاری: سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها نیاز به صرف زمان و دانش تخصصی بازار سرمایه ندارد و همه افراد جامعه می‌توانند به راحتی و از طریق حساب کارگزاری خود به صورت آنلاین در صندوق سرمایه گذاری کنند.

سرمایه‌گذاری با منابع اندک: سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها را می‌توان گزینه‌ای مناسب برای سرمایه‌گذاری با پول کم در بازار سرمایه دانست. چرا که سرمایه‌گذاری در بورس با مبالغی در حدود چند هزار تومان نیز از طریق این صندوق‌ها امکان‌پذیر است. بر همین اساس، صندوق‌های سرمایه‌گذاری اولویت اصلی عمده افرادی است که به دنبال سرمایه‌گذاری با پول کم هستند.

معافیت مالیاتی: به استناد مفاد تبصره ۱ ماده ۷ «قانون توسعه ابزار‌ها و نهاد‌های مالی در راستای تسهیل اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی» بابت نقل و انتقال واحد‌های سرمایه‌گذاری انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله و صدور و ابطال آن‌ها مالیاتی مطالبه نخواهد شد.

منبع: صدای بورس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده