تاریخ: ۱۴ شهريور ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۱:۳۸
بازدید: ۱۳۸
کد خبر: ۳۱۶۵۲۴
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
گزارش از مسیر پیشرفت ملی مس،

شرکت ملی صنایع مس ایران نهادی موثر و پیشران اقتصاد کشور

‌می‌متالز - شرکت ملی مس با هدفگذاری کارآمد و رسیدن به قله پیشرفت، قدم‌های بلند و محکمی را برداشته است و این موضوع در میزان تولید ماهانه و رشد صادرات شرکت به لحاظ درآمد زایی ارزی از نگاه آماری خود را نشان می‌دهد.

به گزارش می‌متالز، استفاده از معادن غنی خدادادی موضوعی است که چند سالی درشرکت صنایع ملی مس ایران سرلوحه هدفگذاری‌ها قرار گرفته است و این موضوع در دولت سیزدهم نیز به جد دنبال و به نتایج مثبتی نیز دست یافته است.

رشد صادراتی ۷۷ درصدی این شرکت در مرداد ماه نسبت به تیرماه نشان از افزایش تولید محصول و در نتیجه صادرات آن می‌دهد که این نوید توسعه در این بخش از اقتصاد جدای از افزایش صادرات غیرنفتی استفاده از ظرفیت‌های معدنی کشور را می‌دهد؛ ظرفیتی که در سالیان گذشته وجود داشته، اما به دلیل فقدان اهمیت و استفاده از این ارزش افزوده قابل برداشت در غفلت مانده بود.

رشد تولید و صادرات شرکت ملی مس از نگاه آماری در ۵ ماهه امسال نسبت به سال قبل نیز ارقام قابل توجهی را نشان می‌دهد درحالیکه سال قبل با وجود آغاز هدفگذاری این شرکت در مسیر توسعه بوده، اما ارقام تولیدی در سال جاری نشان می‌دهد که ریل گذاری و رسیدن به رشد تولید آن هم در سال تولید در جایگاه درستی واقع شده است.

امیر خرمی شاد مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران در یادداشتی به مناسبت هفته دولت عنوان کرد که هر ساله در هفته دولت هم‌قسم و هم‌عهد می‌شویم تا راه توسعه و پیشرفت و شکوفایی ایران را آنگونه که شایسته است دنبال کنیم. با این وجود بخش زیادی از مسیر توسعه در ملی مس را با وجود شیب تند طی کرده و به قله‌ها نزدیک شده‌ایم. بر همین اساس شرکت مس به عنوان نهاد اقتصادی موثر و تاثیرگذار در عبور از شیب‌های تند اقتصادی و پیشران اقتصاد کشور، دست یاری به سوی همه بخش‌های دولت برای دستیابی به تمامی قله‌ها دراز کرده و حمایت دولت را برای رسیدن به موفقیت‌ها طلب می‌کند. شرکت ملی صنایع مس ایران نیز همچون بسیاری از نهاد‌ها و سازمان‌ها بر عهد خود برای پیشرفت کشور پایبند است تا ضمن امیدآقرینی بر افزایش شتابان تولید در سالی که به نام رشد تولید مزین شده همت گمارد.

دکتر احمد وحیدی وزیر کشور اخیرا در بازدید از مجتمع مس سرچشمه توسعه مس را از اولویت‌های مهم اقتصادی دولت سیزدهم عنوان کرد و گفت: برنامه‌های توسعه‌ای مس به‌طور جدی در دستور کار قرار گرفته و روش‌های ارزشمندی برای استحصال این ماده معدنی تعریف شده است.

وزیر کشور درباره اولویت‌های متعدد اقتصادی دولت اظهار داشت: مس یکی از اولویت‌های مهم اقتصادی دولت است، زیرا یک ظرفیت بزرگ ا‌ست و برنامه توسعه آن به‌طور جدی در دستور کار است و منابع درآمدی ارزشمندی در مس می‌تواند استحصال شود.

وی اظهار کرد: مس سرچشمه ظرفیت اقتصادی مهمی در کشور است که سالانه تا ۱۳۰ میلیون تن استخراج دارد و این ظرفیت در طرح‌های آینده باید به چندبرابر توسعه پیدا کند. ظرفیت کاتدی مس سرچشمه نیز ظرفیت بسیار مهم دیگری است که با راه‌اندازی صنایع پایین‌دستی می‌تواند ارزش‌افزوده فراوانی داشته باشد.
دکتر وحیدی عنوان کرد: براساس گزارش‌های ارائه شده از سوی مسوولان شرکت مس، در مس سرچشمه ۹.۲ میلیارد تن ذخایر شناسایی شده که ظرفیت ارزشمندی است و با به میدان آوردن ۴ میلیارد تن دیگر که هنوز روی آن کار نشده، می‌توان ظرفیت بزرگی ایجاد کرد.

ارتباط موثر زیرمجموعه ملی مس با نخبگان و فناوری‌های جدید

اخیرا ۷۰ نفر از نخبگان علمی معرفی شده از سوی بنیاد ملی نخبگان در دو مرحله از خطوط تولید مجتمع مس سونگون در استان آذربایجان شرقی بازدید به عمل آوردند. این حرکت و دیدار‌های متعدد ملی مس با اصحاب علمی کشور و همکاری مستمر با دانشگاهیان نیز در دولت سیزدهم جزو برنامه‌های اصلی شرکت ملی مس و زیرمجموعه ان قرار گرفته است که این همکاری در قالب اردوی راهیان پیشرفت در ملی مس پیگیری ودنبال می‌شود و در پیرو برگزاری اردوی راهیان پیشرفت، ۷۰ نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی و نخبگان دانشگاه‌های تراز اول کشور در مجتمع مس سونگون حضور یافتند و علاوه بر بازدید از خطوط تولید با مدیران خط تولید مجتمع مس سونگون دیدار و گفتگو کرده و در جریان روند پیشرفت طرح‌های توسعه صنعت مس و آخرین تحولات این صنعت قرار گرفتند.

در این برنامه، نشستی تخصصی با هدف ارائه نیاز‌ها و چالش‌های موجود در صنعت معدن و همچنین آگاهی‌بخشی درخصوص توان و ظرفیت جامعه نخبگان، با حضور مدیران شرکت برگزار شد.

در راستای چنین برنامه‌های کارآمدی سال گذشته نیز بیش از ۱۰۰ نفر از نخبگان علمی و دانشجویان کشور از مجتمع مس سرچشمه و شهربابک در استان کرمان بازدید کردند.

تقدیر از روابط عمومی ملی مس به دلیل حفظ مسوولیت اجتماعی

موثربودن ملی مس به عنوان نهادی تاثیرگذار در سومین دوره جشنواره «روابط عمومی و مسوولیت اجتماعی، ۱۰۰ شرکت پیشرو در مسوولیت اجتماعی ارتباط محور» نیز مورد توجه قرار گرفت و این شرکت علاوه بر آن توانست به دلیل عملکرد موثر در حوزه محیط زیست و تغییرات آب و هوایی مسوولیت اجتماعی تقدیرنامه «انجمن بین المللی روابط عمومی» را نیز از آن خود سازد.

همچنین در بخش دیگری از این جشنواره مجتمع‌های تولیدی مس سرچشمه، مس شهربابک و مس سونگون موفق به دریافت «نشان عالی مسوولیت اجتماعی رشد یافته» شدند.

ممیزی این جشنواره ارزیابی و تقدیر از سازمان‌های فعال در زمینه مسوولیت اجتماعی در ۳ سطح «در حال رشد»، «رشد یافته» و «پیشرو» و همچنین برگزاری ۲ کارگاه آموزشی در خصوص استقرار نظام مدیریت مسوولیت اجتماعی و راهبرد‌های علمی، انتشار ویژه نامه «روابط عمومی و مسوولیت اجتماعی» شامل مقالات و پژوهش‌های صورت گرفته در این زمینه از جمله برنامه‌هایی بود که در حاشیه این رویداد صورت پذیرفت که ملی مس و زیرمجموعه‌های توانستند از این سطوح، تقدیرنامه‌هایی را دریافت کند.

منبع: نبض بورس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده