تاریخ: ۱۳ شهريور ۱۴۰۲ ، ساعت ۰۹:۲۷
بازدید: ۷۳
کد خبر: ۳۱۶۴۱۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
دبیر کمیته تخصصی فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار مطرح کرد؛

پوشش ریسک با بکارگیری معاملات سوآپ حامل‌های انرژی

‌می‌متالز - مجید پیره گفت: سوآپ به عنوان یک قرارداد برای اهدافی همچون پوشش ریسک یا کسب سود از محل پیش‌بینی روند آینده بازار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به گزارش می‌متالز، مجید پیره دبیر کمیته تخصصی فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار در رابطه با ماهیت معاملات سوآپ حامل‌های انرژی، اظهار کرد: قرارداد سوآپ قراردادی جهت معاوضه دو دارایی معین است که طبق ضوابط خاصی بین طرفین منعقد می‌شود.

او در خصوص تجارب سایر کشور‌ها در حوزه سوآپ، گفت: در بازار سرمایه کشور‌های توسعه یافته قرارداد سوآپ به عنوان یک قراردادی برای اهدافی همچون پوشش ریسک یا کسب سود از محل پیش‌بینی روند آینده بازار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دبیر کمیته تخصصی فقهی در خصوص جزئیات موافقت کمیته فقهی سازمان بورس با معاملات سوآپ حامل‌های انرژی، گفت: در بازار سرمایه ایران بعد از آنکه کمیته تخصصی فقهی با ابعاد فقهی قرارداد آتی و اختیار معامله موافقت خود را اعلام کرد در ادامه نیز موضوع قرارداد سوآپ به عنوان سومین نوع از قرارداد‌های مشتقه در دستور کار خود قرار داد.

پیره افزود: اولین مبحث مطرح شده در بحث سوآپ به بحث حامل‌های انرژی بازمی‌گردد، به موجب این قرارداد یک محصول تولیدی مثل گاز از یک منطقه وارد و یک کالای دیگر مثل نفت از استانی دیگر خارج می‌شود.

او تاکید کرد: از آنجایی که تبادل دو کالا از مسائلی است که در حوزه فقه معاملات در مباحث مرتبط با ربای معاملی قرار می‌گیرد، کمیته تخصصی فقهی در جلسه اخیر جمع بندی خود را در رابطه با قرارداد سوآپ را ارائه کرد.

عضو کمیته فقهی در ادامه گفت: طبق مصوبه‌ای که کمیته فقهی در خصوص سوآپ حامل‌های انرژی داشت، این کمیته به صورت مشروط با قرارداد سوآپ حامل‌های انرِژی با توجه به چارچوب مد نظر موافقت کرد.

پیره در پایان در مورد مسائل مورد تاکید کمیته فقهی در خصوص سوآپ حامل‌های انرژی گفت: براساس بند‌های مصوب در معاملات سوآپ انرژی، اگر دو کالایی که قرار است با یکدیگر معاوضه شوند همجنس باشند و این دو کالا مکیل یا موزون باشند، باید مقدار دو کالا با هم برابر باشد؛ در غیر این‌صورت به لحاظ شرعی مشکل خواهد داشت. همچنین تبدیل یک قرارداد به دو قرارداد هم از دیگر راهکار‌هایی بود که در مصوبه کمیته تخصصی فقهی به عنوان راهکاری برای اجرایی کردن سوآپ حامل‌های انرژی در بازار سرمایه مطرح شده است.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده