تاریخ: ۱۸ آذر ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۲۷
بازدید: ۲۰۷
کد خبر: ۳۲۶۵۶۶
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
مدیرعامل اسبق سایپا

دلایل افت شدید تقاضا برای خودرو‌های چینی در بازار خودرو

‌می‌متالز - علل افت تقاضا برای خودرو‌های چینی در بازار خودرو سیاستگزار را ناچار به عرضه مازاد ظرفیت خودروسازان مونتاژی در سامانه فروش یکپارچه خودرو کرده، واقعیت این است ممنوعیت واردات خودرو به کشور در سال‌های گذشته موجب شد آن دسته از مشتریان بازار که قصد خرید خودرو در بازه قیمتی بالاتر را داشتند، گزینه‌ای جز خرید محصولات چینی نداشته باشند.

به گزارش می‌متالز، هرچند دستورالعمل آزادسازی واردات خودرو و انتظارات برای واردات خودرو‌های نو و دست‌دوم و به دنبال آن ریزش قیمت خودرو در بازار، تقاضا برای خودرو‌های چینی را کاهش داده است.

در حالی که متقاضیان بر این باور بودند آزادسازی واردات خودرو شرایط را در بازار به پیش‌از ممنوعیت واردات خود ببرد، اما چنین کاری امکان‌پذیر نیست.

ازسوی‌دیگر با کاهش اختلاف قیمت کارخانه‌ای و بازار خودرو‌های مونتاژی، متقاضیانی که با هدف سرمایه‌گذاری اقدام به خرید خودرو‌های چینی می‌کردند از خرید این خودرو‌ها دست کشیده و از این رو شاهد افت تقاضا در بازار خودرو‌های چینی هستیم.

البته فراموش نکنیم کاهش قدرت خرید مردم نیز در کاهش تقاضا برای خودرو‌های چینی بی‌تاثیر نیست چراکه این موضوع باعث شده است مصرف‌کنندگانی که در شرایط رونق اقتصادی اقدام به جایگزینی خودرو می‌کردند به خودرو فعلی خود بسنده کنند.

کمبود و گرانی قطعات یدکی خودرو‌های چینی از دیگر عوامل افت تقاضا برای این خودرو‌ها بوده است.

معمولا خودرو‌های چینی کمی زودتر از خودرو‌های ژاپنی و اروپایی مستعمل می‌شوند و نیاز به تعویض قطعه پیدا می‌کنند.

از طرفی نبود قطعات یدکی خودرو‌های چینی در بازار موجب افزایش قیمت این قطعات شده است. ضمن اینکه برخی خودرو‌های مونتاژی به دلیل کمبود لوازم یدکی و ضعف در خدمات پس از فروش بازار فروش خوبی ندارند.

البته یکی از دلایل کمبود قطعات یدکی خودرو‌های چینی در بازار عدم صرفه اقتصادی تولید و یا واردات آن‌ها در تیراژ پایین است که به‌نظر می‌رسد با افزایش عرضه خودرو‌های وارداتی، فعالان بازار لوازم یدکی به تدریج به سمت سرمایه‌گذاری برای تامین قطعات خودرو‌های چینی و سایر خودرو‌های وارداتی حرکت خواهند کرد.

منبع: اخبار خودرو (دنیای خودرو)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده