تاریخ: ۰۶ شهريور ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۲:۲۹
بازدید: ۶۷
کد خبر: ۳۱۵۵۸۴
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
وزیر صمت در آئین بهره‌برداری از ۱۵ ایستگاه شارژ خودروی برقی مطرح کرد؛

اختصاص ۵۰ درصد ظرفیت خودروسازان به تولید خودرو‌های برقی/ شهر تهران به نهضت خودرو‌های برقی نیاز دارد

‌می‌متالز - وزیر صمت با بیان اینکه خودرو‌های برقی در دنیا در حال افزایش است، از اختصاص ۵۰ درصد ظرفیت خودروسازان به تولید خودرو‌های برقی خبر داد.

به گزارش می‌متالز، عصر امروز دوشنبه و با حضور «عباس علی‌آبادی» وزیر صنعت، معدن و تجارت، آئین بهره‌برداری همزمان از ۱۵ ایستگاه شارژ خودروی برقی (مجهز به ۷۴ دستگاه شارژ) در سالن مجموعه برج آزادی برگزار شد.

در ابتدای این مراسم که «علیرضا زاکانی» شهردار، «مصطفی چمران» رئیس شورای شهر تهران، معاون حمل و نقل وزارت صمت و جمعی از اعضای شورای شهر و معاونان و مدیران وزارت صمت و شهرداری تهران و گروه مپنا هم در آن حضور داشتند، توضیحاتی در خصوص این ایستگاه‌ها و عملکرد آن‌ها توضیحاتی ارائه شد.

در ادامه، «عباس علی‌آبادی» وزیر صمت با بیان اینکه امروز شاهد برقی‌شدن خودرو در تهران هستیم و سال‌ها برای آن تلاش شده است، گفت: تولید خودرو‌های برقی در شرکت‌های بزرگ داخلی شروع شده، ولی ما معطل نمی‌مانیم، لذا با ماشین‌های وارداتی برقی زمینه را برای برقی شدن فراهم می‌کنیم.

وی با بیان اینکه به خودروسازان اعلام کرده‌ایم که ۵۰ درصد ظرفیت خود را به تولید خودرو‌های برقی اختصاص دهند، ادامه داد: البته اول از خودرو‌های مونتاژی آغاز کرده‌ایم، ولی به مرور نوبت به خودرو‌های داخلی نیز می‌رسد و اولویت ما برقی کردن اتوبوس‌ها، تاکسی‌ها و موتورسیکلت‌ها است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: ماشین‌های برقی برای تحویل به شهرداری آماده است، اما تعداد آن‌ها به اندازه کافی نیست و فکر می‌کنم، طرف چند ماه آینده چهره شهر تغییر کند.

وی با اشاره به اینکه در کنار این مزایا یک خودروی برقی می‌تواند ظرف پنجاه دقیقه شارژ شود، در مورد تعرفه شارژ خودرو برقی یادآور شد: این تعرفه را وزارت نیرو تعیین می‌کند و قطعا از هزینه بنزین کمتر است.

علی‌آبادی ادامه داد: نهضت برقی‌سازی از انقلاب صنعتی دوم آغاز و سال ۱۹۳۶ بیش از ۳۰ هزار خودرو برقی تولد شد، اما این حرکت به دلیل مشکل ذخیره انرژی متوقف شد و خودرو‌های دیزلی و بنزینی آغاز به کار کرد.

وی با اشاره به اینکه خودرو‌های برقی در دنیا در حال افزایش است، خاطرنشان کرد: ماشین‌های برقی به شدت اقتصادی است، ضمن اینکه آلودگی ندارند.

وزیر صمت با بیان اینکه استفاده از خودرو‌های برقی تا ۱۰ سال با این وضعیت ادامه خواهد داشت، اما محدودیت اصلی این خودروها، کمبود منابع لیتیم و سدیم در جهان است که جزو فلزات محدود هستند، تاکید کرد: البته به‌دلیل فراوانی آب، هیدروژن پتانسیل خوبی برای ذخیره انرژی دارد و امروز مطالعات در جهان به سمت خودرو‌های هیدروژنی است. امیدواریم این اتفاق به‌زودی برای کشورمان محقق شود و از امروز برای تحقق این هدف، برنامه‌ریزی لازم را انجام خواهیم داد.

وی با بیان اینکه حدود ۱۰۰ دستگاه شارژر خودروی برقی در کشور نصب شده، افزود: این ایستگاه‌های شارژ به‌صورت پایلوت نصب شده است، ضمن اینکه امکان شارژ خودرو‌ها در منزل هم فراهم است. البته شارژر‌های نصب شده سریع و کند بوده و ایستگاه‌های شارژر خیابانی هم برای مواقع اضطراری است.

علی‌آبادی با بیان اینکه امروز شهر تهران به نهضت خودرو‌های برقی نیاز دارد، گفت: پیش از این به شهرداری تهران پیشنهاد داده بودیم، اما اهتمام لازم وجود نداشت، اما در دوره آقای زاکانی، شهردار تهران، این حرکت زیبنده و ارزشمند اتفاق افتاد و امیدواریم روزی برسد که شهر تهران و همه کشور را هیدروژنی کنیم.

روز پرافتخاری برای شهر تهران

در ادامه «علیرضا زاکانی» شهردار تهران، با بیان اینکه امروز با برقی شدن تهران روز پرافتخاری برای این شهر رقم می‌خورد، گفت: در تفاهم‌نامه‌ای که با وزارت صمت به امضا رسیده مقرر شده است ۵ هزار دستگاه شارژ برقی خودرو در سال ۱۴۰۳ داشته باشیم، اما اکنون و امروز در ۱۵ ایستگاه، ۷۴ دستگاه شارژ برقی خودرو راه‌اندازی می‌شود.

وی با اشاره به تأمین ناوگان حمل و نقل برقی، افزود با تکیه بر توان داخل و استفاده از ظرفیت‌های بین‌المللی، تأمین یک‌هزار دستگاه اتوبوس برقی را در اولویت قرار داده‌ایم و در خصوص تاکسی برقی نیز برنامه ما تأمین ۵۰ هزار دستگاه تاکسی برقی است که به‌صورت ویژه برای آن را برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

شهردار تهران با تامید بر اینکه قطعاً این آغاز، شروعی پرشتابی در حوزه برقی کردن خودرو‌ها در تهران است، خاطرنشان کرد: در تفاهم‌نامه ما با وزارت صمت، همچنین برای تأمین ۴۰۰ هزار موتور برقی نیز تأکید شده است.

وی با بیان اینکه موضوع راه‌اندازی تراموا در تهران یک موضوع جدی است، یادآور شد: این موضوع نیز مسیر قانونی خودش را طی می‌کند، زیرا با هزینه‌ای کمتر از مترو، بخشی از خدمات مترو را به ما ارائه خواهد کرد.

زاکانی همچنین گفت: ما به سمت ارزان‌سازی تهران حرکت می‌کنیم که یکی از این اقدامات برقی‌سازی است، لذا ما خوشحال هستیم که افق جدیدی برای کلانشهر تهران رقم می‌خورد.

در پایان این مراسم، از ایستگاه شارژ خودروی برقی در میدان آزادی که با همکاری وزارت صمت، شهرداری تهران و شرکت مپنا راه‌اندازی شده، با حضور «عباس علی‌آبادی» وزیر صمت، «علیرضا زاکانی» شهردار و «مصطفی چمران» رئیس شورای شهر تهران بهره‌برداری شد.

‌گفتی است، ۱۵ ایستگاه شارژ خودروی برقی در مدت ۲۴ روز از آغاز تا تحقق زمان برده است و در ۱۵ نقطه تهران از جمله میدان آزادی، بوستان آب و آتش، معاونت امور اجتماعی و حمل و نقل شهرداری منطقه ۸، نمایشگاه بین‌المللی و ... آغاز به کار خواهد کرد.

منبع: شاتانیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده