تاریخ: ۲۰ شهريور ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۴:۵۴
بازدید: ۱۴۰
کد خبر: ۳۱۷۱۰۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

تامین مالی شرکت‌های دانش بنیان در گرو شناخت دقیق نیازمندی‌های آن‌ها

‌می‌متالز - مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان سپهر بوم راد عنوان کرد: بهترین ابزار برای تامین مالی شرکت‌های دانش بنیان نوپا این است که سهام آن‌ها از طریق بازار سرمایه به عموم و یا سرمایه‌گذاران حقیقی هوشمند با شرایط ویژه واگذار و بازار شرکت‌های دانش بنیان به منظور پذیرش ایجاد و سطح بندی شود.

به گزارش می‌متالز، مهسا قربانی، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان سپهر بوم‌راد با بیان اینکه تامین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان نیازمند آشنایی بیشتر با حجم مورد نیاز شرکت‌ها است گفت: نیازمندی‌های مالی شرکت‌های دانش‌بنیان باید بر مبنای تعداد پرسنل، وسعت و نوع فناوری آن‌ها شناسایی و سیاست‌گذاری بر مبنای شواهد و اطلاعات دقیق صورت گیرد.

وی نبود شفافیت را یکی از چالش‌های بسیاری از این شرکت‌ها عنوان کرد و افزود: سازمان بورس و اوراق بهادار می‌تواند دسترسی دقیقی به اطلاعات مالی این شرکت‌ها داشته و بتواند بر مبنای آن، سیاست‌های خود را از طریق ابزارسازی، نهادسازی و یا بسته قوانین و مقررات، پیاده سازی کند.

قربانی ادامه داد: به طور مسلم، تامین مالی شرکت‌های دانش بنیان نیازمند شناخت دقیق نیازمندی‌های آن‌ها است. با توجه به کوچک بودن اکثر این شرکت‌ها، قیمت خدمات مالی و مشاوره‌ای خدمات پذیرش این شرکت‌ها بعضا با مشکلاتی مواجه است. در حال حاضر دسته‌بندی شرکت‌های دانش‌بنیان تغییر کرده و به شرکت‌های دانش بنیان نو پا، نوآور و فن‌آور تقسیم‌بندی شده است.

مشاور تامین مالی و جذب سرمایه دانش بنیان با اشاره به اینکه ۸۰ درصد شرکت‌های دانش‌بنیان کشور نوپا هستند و هنوز به مرز فروش ناخالص پنج میلیارد تومانی نرسیده‌اند و یا در حال رسیدن هستند، گفت: یکسری از نیاز‌های فوری این شرکت‌‎ها، بحث سرمایه در گردش است. اگر این امکان وجود داشته باشد که شرکت‌ها بتوانند از طریق اوراق تجاری و یا تامین مالی با انتشار اوراق و یا صکوک نوآوری بتوانند نیازمندی‌های سرمایه در گردش خود را برطرف کنند، بسیار کمک‌کننده خواهد بود.

وی تصریح کرد: شرکت‌های دانش بنیان نوآور که فروش آن‌ها بالای پنج میلیارد تومان و تعداد پرسنل آن‌ها بزرگتر و اشتغال زایی آنان فراتر رفته است، به ابزار‌های متنوع سرمایه‌گذاری نیاز دارند تا تامین مالی آن‌ها را سریع‌تر انجام دهند؛ چرا که خواهان بازار بزرگتری هستند؛ بنابراین بهره‌مندی از ابزارهایی، چون تامین مالی سرمایه‌گذاری خطرپذیر و یا سرمایه‌گذاری صندوق‌های جسورانه بورسی برای آن‌ها ضرورت دارد.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان سپهر بوم راد با تاکید به اینکه شرکت‌‎های دانش‌بنیان نیازمند معرفی برای ناشران هستند، تصریح کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان فن‌آور جزو شرکت‌های بزرگ بوده و حتی بسیاری از آن‌ها بورسی شده اند که به نظر می‎رسد این‌ها هم نیاز به تامین مالی از سوی بازار سرمایه دارند. سیاست‎گذاری تامین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان با بسترسازی آن‌ها برای پذیرش در بازار سرمایه تعریف می‌شود و می‌توان زمینه پذیرش شرکت‌های دانش بنیان نوپا را هم در بورس فراهم کرد.

وی گفت: بهترین ابزار برای تامین مالی شرکت‌های دانش بنیان نوپا این است که سهام آن‌ها از طریق بازار سرمایه به عموم و یا سرمایه‌گذاران حقیقی هوشمند با شرایط ویژه واگذار و بازار شرکت‌های دانش بنیان به منظور پذیرش ایجاد و سطح بندی شود.

قربانی با بیان اینکه هر کدام از این مراحل نیازمند تامین مالی مجزا است، عنوان کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان نیازمند طبقه‌بندی از منظر ذات فعالیت، خصوصیت و فناوری هستند. نکته حائز اهمیت اینکه جای برخی ابزار‌های مالی برای تامین مالی این شرکت‌ها خالی است.

مشاور تامین مالی و جذب سرمایه دانش‌بنیان ضمن توصیه برای تامین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری گفت: صندوق‌های نیکوکاری به عنوان یکی از ابزار‌های بازار سرمایه می‌توانند نقش مهمی در تامین مالی این شرکت‌ها داشته باشند و همچنین بهره‌مندی از شرکت سهامی عام پروژه برای شرکت‌های دانش بنیانی که چندین پروژه دارند، بسیار پُرکابرد است.

قربانی افزود: سازمان بورس باید زیرساخت‌های بازار ثانویه (برای سکو‌های تامین مالی جمعی) را ایجاد کند؛ چرا که شرکت‌های دانش‌بنیان خواهان رقابت سالم و کسب سود هستند.

وی خاطرنشان کرد: دارایی نامشهود شرکت‌های دانش‌بنیان آنطور که باید در صورت‌های مالی آن‌ها درج نمی‌شود که این موضوع باید ارزش‌گذاری شود تا براساس آن تامین مالی صورت گیرد. بنابراین، نیاز است نهاد و هیات داوری، زمینه ارزش‌گذاری دارایی نامشهود در کشور را تسهیل و استاندارد‌های ارزش‌گذاری دارایی نامشهود نگارش شود؛ لذا لازم است بازار سرمایه این موضوع را پذیرفته و آن را حل کند.

مشاور تامین مالی و جذب سرمایه دانش بنیان اظهار کرد: بهتر است زمینه برای شناخت بیشتر مردم از این شرکت‌ها فراهم و به آن‌ها اعتماد کنند تا بتوانند سرمایه خود را به طور مستقیم وارد تولیدات این شرکت‌ها کنند؛ بنابراین نیاز است سازمان بورس اقدام به فرهنگ‌سازی تامین مالی شرکت‌های دانش بنیان از طریق عامه مردم کند.

وی در رابطه با مزایای ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به بازار سرمایه در راستای تامین مالی، اظهار کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان با پذیرش در بازار سرمایه به سمت شفافیت حرکت می‌کنند و تامین مالی آن‌ها به صورت مستمر خواهد بود.

وی افزود: در کشور کره شرکت‌های دانش‌بنیانی که می‌توانند از طریق کرادفاندینگ‌ها تامین مالی کنند با سرعت بیشتری در بازار SME پذیرفته می‌شوند در حالی که در ایران برای شرکت‌ها چنین ظرفیتی دیده نشده است.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان سپهربوم راد تاکید کرد: اگر شرکت‌ها را بتوانیم مرحله به مرحله به سمت استفاده از ابزار‌های تامین مالی موجود در بازار سرمایه هدایت کنیم به طور حتم شاهد رشد سودآوری این شرکت‌ها خواهیم بود.

قربانی تصریح کرد: تامین مالی از طریق بازار سرمایه نسبت به بانک‌ها ریسک کمتری برای شرکت‌ها در پی دارد و شرکت‌ها از این طریق می‌توانند به مشتریان بزرگ‌تری دست یابند.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان سپهربوم راد گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان با ورود به بازار سرمایه با روند بهتری می‌توانند اصول حاکمیت شرکتی را اجرا کنند و همین امر به مرور موجب افزایش شفافیت آن‌ها می‌شود.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده