تاریخ: ۱۹ شهريور ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۲:۲۹
بازدید: ۱۴۴
کد خبر: ۳۱۷۰۲۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

ترسیم نقشه‌راه تسهیل تجارت اتاق تهران

ترسیم نقشه‌راه تسهیل تجارت اتاق تهران
‌می‌متالز - در دومین گردهمایی اعضای کمیسیون تسهیل و توسعه‌تجارت اتاق بازرگانی تهران، خط‌مشی این کمیسیون برای فعالیت طی دو سال‌آینده با محوریت پایش مشکلات و چالش‌های حوزه تجارت خارجی با هدف توسعه روابط تجاری ترسیم شد.

به گزارش می‌متالز، با آغاز بر گزاری جلسات کمیسیون‌های تخصصی اتاق بازرگانی تهران، کمیسیون «تسهیل و توسعه‌تجارت» نیز دومین نشست خود را با موضوع تعیین اهداف و برنامه‌های این کمیسیون برای دو سال‌آینده، برگزار کرد. رئیس کمیسیون تسهیل و توسعه‌تجارت اتاق تهران در ابتدای این جلسه با مرور برخی از رویداد‌های حوزه تجارت به موضوع واردات تلفن‌همراه و خودرو اشاره کرد و گفت: شنیده‌ها حکایت از آن دارد که دولت تصمیم دارد، اجازه واردات تلفن‌همراه را در قبال صادرات صادر کند؛ در واقع قرار است ارز مورد‌نیاز برای واردات گوشی تلفن‌همراه از محل ارز حاصل از صادرات تامین شود.

کاوه زرگران در ادامه صحبت‌های خود به موضوع واردات خودرو‌های کارکرده با عمر کمتر از پنج سال‌نیز اشاره و عنوان کرد که ظاهرا پیش نیاز تسهیل واردات خودرو با مشخصات اعلام‌شده نیز آن است که محل تامین ارز آن مشخص‌شده باشد. او همچنین به مشکلات صدور و تمدید کارت بازرگانی اشاره کرد و گفت: تصمیم داریم در این دوره از فعالیت کمیسیون به مشکلات صدور و تمدید کارت بازرگانی نیز بیشتر بپردازیم و در قالب مذاکره با مقامات مسوول، مشکلات این بخش را طرح کرده و مورد رسیدگی قرار دهیم.

در ادامه مریم فدایی، معاون امور کمیسیون‌ها و هیات‌نمایندگان اتاق تهران، طی گزارشی به ارائه برنامه‌های پیشنهادی و اهداف کمیسیون تسهیل و توسعه‌تجارت اتاق تهران پرداخت و گفت که توسعه صادرات و تجارت فرامرزی، بهبود فرآیند واردات، امور نمایشگاهی و بیمه و بازاریابی بین‌المللی، مبادلات مالی و تسویه بین‌المللی و خدمات بازرگانی و امور گمرکی به‌عنوان محور‌های عملکرد کمیسیون پیشنهاد می‌شود. در ادامه این جلسه، سایر حاضران نیز به طرح دیدگاه‌ها و نظرات خود در ارتباط با نقشه‌راه کمیسیون طی دوره آتی پرداختند. از جمله محسن بهرامی ارض‌اقدس که پیشنهاد کرد، چند هدف کمی نظیر ارتقای رتبه کشور در شاخص سهولت کسب‌وکار و توسعه صادرات غیرنفتی به‌عنوان اولویت تعیین شود و کمیسیون طبق یک فرآیند زمان بندی شده، مسیر تحقق آن را مشخص کند. در ادامه زرگران با تاکید بر اینکه، اتاق‌های بازرگانی نقش مشورتی داشته و فاقد اختیارات اجرایی هستند، پیشنهاد کرد که کمیسیون در مکاتبه با تشکل‌ها مشکلات آن‌ها را احصا کند و با نگاه به نتایج این نظرسنجی چند هدف مشخص برای کمیسیون تعیین شود.

پیشنهاد دیگر او این بود که محور‌های عملکرد کمیسیون به چهار حوزه صادرات، واردات، خدمات بازرگانی و تقویت مقاصد صادراتی معطوف شود. رئیس کمیسیون تسهیل و توسعه‌تجارت در تشریح پیشنهاد خود گفت: اگر روسیه و عراق را به‌عنوان دو مقصد عمده صادراتی کشور درنظر بگیریم، کمیسیون می‌تواند برای این دو مقصد میز خدمت راه‌اندازی کند. آرمان خالقی، عضو این کمیسیون به ضرورت توجه به بازرگانی داخلی اشاره کرد و اهتمام به تحلیل‌های آماری و توجه به مناطق آزاد و مراکز تجاری ایران در سایر کشور‌ها و همچنین حضور موثر در ستاد تنظیم‌بازار توسط کمیسیون را مورد تاکید قرار داد. هومن حاجی پور، قائم‌مقام دبیر شورای گفت وگوی استان تهران هم با اشاره به اینکه کمیسیون تسهیل و توسعه‌تجارت از مهم‌ترین کمیسیون‌های اتاق تلقی می‌شود، پیشنهاد کرد که ماموریت‌های این کمیسیون در سه بخش شبکه سازی، دفاع از منافع بازرگانان و مدیریت تشکل‌ها متمرکز شود. حاجی پور در ادامه ضرورت توجه به موضوعاتی نظیر چالش‌های کارت بازرگانی و سازمان جامع تجارت، پژوهش در حوزه صادرات و واردات، میز‌های کشوری، تعریف زنجیره‌های خدمات تجاری و تعامل با اتاق‌های مشترک را نیز مورد اشاره قرار داد.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده