تاریخ: ۱۳ شهريور ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۴:۰۴
بازدید: ۱۲۷
کد خبر: ۳۱۶۴۱۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

عملیاتی شدن پذیره‌نویسی الکترونیکی حق تقدم ۲۷ ناشر از سوی سپرده‌گذاری مرکزی

‌می‌متالز - شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه اعلام کرد: پذیره‌نویسی الکترونیکی حق تقدم ۲۷ ناشر از ابتدای سال جاری تا پایان مرداد ماه برای صاحبان سهام عملیاتی شده است.

به گزارش می‌متالز، در ۵ ماه نخست امسال قریب به ۳۰ ناشر از طریق پذیره نویسی الکترونیکی حق تقدم، افزایش سرمایه خود را انجام داده اند.

آمار‌های منتشر شده در خصوص ۵ ماه ابتدایی امسال نشان می‌دهد که ۲۷ شرکت «توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه و مهندسی و ساختمان صنایع نفت، توریستی و رفاهی آبادگران کیش، کارخانجات تولیدی شهید قندی، کاشی صدف سرام استقلال آباده، موتورسازان تراکتورسازی ایران، ریخته گری تراکتورسازی ایران، تامین سرمایه لوتوس پارسیان، گسترش قطعه سازی کمند، سرمایه گذاری صدر تامین، سرمایه گذاری صبا تامین، تامین سرمایه خلیج فارس، سرمایه گذاری توکا فولاد، سرمایه گذاری لقمان، تامین سرمایه دماوند، داروسازی تولید دارو، سرمایه‌گذاری سپه، گروه دارویی برکت، پتروشیمی فارابی، صنایع سرام آرا، کاشی سعدی، قند بیستون، پخش البرز، دارو پخش، چادرملو، گل گهر و تکادو» با عملیاتی کردن فرایند پذیره‌نویسی الکترونیکی حق تقدم برای سهامداران خود در درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه امکان حضور در افزایش سرمایه از محل حق تقدم را برای سرمایه گذاران فعال کرده اند.

مزایای پذیره نویسی الکترونیکی حق تقدم

لازم به ذکر است پذیره نویسی الکترونیکی حق تقدم که می‌تواند مزیت‌های مختلفی از جمله صرفه جویی در هزینه و زمان برای سهامداران داشته باشد.

از جمله مزایای این روش می‌توان به صرفه‌جویی در زمان و هزینه ریالی اشاره کرد. بدین ترتیب که در گذشته، ناشر به اجبار باید برگه‌های گواهی حق تقدم را از طریق پست برای سهامداران ارسال می‌کرد، سپس سهامداران با مراجعه به بانک، مبالغ مورد نظر را به حساب ناشر واریز و در نهایت مستندات رو مجدد برای ناشر پست می‌کردند. ناشر پس از دریافت بسته‌های پستی باید یک فرایند دستی ورود داده به سامانه‌ها را انجام می‌داد تا مشخص شود که کدام سهامدار، چه مبلغی واریز کرده است و عملاً وقت و هزینه زیادی هدر می‌رفت.

در فرایند جدید، همه مراحل به سادگی یک خرید اینترنتی انجام می‌شود و سهامدار صرفاً با صرف چند دقیقه زمان می‌تواند نسبت به مشارکت در فرایند افزایش سرمایه اقدام کرده و نیازی به مراجعه با بانک و ارسال پست نیست.

بر این اساس، سهامدار با ورود به «درگاه یکپارچه ذی‌نفعان بازار سرمایه» به آدرس ddn.csdiran.ir بلافاصله میزان مطالبات خود و میزان حق تقدم تعلق گرفته را مشاهده می‌کند و در صورت نیاز مبلغ را به صورت آنلاین پرداخت می‌کند و این داده‌ها به صورت اتوماتیک در سیستم‌ها درج می‌شود؛ بنابراین علاوه بر صرفه‌جویی در زمان و هزینه، دقت این روش مانند تمام روش‌های الکترونیکی بسیار بالاتر از روش فعلی خواهد بود.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده