تاریخ: ۱۳ شهريور ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۳:۴۰
بازدید: ۱۶۰
کد خبر: ۳۱۶۴۰۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
وزیر تعاون:

جلوگیری از تکرار حادثه معدن طزره دامغان با اهتمام پیگیری می‌شود

‌می‌متالز - وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: بررسی گزارش‌های کارشناسی و بازدید از معدن طزره دامغان به منظور اندیشیدن تمهیدات برای جلوگیری از تکرار حادثه تلخ در این معدن در حال انجام است.

به گزارش می‌متالز، سید صولت مرتضوی روز دوشنبه پس از حضور در محل انفجار در یکی از تونل‌های معدن طزره دامغان در گفتگو با خبرنگار اعزامی ایرنا، جانباختن ۶ معدنچی را به خانواده‌های آنان تسلیت گفت و ابراز کرد: طبق گزارش‌ها حادثه انفجار در یکی از تونل‌های معدن طزره دامغان به دلیل تجمع گاز رخ داد.

وی ادامه داد: طبق نظر کارشناسان ۶ نفر از کارگران معدن در اثر انفجار دچار حادثه شدند و در کوتاه‌ترین زمان استاندار سمنان و تیم‌های امداد و نجات کارگاهی با حضور در صحنه وارد عمل شدند، اما به دلیل بالا بودن میزان متان در معدن امکان ورود به داخل معدن نبود که با اقدامات و تخلیه گاز، حدود ساعت ۲ تا سه بامداد امدادگران وارد معدن شدند و پیکر ۶ معدنچی را از تونل خارج کردند و این حادثه مصدومی نداشت.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: بازدید‌هایی از معدن طزره انجام شد و همچنان بازدید ادامه دارد بررسی و علت حادثه و گزارشات کارشناسی در دست بررسی و پیگیری است تا با تمهیدات ویژه حوادث تلخ این چنینی تکرار نشود.

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا به محل حادثه، عمق تونلی که انفجار در آن رخ داد و منجر به محبوس شدن ۶ معدنچی شد ۷۰۰ متر است که حادثه در عمق ۴۰۰ متری رخ داد.

بهروز افروز، قربانعلی کمال، حسین غزائیان، حمید ایزدی، ابوالفضل غنایی و محمد نعیمی صفت در تونل محل حادثه انفجار معدن محبوس شدند که تلاش‌ها نتیجه نداد و پیکر بی‌جان کارگران از تونل خارج شد.

حادثه انفجار معدن زغال سنگ و جانباختن ۶ کارگر محبوس در طزره دامغان، مسبوق به سابقه و عزم جدی برای برخورد قضایی و قاطع با مقصران احتمالی و جلوگیری از تکرار سه‌باره چنین حادثه‌ای با اطلاع‌رسانی شفاف، مطالبه‌ای جدی است.

پیش از این، ساعت ١٢ ظهر روز شنبه ١١ اردیبهشت ۱۴۰۰ در تونل شماره ٤٢ معدن بزرگ طزره، از معادن چهارگانه شرکت زغال سنگ البرز شرقی، در کارگاه استخراج k ١٣ پیشرو، هنگام استخراج و به دلیل ریزش ناگهانی سقف کارگاه، حادثه تلخی رخ داد که در این حادثه ۲ کارگر پیمانکاری شرکت به نام‌های میلاد روشنایی و سید اصغر افضلی از دامغان محبوس شدند و در نهایت پس از گذشت حدود ۱۳۰ ساعت از زمان وقوع حادثه، پیکر آن‌ها از زیر آوار خارج شد.

شرکت معادن زغال‌سنگ البرز شرقی به عنوان یکی از واحد‌های زیرمجموعه ذوب آهن اصفهان و از تامین کنندگان کنسانتره زغال‌سنگ کُک شو، در سالیان اخیر روند رو به رشدی را در زمینه توسعه ذخائر زغال‌سنگ و شبکه معادن، تولید و درآمدزایی و خروج از شرایط زیان‌ده را تجربه کرد.

این شرکت سال ۱۳۴۹ آغاز به کار کرد و عمده فعالیت آن شامل اکتشاف، بهره برداری از معادن و فرآوری زغال سنگ جهت تامین بخشی از کنسانتره مورد نیاز ذوب آهن اصفهان است.

ستاد مرکزی شرکت در شهر شاهرود قرار دارد و هم‌اکنون ۱۷۰۰ نفر در شرکت معادن زغال سنگ البرز شرقی مشغول به کار هستند که حوزه فعالیت این شرکت از معادن طزره در شمال شرق شهرستان دامغان واقع در استان سمنان تا جنوب شهرستان مینودشت واقع در استان گلستان است.

مجموعه معادن زغال سنگ البرز شرقی در منطقه طزره دامغان در مناطق سردسیر و کوهستانی جنوب رشته کوه‌های البرز و در فاصله ۵۰ کیلومتری شهرستان دامغان قرار دارد.

حسینی مدیر وقت ایمنی، بهداشت و محیط زیست شرکت زغال سنگ البرز شرقی در اردیبهشت ۱۴۰۱ گفته بود: مطالعات اولیه در زمینه مکانیزاسیون تونل و معادن شرکت در حال انجام است تا در صورت امکان، استخراج زغال سنگ از حالت دستی و سنتی خارج و امکان استخراج مکانیزه یا نیمه مکانیزه فراهم شود.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه بخش اعظمی از استخراج و برداشت زغال سنگ با مدیریت پیمانکاران انجام می‌شود، شرکت در زمینه تجهیزات و استفاده از استحکامات، سختگیری بیشتری دارد.

به گفته وی، در صورتی که پیمانکار از استحکامات، چوب و ابزار با کیفیت استفاده نکند، بدون شک به این موضوع ورود کرده و جلوی فعالیت پیمانکار گرفته می‌شود.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) سمنان

عناوین برگزیده