تاریخ: ۱۳ شهريور ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۴:۰۴
بازدید: ۱۶۱
کد خبر: ۳۱۶۴۰۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
معاون وزیر صمت:

منعی برای حمایت از طرح‌های نوآورانه و فناورانه بخش معدن وجود ندارد

‌می‌متالز - معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه عوامل باید بازدارنده در توسعه نوآوری را به عوامل پیش برنده تبدیل کنیم، گفت: هیچ منعی برای حمایت از طرح‌های نوآورانه و فناورانه بخش معدن وجود ندارد.

به گزارش می‌متالز، «محمدرضا موثقی‌نیا» در نشست با مجری، مدیران و بدنه کارشناسی ایمینو، بر توسعه نوآوری و برداشتن محدودیت‌ها از سر راه نوآوران و دانش بنیان‌ها تاکید کرد.

رییس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه عوامل بازدارنده در زیست بوم نوآوری بخش معدن و صنایع معدنی باید از بین برود، اظهار داشت: هنوز در فناوری اشباع نشده ایم که بخواهیم در عرصه نوآوری به اهداف مقرر برسیم، اما بدون شک ترویج نوآوری و فناوری از الزامات توسعه معادن و صنایع وابسته محسوب می‌شود.

وی گفت: با توجه به سرعت کمی که برای رسیدن به فناوری‌های ضروری داریم، می‌توانیم از میانبر‌های مطمئن که ما را در توسعه نوآوری و فناوری‌های روز دنیا یاری می‌کند، استفاده کنیم.

موثقی نیا در ادامه با تاکید بر اینکه هیچ منعی برای حمایت از طرح‌های نوآورانه و فناورانه در بخش معدن و صنایع معدنی وجود ندارد، خاطرنشان‌کرد: بهتر است عوامل بازدارنده ترویج نوآوری در معادن را به عوامل پیش برنده تبدیل کنیم و حتی محدودیت‌ها را در ذهنمان نیز کنار بگذاریم.

وی افزود: ایمیدرو آمادگی کامل دارد تا از جامعه نخبه‌ای که معادن را به توسعه و هوشمندسازی نزدیک می‌کنند، حمایت و پشتیبانی کند.

معاون وزیر صمت اضافه‌کرد: بدون شک زیست بوم نوآوری می‌تواند جهش بزرگی در عرصه معدن وصنایع معدنی رقم زند، گرچه برای تحقق این امر و ورود ایده‌های نو بهتر است فرهنگ‌سازی بیشتری در جامعه نسبت به پتانسیل‌های معدنی و مزیت‌های اقتصادی آن برای آبادی مناطق محروم انجام شود.

شناسایی ۴۷۰ شرکت دانش‌بنیان در بخش معدن

در ادامه این نشست، «مجید وفایی‌فرد» مجری طرح زیست بوم نوآوری و فناوری بخش معدن و صنایع معدن (ایمینو) با تشریح فعالیت ها، ظرفیت‌ها و برنامه‌های این مرکزف گفت: بیش از ۴۷۰ شرکت دانش‌بنیان در بخش معدن شناسایی شده است و گزارش‌های ما نشان می‌دهد سهم معادن و صنایع معدنی از اقتصاد دانش‌بنیان کم است و اغلب آن‌ها با چالش تامین مالی و توسعه بازار مواجه هستند.

وی با اشاره به برگزاری جشنواره اینوماین ۴ و محور‌های نوآورانه و فناورانه آن افزود: در حال حاضر، تدوین و ارائه آیین‌نامه مستقل حمایت از ایده‌های ارزش‌آفرین و کسب و کار‌های نوپای بخش معدن و صنایع معدن را در دستور کار داریم و تشکیل CVC معدنی و ارائه راهکار‌های تامین مالی نوآوری بخش معدن با توجه به ظرفیت‌های ایمیدرو، قانون جهش تولید دانش بنیان را امکان سنجی می‌کنیم.

وفایی فرد با بیان اینکه انتظارات نسل جدیدی که در عرصه نوآوری هستند باید برآورده شود، افزود: ایمیدرو به موقع وارد زیست بوم نوآوری و فناوری معدن شد و از شهریور سال ۱۳۹۹ ایمینو درصدد بوده تا با ایجاد و پایش شبکه بازیگران زیست‌بوم نوآوری و فناوری بخش معدن و صنایع معدنی، ایجاد شبکه فناوران بخش معدن و صنایع معدنی با محوریت شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در این بخش و انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان توانمند پتانسیل‌های این عرصه را شناسایی و به معادن تزریق کند.

وی تصریح‌کرد: با این رویکرد از ۱۳۰ شرکت دانش‌بنیان حمایت‌های لازم انجام شده و برای تقویت کسب و کار نوپای آن‌ها دوره‌های شتابدهی و پساشتابدهی برگزار شده است.

گفتنی است، معاون وزیر صمت در پایان این نشست در جریان فعالیت ۹ استارتاپ مستقر در ایمینو که با ایده‌های نو به عرصه معدن و صنایع معدنی آمدند، قرار گرفت و از فضای اشتراکی این مرکز دیدن کرد.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)

عناوین برگزیده