تاریخ: ۱۳ شهريور ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۳:۳۲
بازدید: ۱۸۸
کد خبر: ۳۱۶۴۰۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

انفجار مرگبار در معدن طزره دامغان چهارباره نشود

‌می‌متالز - حادثه انفجار معدن زغال سنگ طزره دامغان و جانباختن ۶ کارگر محبوس در آن، مسبوق به سابقه است و عزم جدی برای برخورد قاطع با مقصران احتمالی و جلوگیری از تکرار چهارباره چنین حادثه‌ای با اطلاع‌رسانی شفاف، مطالبه‌ای جدی محسوب می‌شود.

به گزارش می‌متالز، ساعت ۱۹:۳۰ یکشنبه دوازدهم شهریور ۱۴۰۲ به دلیل حادثه در یکی از تونل‌های استخراج زغال سنگ متعلق به شرکت البرز شرقی ۶ معدنچی فعال در عمق ۴۰۰ متری تونل ۷۰۰ متری معدن به نام‌های بهروز افروز، قربانعلی کمال، حسین غزائیان، حمید ایزدی، ابوالفضل غنایی و محمد نعیمی صفت در تونل محل حادثه انفجار معدن طزره دامغان محبوس شدند که تلاش‌ها نتیجه نداد و پیکر بی‌جان آنان از تونل خارج شد.

شماری از نیرو‌های کار و پویا جامعه محسوب می‌شدند اکنون جانباخته‌اند و خانواده‌های زیادی داغدار و بی‌سرپرست شدند.

پیش از این، ساعت ١٢ ظهر روز شنبه ١١ اردیبهشت نیز ۱۴۰۰ در تونل شماره ٤٢ معدن بزرگ طزره، از معادن چهارگانه شرکت زغال سنگ البرز شرقی، در کارگاه استخراج k ١٣ پیشرو، هنگام استخراج و به دلیل ریزش ناگهانی سقف کارگاه، حادثه تلخی رخ داد که در این حادثه ۲ کارگر پیمانکاری شرکت به نام‌های میلاد روشنایی و سید اصغر افضلی از دامغان محبوس شدند و در نهایت پس از گذشت حدود ۱۳۰ ساعت از زمان وقوع حادثه، پیکر آن‌ها از زیر آوار خارج شد.

همچنین ۳۰ آبان ۱۳۹۷ در پی ریزش معدن زغال سنگ طزره دامغان یک کارگر ۵۴ ساله جان باخت و سه نفر مصدوم شدند.

پس از حادثه روز گذشته انفجار معدن زغال سنگ طزره دامغان، نشست ستاد مدیریت بحران شهرستان دامغان به سرعت تشکیل، پس از بررسی حادثه، اطلاعات تکمیلی به سیدمحمدرضا هاشمی استاندار سمنان منعکس و وی به سرعت در محل حادثه حاضر شد.

ستاد مدیریت بحران شهرستان دامغان و استان سمنان به ریاست استاندار در محل محیط کارگاهی مجموعه و تونل استخراج تشکیل و ۶ دستگاه آمبولانس از مجموعه هلال احمر، اورژانس ۱۱۵ و نیرو‌های امدادی مستقر شدند.

تیم‌های پیشرو امدادی مجموعه البرز شرقی از ۲ جبهه وارد تونل شدند و با توجه به اینکه حجم گاز متصاعد شده از میزان استاندارد بسیار بیشتر بود، ابتدا محیط به لحاظ میزان اکسیژن و سایر موارد ایمن شد و همه تلاش‌ها به این موضوع معطوف شد تا تیم‌های امدادی پیشرو با فراهم کردن محیط استاندارد امدادرسانی، اجازه ورود تونل محل حادثه و تلاش برای کمک به محبوس شدگان را بدهند.

همه امکانات و تجهیزات مورد نیاز در محل حادثه و همچنین بیمارستان‌های استان و به خصوص بیمارستان ولایت دامغان در آماده باش کامل قرار گرفت تا بلکه بتوان ۶ کارگر محبوس در معدن طزره دامغان را نجات داد، اما در نهایت با تلاش شبانه روزی نیرو‌های امدادی، عملیاتی و پشتیبانی و پیگیری تمامی مسوولان مدیریت بحران استان سمنان و شهرستان دامغان، در کمتر از ۱۰ ساعت از انفجار، پیکر بی جان ۶ نفر از محبوس‌شدگان حادثه کشف شد.

سیدمحمدرضا هاشمی استاندار سمنان که از دقایق اولیه این واقعه در محل حادثه حضور داشت، جانباختن این کارگران را به خانواده‌های آنان تسلیت گفت.

رییس کل دادگستری استان سمنان تیر ماه ۱۴۰۲ در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا درباره حادثه معدن طزره دامغان در اردیبهشت ۱۴۰۰ گفت: تشخیص علت و عواملی منجر به حادثه بر عهده دستگاه قضا با ابزار فنی است و این پرونده هنوز منتهی به تصمیم نهایی نشده است و با صدور رای نهایی اطلاع‌رسانی خواهد شد و اکنون مطالبه مردمی تسریع در پیگیری حادثه به منظور پیشگیری از حوادث تلخ این چنینی است.

دستور قضایی از منع فعالیت معدن طزره دامغان

اینک رییس کل دادگستری استان سمنان پس از وقوع دوباره حادثه ناگوار انفجار در یکی از تونل‌های معدن طزره دامغان در سیزدهم شهریور ۱۴۰۲، گفت: شب گذشته در پی تجمیع گاز دریکی از تونل‌های معدن زغال سنگ البرز شرقی در منطقه طزره واقع در حوزه قضایی دامغان که منجر به ریزش تونل و حبس و جان باختن ۶ نفر از معدنچیان دستورات قانونی لازم صادر شد.

محمد جعفر عبدالهی در پی وقوع حادثه در معدن زغال سنگ رزمجاه در منطقه طزره واقع در حوزه قضایی دامغان، شبانه به مسوولان قضایی دامغان دستور داد، به منظور بررسی ابعاد قانونی علل وقوع حادثه، بررسی استاندارسازی و رعایت نکات ایمنی و همچنین علل وقوع این حادثه، از ادامه فعالیت این معدن خودداری شود.

رییس کل دادگستری استان سمنان ادامه داد: باید با بسیج و نظارت تمامی دستگاه‌های مسوول، شاهد کاهش وقوع این قبیل حوادث باشیم.

وی تاکید کرد: مسوولان قضایی در کنار دیگر نهاد‌های اجرایی شناسایی مقصران و معرفی آن‌ها به مراجع قانونی تحت نظر قضایی را در دستور کار دارد.

در دستور رییس کل دادگستری استان سمنان آمده است: منع فعالیت این معدن نباید به معیشت و پرداخت دستمزد نیرو‌های شاغل درآن معدن لطمه وارد کند و با سرعت و دقت ایمن سازی پیگیری و مدیران مربوطه دستمزد کارگران در آن ایام را پرداخت کنند.

وی افزود: از آنجایی که این معدن باید تحت پوشش بیمه حادثه ناشی از کار باشد مسوولان قضایی دامغان پیگیری‌های قانونی را برای پرداخت زودتر از موعد دیه حادثه دیدگان به وراث قانونی را پیگیری می‌کنند.

رییس کل دادگستری استان سمنان ابراز کرد: این اطمینان خاطر برای خانواده‌های شاغلان درآن معدن وجود داشته باشد، دستگاه قضایی به حفظ امنیت جان و مال مردم حساس بوده و با افرادی که با بی توجهی و سهل انگاری، عامل به خطر افتادن امنیت شهروندان در تمامی ابعاد شود برخورد قانونی و بدون اغماض خواهد داشت.

شرکت معادن زغال‌سنگ البرز شرقی به عنوان یکی از واحد‌های زیرمجموعه ذوب آهن اصفهان و از تامین کنندگان کنسانتره زغال‌سنگ کُک شو، در سالیان اخیر روند رو به رشدی را در زمینه توسعه ذخائر زغال‌سنگ و شبکه معادن، تولید و درآمدزایی و خروج از شرایط زیان‌ده را تجربه کرد.

این شرکت سال ۱۳۴۹ آغاز به کار کرد و عمده فعالیت آن شامل اکتشاف، بهره برداری از معادن و فرآوری زغال سنگ جهت تامین بخشی از کنسانتره مورد نیاز ذوب آهن اصفهان است.

ستاد مرکزی شرکت در شهر شاهرود قرار دارد و هم‌اکنون ۱۷۰۰ نفر در شرکت معادن زغال سنگ البرز شرقی مشغول به کار هستند که حوزه فعالیت این شرکت از معادن طزره در شمال شرق شهرستان دامغان واقع در استان سمنان تا جنوب شهرستان مینودشت واقع در استان گلستان است.

مجموعه معادن زغال سنگ البرز شرقی در منطقه طزره دامغان در مناطق سردسیر و کوهستانی جنوب رشته کوه‌های البرز و در فاصله ۵۰ کیلومتری شهرستان دامغان قرار دارد.

حسینی مدیر وقت ایمنی، بهداشت و محیط زیست شرکت زغال سنگ البرز شرقی در اردیبهشت ۱۴۰۱ گفته بود: مطالعات اولیه در زمینه مکانیزاسیون تونل و معادن شرکت در حال انجام است تا در صورت امکان، استخراج زغال سنگ از حالت دستی و سنتی خارج و امکان استخراج مکانیزه یا نیمه مکانیزه فراهم شود.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه بخش اعظمی از استخراج و برداشت زغال سنگ با مدیریت پیمانکاران انجام می‌شود، شرکت در زمینه تجهیزات و استفاده از استحکامات، سختگیری بیشتری دارد.

به گفته مدیر وقت ایمنی، بهداشت و محیط زیست شرکت زغال سنگ البرز شرقی، در صورتی که پیمانکار از استحکامات، چوب و ابزار با کیفیت استفاده نکند، بدون شک به این موضوع ورود کرده و جلوی فعالیت پیمانکار گرفته می‌شود.

از آبان ۱۳۹۷تا شهریور ۱۴۰۲، ۹ نفر از کارگران پویا در حوادث تلخ انفجار معدن جانباختند و اکنون انتظار می‌رود دستگاه قضا با تسریع در اقدامات قضایی از بروز چهارباره این چنین حوادث مرگبار جلوگیری کند.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) سمنان

عناوین برگزیده