به گزارش میمتالز، طبیعتا انتظار میرود افرادی وارد این بازار شوند که دانش بیشتری از متوسط عموم بازار نسبت به شرکتهای دانش بنیان داشته باشند. برای شرکتها نیز این یک امکان است، اگر شرکت وارد فعالیت تابلوهای اصلی و فرعی بورسها میشد، این امکان وجود داشت که در صورت نوسانات بالای درآمد و سود، در آینده سهامدار خرد، یا ناراضی باشد و یا این که اقدام حقوقی علیه آن شرکت انجام دهد و مشکلات زیادی برای آن شرکت بهوجود بیاید.
طبیعتا ایجاد بازار سرمایه گذاری حرفهای کمک میکند امکانی برای بعضی شرکتها به وجود آید که با توجه به سهامدارشان که درواقع بخش خاصی از سرمایه گذاران بازار هستند و ریسک فعالیتها را نیز پذیرفتهاند از محاسن درج شدن در بازار سرمایه منتفع شوند، به طور مثال شرکت تپسی توانست از محل سلب حق تقدم، سرمایه لازم را جذب کند. اما باید توجه داشت که مشکل بزرگ بازار سرمایهگذاری حرفهای برای شرکتها این است که مخاطبین آنها محدود به افراد حاضر در این بازار میشوند و نمیتوانند به جامعه ۵۰ میلیونی سهامداران بازار سرمایه دسترسی پیدا کنند و در یک بازار حدود ۲ تا ۳ میلیونی باقی خواهند ماند، بنابراین توصیه میشود که شرکتها به عنوان یک مرحله گذار به این بازار نگاه کنند و از محاسن پذیرش در بورس اوراق بهادار استفاده کنند و بعد به مرور زمان به بازارهای بالاتر منتقل شوند تا بتوانند با مخاطبین بیشتری کار خود را پیش ببرند.
همچنین لازم است به این نکته توجه داشت اشخاصی که در بازار سرمایه گذاری حرفهای فعالیت میکنند، این ریسکها را نیز خواهند پذیرفت که درآمدهای شرکت مورد نظر میتواند در آینده تا حد زیادی دچار نوسان شود که این نوسانات میتواند هم مثبت و هم منفی باشد، به طور مثال اگر سود یک شرکت را ۱۰۰ تومان فرض کنیم، ممکن است در بازه کوتاهی ۵۰ یا ۱۵۰ تومان شود، بنابراین فردی باید وارد بازار سرمایه گذاری حرفهای شود که این ریسک را بپذیرد و علاوه بر آن دانش کافی نسبت به فعالیت آن شرکت را نیز داشته باشد./ شماره ۵۰۷ هفته نامه اطلاعات بورس
احسان مرادی - مدیرعامل تامین سرمایه کاردان
منبع: صدای بورس