تاریخ: ۱۳ شهريور ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۲:۴۴
بازدید: ۶۰
کد خبر: ۳۱۶۶۱۲
مدیر‌عامل شرکت دانش‌بنیان ایده پردازشگران آفاق البرز خبر داد؛

افتتاح اولین مرکز تخصصی هوش مصنوعی در حوزه معدن در شاهرود

‌می‌متالز - اولین مرکز تخصصی هوش مصنوعی در شهرستان شاهرود استان سمنان افتتاح و با رویکرد کاربرد هوش مصنوعی در حوزه معدن فعالیت خود را آغاز کرد.

به گزارش می‌متالز، دکتر سید مسعود میررضایی؛ مدیر‌عامل شرکت دانش‌بنیان ایده پردازشگران آفاق البرز از افتتاح اولین مرکز تخصصی هوش مصنوعی در شهرستان شاهرود استان سمنان با رویکرد کاربرد هوش مصنوعی در حوزه معدن خبر داد و گفت: بحث هوشمندسازی معادن یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها در دنیاست. یکی از اولویت‌های این محصول ردیابی حضور نیرو‌های حاضر و تجهیزات آن‌ها در معادن است. این محصول به ما کمک می‌کند تا در صورت ریزش معدن محل استقرار افراد را شناسایی کرده و دریابیم که چه مجرایی برای دسترسی به آن‌ها وجود دارد.

وی بابیان‌اینکه باتوجه‌به وضعیت خاص معادن بسیاری از زیرساخت‌های ارتباطی در آن محل‌ها پاسخگو نیست، افزود: با اختراعی که صورت گرفت این امر برای اولین‌بار محقق شد و در معدن آموزشی دهملای شاهرود در عمق ۱۵کیلومتر با موفقیت آزمایش شد. همچنین بنا شده است این پروژه در یکی از معادن طزره دامغان متعلق به شرکت زغال‌سنگ البرز شرقی با هزینه بسیار کمتر و کیفیت بالاتر از شرکت‌های غیر‌بومی عملیاتی شود.

دکتر میررضایی با‌اشاره‌به‌اینکه جان افراد از اهمیت بالایی برخوردار است، گفت: اگر حادثه ریزش برای معدن اتفاق افتد می‌توانیم ارزیابی دقیق‌تری از تعداد و مکان معدنکاریان محبوس شده داشته باشیم همچنین سرمایه تولید این محصول با مشارکت بخش خصوصی و حمایت‌های پارک علم و فناوری شاهرود انجام شده است. گفتنی‌ست؛ حدود پنجاه‌درصد از تجهیزات این مرکز داخلی‌ست. مدیر‌عامل شرکت دانش‌بنیان ایده پردازشگران آفاق البرز در بخش دیگر از سخنانش تصریح کرد: در شاخه‌های دیگِ هوش مصنوعی در حوزه معدن می‌توان به مواد خروجی و ارزیابی میزان گاز‌های مختلف در معدن پرداخت همچنین این شرکت در پروژه‌ی دیگر به هوش مصنوعی در حوزه کودکان می‌پردازد به‌عنوان‌مثال نقاشی کودکان را تحلیل می‌کند. گفتنی‌ست؛ این محصول دارای سه گروه بازار است: خانواده‌ها، روان‌شناسان کودک و مراکز آموزش کودک مانند مهدها، مدارس و مراکز نگهداری کودکان که میزان رشد روان کودکان را ارزیابی می‌نماید.

دکتر میررضایی گفت: یکی از چالش‌های مهم شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه هوش مصنوعی بحث آموزش نیروی انسانی‌ست که متآسفانه خروجی دانشگاه‌ها نمی‌تواند مهارت کافی را به افراد ارائه دهد؛ لذا برای رفع این مشکل، شرکت به برگزاری دوره‌های تخصصی زبان‌های برنامه‌نویسی هوش مصنوعی به‌صورت بلندمدت و کاربردی پرداخته است. شایان‌ذکر‌است؛ در این دوره‌های آموزشی افراد توانمندی که پروژه‌های آموزشی خود را به مرحله عملیاتی می‌رسانند بورسیه این شرکت می‌شوند و می‌توانند فعالیت خود را آغاز کنند.

منبع: روزنامه سراسری سایه

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده