تاریخ: ۱۹ شهريور ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۲:۲۰
بازدید: ۵۲
کد خبر: ۳۱۷۱۶۰
در نشست خبری انجمن واردکنندگان موبایل مطرح شد:

واردکننده موبایل را به‌اجبار تبدیل به صادرکننده پسته کرده‌اند!

‌می‌متالز - انجمن واردکنندگان موبایل عبارتی است که در چند ماه اخیر زیاد شنیده می‌شود. اصلی‌ترین دلیل تکرار این عبارت را می‌توان دغدغه‌های متعدد آن دانست که توسط مسئولان شناخته نمی‌شود. در نشست خبری که امروز این انجمن برگزار کرد به شروط عجیب واردات موبایل اشاره شد؛ به‌ویژه آنکه تجار برای واردات موبایل ناچار به صادرات محصولات مختلف ازجمله خشکبار و پسته شده‌اند.

به گزارش می‌متالز، یکی از مهم‌ترین تشکل‌های صنفی واردات، انجمن واردکندگان موبایل است. واردات ۱۵ میلیون گوشی تلفن همراه از مبادی رسمی و خدمات پس از فروش آن باعث شد که این انجمن همواره زیر ذره‌بین رسانه‌ها، مردم و مدیران دولتی قرار بگیرد.

این انجمن پس از استعفای اجباری هیات مدیره دوره اول که برخی از اعضا مستقیم از دفتر انجمن به زندان اوین رفتند هیات مدیره‌ای به ریاست حسین غروی‌رام تشکیل شد و توانست سه سال بدون حاشیه را پشت سر بگذارد و با استفاده از ابزار‌های رسانه‌ای و روابط عمومی قدرت چانه‌زنی خود را بالا ببرد.

اما پس از استعفا غروی‌رام که به گفته خود به دلیل بیماری و دغدغه‌های کاری بوده سایر اعضای هیات مدیره نیز خارج شدند و اکنون از این انجمن دیگر خبری نیست.

غروی رام در نشست خبری که امروز یکشنبه، ۱۹ شهریور ۱۴۰۲، برگزار شد با بیان اینکه در وزارت صمت دولت قبل تکلیف ما مشخص بود و می‌دانستیم باید با کدام مدیر حرف بزنیم، کجا برویم و چه کاری انجام دهیم از وضعیت حال حاضر ارتباط وزارت صمت با واردکنندگان موبایل انتقاد کرد. آقایان به دنبال این هستند که به اجبار تولیدکننده را صادر کننده کنند، واردکننده را صادرکننده کنند؛ در حالی که این کار‌ها تخصصی است.

وی افزود: امروز من که فعالیتم در حوزه موبایل است باید برای واردات گوشی پسته صادر کنم و با ارز آن گوشی وارد کنم ضمن آنکه بازار به گونه‌ای است که قیمت‌ها در لحظه تغییر می‌کند.

مشکلات انجمن واردکنندگان موبایل

مدیرعامل انفورماتیک گستر با اشاره به کاهش قدرت اقتصادی مردم گفت: سه سال پیش ۱۵ میلیون گوشی به ارزش چهار میلیارد دلار وارد کشور می‌شد، اما امسال با گذشت نیمی از سال هنوز به یک میلیارد نرسیدیم.

غروی‌رام در خصوص همکاری با برند‌های خارجی موبایل گفت: با وجود تحریم‌ها هیچ برندی تمایل حضور در ایران ندارد. امروز ما که گوشی‌های سامسونگ و هانر را وارد می‌کنیم به صورت رسمی نمی‌توانیم اعلام کنیم که نماینده این شرکت‌ها هستیم. هر چند ارتباطات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری خود را داریم.

وی ادامه داد: برای اینکه نماینده مشخصی وجود ندارد، شرکت‌های مختلفی واردات انجام می‌دهند. ما سعی کردیم با ارائه طرح‌هایی مانند هاگ که شامل گارانتی ۲۴ ماهه، گارانتی تعویض ۳۰ روزه، بیمه حوادث ۱۲ ماه و تحویل رایگان در تهران است بتوانیم رضایت مشتری را جلب کنیم، اما درباره گوشی‌های آیفون امکان فعالیت حتی به صورت واسطه‌ای را نداریم و شرکت اپل حاضر به هیچ گونه همکاری با واسطه یا غیر مستقیم با شرکت‌های ایرانی نیست.

او در خصوص تولید تلفن همراه در کشور گفت: شرایط به گونه‌ای است که سخت می‌شود مصرف‌کننده ایرانی را قانع کرد که موبایل اسمارت ایرانی بخرد شاید در بازار موبایل‌های دکمه‌ای بشود از بازار سهم گرفت، اما در گوشی هوشمند سخت است.

غروی‌رام در خصوص حمایت تعرفه‌ای دولت از گوشی‌های ساخت داخل گفت: قرار بود با ساخت موبایل داخلی تعرفه گوشی‌های کمتر از ۱۰۰ دلار افزایش پیدا کند؛ در حالی که ظرف روز‌های اخیر دو درصد تعرفه این گوشی‌ها افزایش پیدا کرده از طرفی نمی‌توان به یکباره بازار مصرف ۱۵ میلیونی را تامین کرد و باید به صورت مرحله‌ای جلو رفت.

منبع: تجارت نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده