به گزارش میمتالز، تحلیلگران اظهار کردند که از خودروهای الکتریکی جدید فروختهشده در اروپا تاکنون و در سال جاری، ۸ درصد را برندهای چینی تولید کردهاند که نسبت به سال گذشته ۶درصد و نسبت به سال ۲۰۲۱، ۴درصد افزایش یافته است. حداقل ۱۱ خودروی برقی جدید ساخت چین تا سال ۲۰۲۵ در اروپا عرضه خواهند شد. کارلوس تاوارس، مدیرعامل شرکت خودروسازی استلانتیس، ماه گذشته درباره «هجوم» خودروهای برقی ارزانقیمت چینی به اروپا هشدار داد. اسپیروس فوتینوس، مدیرعامل شرکت زیکر متعلق به جیلی، عنوان کرد که لجستیک، مالیات بر فروش، عوارض واردات و برآورده کردن الزامات گواهینامه اروپایی، همه هزینهها را افزایش میدهند. درحالیکه برخی از برندهای چینی در اروپا بهخوبی شناخته شدهاند، برخی دیگر به ایجاد اعتماد نیاز دارند.
براساس گزارش رویترز، نظرسنجیها نشان میدهد که اکثر خریداران خودروهای الکتریکی در اروپا برندهای چینی را نمیشناسند و برخی نیز برای خرید یک خودروی چینی تردید دارند. تنها ۱۴درصد از ۱۶۲۹ مصرف کننده آلمانی در سال ۲۰۲۲ از وجود بی وای دی، دومین سازنده بزرگ خودروهای برقی جهان پس از تسلا، آگاه بودند. در مجموع ۱۷درصد نام برند پریمیوم نیو را شنیده بودند، درحالیکه ۱۰درصد از لینک اند کو جیلی و ۸درصد از اکسپنگ اطلاع داشتند. در این بین، اکسپنگ اخیرا درآمد سه ماهه سوم را کمتر از انتظارات تحلیلگران پیشبینی کرد و گزارش داد کاهش موجودیها، به حاشیهها آسیب میرساند و باعث شد سهام آن ۷درصد کاهش یابد. طبق برآورد میانگین شش تحلیلگر، سازنده خودروهای الکتریکی چینی درآمد ۵/ ۸میلیارد تا ۹میلیارد یوان را برای سهماهه جاری منتهی به سپتامبر پیشبینی کرد که کمتر از برآورد ۷۷/ ۹میلیارد یوان (۳۴/ ۱میلیارد دلار) بود. این پیشبینی بر تقاضای ضعیف در چین و رقابت شدید پس از کاهش قیمتهای تسلا و دیگر خودروسازان داخلی تاکید میکند.
منبع: دنیای اقتصاد