تاریخ: ۱۲ شهريور ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۱۴
بازدید: ۱۲۸
کد خبر: ۳۱۶۳۷۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
آمار شاخص مدیران خرید در اوت بررسی شد

اقتصاد آمریکا در لبه رکود

‌می‌متالز - شاخص مدیران خرید (pmi) نشان‌دهنده نرخ انقباض، انبساط یا ثبات یک بخش خاص مانند تولید، خدمات یا ساخت‌وساز است. اگر این شاخص زیر ۵۰ باشد از ورود اقتصاد به رکود خبر می‌دهد و اگر این رقم بالای ۵۰ گزارش شود نشانه سلامت اقتصاد است. این ارقام از بررسی گزارش‌های اقتصادی بزرگ‌ترین شرکت‌های دنیا به صورت ماهانه به دست می‌آید.

اقتصاد آمریکا در لبه رکود

به گزارش می‌متالز، آمار‌ها بیان می‌کند که شاخص مدیران خرید در ایالات‌متحده بار دیگر مسیر نزولی را برگزید و از رقمی معادل ۵۲ واحد در ژوئیه به ۴/ ۵۰ واحد در اوت تنزل یافت که از برآورد‌ها (۵۲ واحد) کاهشی‌تر شد. از این رو نوسان رشد در بخش خدمات و تولید نیز جداگانه مورد بررسی قرار گرفت. داده حاکی از آن است که بخش تولید در این کشور همچنان شیب کاهشی خود را برای دهمین ماه متوالی در ماه اوت حفظ کرده و از رقم ۴۹ به ۹/ ۴۷ واحد رسید. شیب نزولی بخش تولید به خدمات نیز سرایت کرده و رشد این بخش را از ۳/ ۵۲ واحد به ۵۱ واحد رساند. اگرچه بخش خدمات نیز با کاهش رشد مواجه شده است، اما باید گفت که همچنان مقاومت خود را در کانال بالای ۵۰ واحدی حفظ کرده و وارد مرز انقباضی نشده است. برخی از افراد صاحب نظر در این حوزه تاکید کردند که نزول شاخص مدیران خرید در این کشور از کاهش سفارش‌های جدید، کاهش سرعت رشد اشتغال، افزایش هزینه‌های سوخت، دستمزد و مواد خام و... ناشی می‌شود. از جمله وقایع دیگر این کشور در روز‌های اخیر می‌توان به گزارش شغلی و واکنش بازار‌های جهانی اشاره کرد. نرخ بیکاری آمریکا از

۵/ ۳درصد در ژوئیه به ۸/ ۳درصد در اوت صعود کرد. این درحالی است که فرصت‌های شغلی جدید در ماه اخیر نیز نسبت به ماه ژوئیه روند رو به رشدی را پشت سر گذاشته و از ۱۵۷ به ۱۸۷ هزار فرصت شغلی رسیده است. طبق گزارش منتشر شده از سوی اداره آمار کار ایالات‌متحده، نرخ بیکاری و فرصت‌های شغلی فراتر از انتظارات افزایش یافت. عوامل مذکور که از تشدید سیاست‌های انقباضی و نرخ بهره بالای بانک مرکزی حاصل شده است، اقتصاد آمریکا را وارد رکود خواهد کرد یا خیر؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که یکی از نشانه‌های اقتصاد سالم، بازار کار هر کشور به حساب می‌آید. داده‌های شغلی آمریکا در اوت بیانگر این است که همزمان با صعود ۳/ ۰ واحد درصدی نرخ بیکاری، فرصت‌های شغلی ایجاد شده در ماه اوت فراتر از انتظارات افزایش یافته است و این سیگنال را به کمیته بازار باز فدرال رزرو می‌دهد که دست باز‌تری در تشدید سیاست‌های انقباضی دارد و واکنش دلار جهانی در ساعات پایانی بازار‌ها در روز جمعه و همچنین روند نزولی طلا و رمزارز‌ها این امر را تایید می‌کنند. رشد فرصت‌های شغلی در این کشور موجب شد شاخص دلار با امید به افزایش بیشتر نرخ‌ها در نشست ماه سپتامبر، شیب صعودی به خود بگیرد و بازار‌های جهانی از جمله طلا و رمزارز‌ها را به مسیر نزولی هدایت کند. البته برای درک بهتر و دقیق‌تر این موضوع باید تا زمان برگزاری جلسه پاول با سایر مقامات منتظر ماند.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده