تاریخ: ۱۳ شهريور ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۵:۴۸
بازدید: ۱۳۰
کد خبر: ۳۱۶۴۲۸
سرویس خبر : انرژی

ابتکار دولت سیزدهم برای تامین برق

‌می‌متالز - راه‌اندازی تابلوی برق سبز در بورس انرژی که ابتکار وزارت نیروی دولت سیزدهم است، تاکنون توانسته برق بدون قطعی برای صنایع خریدار تأمین کند.

به گزارش می‌متالز، زمزمه‌های راه‌اندازی تابلوی برق سبز (انرژی‌های تجدیدپذیر) از سال گذشته در وزارت نیرو مطرح بود. این تابلو در نهایت اردیبهشت امسال به‌صورت رسمی راه‌اندازی شد.

همان زمان سید مهدی حسینی مدیرکل دفتر بودجه، تسهیل سرمایه‌گذاری و تجهیز منابع مالی سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق ایران گفت: وزارت نیرو در راستای توسعه بازار برق، دستورالعمل «توسعه مبادلات برق در بورس انرژی» را ابلاغ کرد که این امر موجب توسعه سرمایه‌گذاری پروژه‌های جدید انرژی تجدیدپذیر در کشور می‌شود.

وی درباره مزایای ایجاد تابلوی سبز در بورس انرژی، افزود: تابلوی برق سبز در بورس انرژی با هدف ایجاد فضای عرضه و تقاضای مستقیم، مردمی‌سازی اقتصاد تجدیدپذیر و ایجاد بستر رقابتی تبادل برق تجدیدپذیر ایجاد شده است.

حسینی ادامه‌داد: مطابق ماده ۱۶ قانون جهش تولید دانش‌بنیان و آیین‌نامه اجرایی آن و در راستای توسعه صنایع دانش‌بنیان مرتبط با انرژی‌های تجدیدپذیر، توسعه بازار و تولید برق پاک در محل مصرف، همه واحد‌های صنعتی با قدرت مصرف بیشتر از یک مگاوات، موظفند معادل یک درصد از برق مورد نیاز سالیانه خود را در سال جاری از طریق ساخت نیروگاه‌های تجدیدپذیر تأمین کند و این میزان سالیانه یک درصد افزایش خواهد یافت و در پایان سال پنجم دست‌کم به پنج درصد می‌رسد.

اکنون و در تازه‌ترین اظهار نظر در باره این تابلو، «محمود کمانی» معاون وزیر نیرو و رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق ایران گفت: همه صنایع کشور که برق خود را از نیروگاه‌های تجدیدپذیر در تابلوی برق سبز بورس انرژی خریداری کرده‌اند، به میزان انرژی خریداری شده در تابستان امسال مشمول عدم قطع برق شدند.

وی افزود: معاملات برق تجدیدپذیر در تابلوی برق سبز از ابتدای خرداد سال جاری آغاز شده و تاکنون با گذشت سه دوره معاملاتی افزون بر ۱۲۸ میلیون کیلووات‌ساعت برق ذیل این تابلو معامله شده است.

معاون وزیر نیرو ادامه‌داد: بر همین اساس حداکثر مبلغی که در معاملات تابستان ۱۴۰۲ در تابلو رقم خورد، نزدیک به سه‌هزار و ۷۰۰ تومان به‌ازای هر کیلووات‌ساعت برق تجدیدپذیر ثبت شد.

کمانی بیان‌داشت: قبض برق صنایع کشور بر اساس تکلیف قانون مبنی بر تأامین یک درصد انرژی مصرفی از برق تجدیدپذیر، توسط شرکت توانیر صادر شده است، به‌نحوی‌که این تعرفه در مرداد برابر ۲ هزار و ۶۵۰ تومان به‌ازای هر کیلووات‌ساعت بوده است.

وی اضافه‌کرد: از سوی دیگر، مطابق اعلام شرکت مدیریت شبکه برق ایران همه صنایع کشور که برق خود را از نیروگاه‌های تجدیدپذیر در تابلوی برق سبز بورس انرژی در تابستان سال جاری خریداری کرده‌اند، مشمول عدم قطع شده‌اند که این موضوع می‌تواند علاوه بر ایجاد زیرساخت لازم برای تولید پایدار در صنایع کشور، مزایا و اثرات اقتصادی فراوانی برای این صنایع به ارمغان آورد.

گفتنی است بازیگران این بازار شامل نیروگاه‌های عرضه‌کننده برق و صنایع خریدار برق به تعداد ۶۰ شرکت هستند که طی سه دوره معاملاتی نخست در این بازار حضوری فعال داشته‌اند.

اکنون همه صنایع کشور می‌توانند برق تجدیدپذیر تکلیف شده در قانون را به طور مستقیم از طریق تابلوی برق سبز خریداری کنند و به‌ازای برق خریداری شده در تابلوی برق سبز، از میزان پرداختی در قبوض آن‌ها کسر خواهد شد.

منبع: صدای بورس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده