تاریخ: ۱۶ شهريور ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۰:۴۹
بازدید: ۱۴۳
کد خبر: ۳۱۶۸۳۱
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

تعلیق فعالیت شرکت «Volcan» به دنبال کاهش قیمت روی

‌می‌متالز - به گفته موسسه «Fastmarkets»، شرکت «Volcan» فعالیت خود در معدن «Islay» در پرو را از اواسط ماه جولای ۲۰۲۳ به دلیل کاهش قیمت روی به حالت تعلیق درآورد. این شرکت دلیل این کار را کاهش حاشیه سود خود به دنبال کاهش قیمت روی عنوان کرد.

به گزارش می‌متالز به نقل از موسسه «Fastmarkets»، سالانه حدود هشت هزار تن روی و هفت هزار تن سرب از معدن «Islay» در منطقه پاسکو واقع در در مرکز کشور پرو استخراج و تولید می‌شود. واحد تولید «Chungar» بیشتر سرب و روی خود را از دو معدن «Animón» و «Islay» تامین می‌کند. گفتنی است ظرفیت واحد تولید «Chungar» به عنوان دومین واحد بزرگ تولید متعلق به شرکت «Volcan»، سالانه بیش از ۴۶ هزار تن روی و ۱۹ هزار تن سرب است.

یکی از فعالان بازار مستقر در آمریکای جنوبی عنوان کرد: کاهش مداوم قیمت روی، موجب کاهش حاشیه سود برخی تولیدکنندگان از جمله این شرکت شده است؛ بنابراین این شرکت تصمیم گرفت با توجه به شرایط موجود و تا زمان بهبودی اوضاع، فعالیت خود در معدن «Islay» را به حالت تعلیق درآورد.

قیمت سه ماهه روی بورس فلزات لندن در روز چهارشنبه ۱۶ آگوست، حدود دو هزار و ۲۸۹ دلار و ۵۰ سنت در هر تن تعیین شد که نسبت به قیمت سه هزار و ۴۰۰ دلار در هر تن در ابتدای سال ۲۰۲۳، بیش از ۳۰ درصد کاهش را به ثبت رساند.

در پایان ماه می ۲۰۲۳، قیمت فلز روی به حدود دو هزار و ۲۳۶ دلار در هر تن کاهش یافت که پایین‌ترین رقم ثبت شده در سه سال اخیر از ماه جولای ۲۰۲۰ به شمار می‌آمد.

با تحت تاثیر قرار گرفتن حاشیه سود تولیدکنندگان این فلز، توقف فعالیت در معادن یا کاهش ظرفیت تولید در دستور کار برخی از تولیدکنندگان روی قرار گرفت. موسسه «Fastmarkets» اعلام کرد که قیمت روی به کمتر از دو هزار و ۵۰۰ دلار در هر تن رسیده است که برای اکثر تولیدکنندگان خارج از چین، به عنوان یک نقطه سربه‌سر در حاشیه سود و ضرر تلقی می‌شود.

پس از اینکه شرکت معدنی سوئدی «Boliden» در ماه ژوئن ۲۰۲۳ مطرح کرد که فعالیت تولید معدن تحت مدیریت خود یعنی «Tara» واقع در کشور ایرلند را متوقف می‌کند و این واحد تولیدی را در فاز مراقبت و نگهداری قرار می‌دهد، شرکت استرالیایی «Aeris Resources» از قصد خود برای توقف فعالیت در معدن «Jaguar» واقع در استرالیای غربی در ماه سپتامبر ۲۰۲۳ به دلیل کاهش قیمت‌ها خبر داد.

گفتنی است فرایند تولید در معادن «King Vol» و «Mungana» واقع در شمال ایالت کوئینزلند استرالیا که مدیریت آن‌ها بر عهده «Aurora Metals» قرار دارد نیز در اوایل سال ۲۰۲۳ به طور موقت متوقف شد.

یکی دیگر از فعالان بازار مستقر در آمریکای جنوبی خاطرنشان کرد: احتمال می‌رود به دلیل شرایط به وجود آمده، برخی شرکت‌های دیگر نیز وارد فاز توقف موقت فرایند تولید شوند. همچنین انتظار می‌رود تعرفه‌های ذوب (TCs) در چین طی چند ماه آینده به دلیل کاهش عرضه کنسانتره در دیگر کشورها، روند نزولی به خود بگیرد.

موسسه «Fastmarkets» برای تعرفه‌های ذوب کنسانتره روی در بازار فیزیکی، با شرط تحویل بر روی عرشه کشتی در بنادر چین و تقبل هزینه ارسال محصول توسط خریدار، رقم ۱۶۰ تا ۱۹۰ دلار در هر تن را در روز ۱۱ آگوست ۲۰۲۳ ارزیابی کرد که در مقایسه با قیمت ۲۵۰ تا ۲۸۰ دلار در هر تن ثبت شده در روز ۱۳ ژانویه ۲۰۲۳، بیش از ۳۰ درصد کاهش داشت.

لازم به ذکر است از آنجایی که اکثر معادن چین در فصل تابستان برای تامین مواد اولیه خود به بازار داخلی روی می‌آورند، تقاضا برای خرید محموله‌های روی وارداتی از بازار فیزیکی کاهش می‌یابد.

منبع: فلزات آنلاین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده