تاریخ: ۱۶ مهر ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۴:۱۱
بازدید: ۷۱
کد خبر: ۳۱۹۷۶۰
دو بام و هوای سیاست ارزی دولت

یک سوال مهم درباره واردات آیفون و خودرو

‌می‌متالز - ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، مانع واردات آیفون ۱۵ در بازار است، چون معتقد است در شرایط بحران ارزی، واردات آیفون صحیح نیست. اما باید پرسید چرا ارز برای واردات خودروی چینی وجود دارد، اما برای واردات آیفون نه؟

به گزارش می‌متالز، همزمان با خبر جمع‌اوری آیفون‌های ۱۵ در بازار، معاون وزیر صمت وعده داده که از هفته بعد عرضه خودرو‌های وارداتی انجام می‌شود. خودرو‌هایی که نهایتا به محصولات چینی ختم می‌شود و نه محصول تولیدی دیگر کشورها.

اگرچه، راه واردات کالا به کشور باید باز باشد و نباید تولید و عرضه هیچ کالایی انحصاری باشد، اما سیاست متناقض ارزی کشور در اثین شرایط عجیب است. سیاستی که از یک سو برای واردات گوشی با کمبود ارز مواجه است، اما برای واردات خودروی چینی ارز دارد.

 سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز می‌گوید «تن‌ها یک درصد جامعه کاربر آیفون به عنوان یک گوشی لوکس هستند، اما بیش از ۳۰درصد سبد ارزی کشور را به خود اختصاص داده است.» بنابراین جلوی واردات این کالا گرفته می‌شود. از آن سو، مشخص نیست چند درصد جامعه قادرند خودروی وارداتی با قیمت‌های بالای یک میلیارد تومان را خریداری کنند. اما نه تنها جلوی واردات این کالا گرفته نمی‌شود بلکه هر روز وعده‌ای تازه برای آن نیز داده می‌شود.

این دوگانگی در سیاست‌های تجاری که همین الان با وضعیت پیچیده‌ای نیز همراه شده و طرفین واردکننده و صادرکننده از قوانینی مانند «پیمان سپاری ارزی» نیز شاکی هستند، شرایطی را به وجود آورده که «وعده واردات خودرو» را با ابهام‌هایی روبه‌رو می‌کند.

اما نکته‌ای که این گزارش بر آن تاکید دارد این است که در شرایطی که بحران کمبود ارز برای واردات بسیاری از کالا‌ها حتی کالای اساسی خود را نشان داده، آیا خودروی وارداتی چیزی بیشتر از خودرو‌های چینی است؟

در حال حاضر روی وبسایت شرکت‌های بزرگ واردکننده خودرو، چیزی جز مدل‌های مختلف خودروی چینی عرضه نشده است. در وبسایت شرکتی که به ظاهر نماینده خودرو‌های کره‌ای است نزدیک به ۵ سال است که چیز خاصی بارگذاری نشده و باقی شرکت‌ها هم چیز خاصی ارایه نداده‌اند. در صحبت‌های مجری طرح واردات خودرو نیز مشخص نشده که چه برند‌هایی امکان ورود به ایران را دارند. آیا خبری از واردات خودرو‌های اروپایی یا ژاپنی هست؟ یا اینکه وعده‌های موجود که به‌شدت کش پیدا کرده منحصر به خودروی چینی است؟

به نظر می‌رسد تمام سر و صدایی که بر سر واردات خودرو به وجود آمده، منحصر به واردات خودرو‌های چینی است که امکان خدمات پس از فروش و جابه‌جایی پول از طریق سیستم‌های غیرسوئیفتی را دارند. مابقی شرکت‌های بزرگی که در عرصه جهانی مشهور و فعال‌اند؛ بدون اتصال به سوئیفت، بدون اجرای برنامه‌های اف‌ای‌تی‌اف و بدون ساز و کار شفاف مالی و بانکی، امکان صادرات خودرو به ایران ندارند. بنابراین باید پرسید این همه سر و صدا و وعده درمانی در بازار خودرو چرا انجام می‌شود؟ درحالی که مدل‌های جدید آیفون به بهانه ارزبری رجیستری نمی‌شوند؛ این همه اصرار برای واردات چند خودروی چینی برای چیست؟

منبع: تجارت نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده