تاریخ: ۲۱ شهريور ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۰:۵۵
بازدید: ۸۸
کد خبر: ۳۱۷۲۰۰
سرویس خبر : انرژی
موسسه مشاوره انرژی SolutiEn در گزارشی بررسی کرد:

چشم‌انداز فرمول خوراک پتروشیمی‌ها

‌می‌متالز - موسسه مشاوره انرژی SolutiEn با تهیه گزارشی از وضعیت و چشم‌انداز فرمول خوراک پتروشیمی‌ها و هاب‌های گازی را پیش‌بینی کرد.

به گزارش می‌متالز به نقل از موسسه مشاوره انرژی SolutiEn، بیش از ۷۰ درصد گاز طبیعی در بخش‌های خانگی، تجاری، حمل و نقل و نیروگاه‌ها مصرف می‌شود، اما مجموع درآمد‌های حاصل از این مصارف تنها ۶ درصد از کل درآمد‌های صنعت گاز معادل ۲۲۸ همت را تشکیل داده و مابقی آن به مصارفی تخصیص یافته است که بر اساس نرخ خوراک پتروشیمی قیمت‌گذاری می‌شود.

چشم‌انداز فرمول خوراک پتروشیمی‌ها

نقش پررنگ هاب‌ها در قیمت گاز طبیعی

قیمت نفت یکی ازمرجع‌های پراستناد در قراردا‌های فروش گاز در طول زمان بوده و با ایجاد بازار‌های منطقه‌ای و مستقل برای معاملات گاز طبیعی، تا حدودی جای خود را به هاب‌های گازی داده است. در حال حاضر ۵۵ درصد از تجارت گاز طبیعی در دنیا بر اساس قیمت‌های کشف شده در هاب‌ها قیمت‌گذاری می‌شود که نسبت به دو دهه قبل ۳۵ درصد رشد داشته است.

چشم‌انداز فرمول خوراک پتروشیمی‌ها

هنری هاب

هنری هاب به عنوان اصلی‌ترین هاب گازی ایالات متحده، نقطه تراکم زیرساخت‌های مهم گاز در آمریکا و شامل یک خط لوله اصلی (Sabine) است که از بندر Arthur در تگزاس به سمت Earth در لوئیزیا کشیده شده و دارای بیشترین انشعاب خطوط در شبکه انتقال گاز آمریکاست. این خطوط حدود ۵۰ درصد از تولید گاز طبیعی در آمریکا را به خود اختصاص می‌دهند.

اهمیت فیزیکی هنری هاب به نزدیکی به مراکز تولید گاز، تراکم خط لوله و مخازن ذخیره‌سازی و اهمیت اقتصادی آن در تحویل قرارداد‌های آتی گاز در بورس کالای نیویورک (به عنوان نقدشونده‌ترین قرارد‌های مالی گاز طبیعی در جهان) است که معاملات آن را را به مرجع قیمتی برای قیمت‌گذاری گاز در بازار‌های داخلی آمریکا و بازار‌های جهانی تبدیل کرده است.

چشم‌انداز فرمول خوراک پتروشیمی‌ها

سهم ۹۰ درصد هاب TTF و NBP از معاملات گازی اروپا

با وجود بیش از ۲۵ هاب گازی در کشور‌های اروپایی، دو هاب NBP انگلستان و TTF هلند به عنوان مرجع‌های قیمت‌گذاری در بازار‌های اروپا و نیز بازار‌های جهانی مورد استناد واقع می‌شوند. با توجه به نزدیکی جغرافیایی هاب NBP به بازار ICE در لندن به عنوان یکی از بزرگترین بورس‌های کالا در جهان، قیمت قرارداد‌های گازی در این هاب مرجعی برای قیمت‌گذاری در اروپا محسوب می‌شود. ولی با افت شدید تولید گاز در انگلستان به تدریج از سال ۲۰۱۶ حجم معاملات قراردا‌های هاب قیمت‌گذاری TTF در بورس ICE از NBP فراتر رفت و ظرف سه سال به بیش از ۳ برابر آن رسید. در حال حاضر بیش از ۷۵ درصد از کل معاملات گاز طبیعی در اروپا، شامل ۵۶ درصد از معاملات در بورس و ۸۱ درصد از معاملات خارج از بورس مربوط به قراردا‌های آتی TTF است.

چشم‌انداز فرمول خوراک پتروشیمی‌ها

چشم‌انداز قیمت خوراک

با توجه به تخلیه نسبی شوک قیمتی ناشی از قطع جریان گاز روسیه، انتظار می‌رود تنگناهادر بازار گاز اروپا در زمستان سال آتی همچنان وجود داشته باشد. در نتیجه قیمت‌ها میان ۵۰ تا ۶۰ سنت درمترمکعب قرار دارد؛ هرچند با به مدار آمدن واحد‌های جدید LNG از سال ۲۰۲۵، قیمت‌ها به سمت ۵۰ سنت تعدیل می‌یابد.

با توجه به مصوبه اخیر نرخ خوراک پتروشیمی (بازگشت به فرمول سال ۹۴ و قرار دادن سقف قیمت گاز صادراتی برای میانگین ۴ هاب)، با عبور قیمت گاز هاب‌های اروپایی از محدوده ۶۰ سنت درمکعب، قیمت خوراک پتروشیمی به میانگین پیش‌بینی شده برای قیمت صادراتی حدود ۳۰ سنت خواهد رسید. در مجموع نرخ خوراک پتروشیمی در دو سال آینده در محدوده ۱۵ تا ۲۰ سنت درمتر مکعب برآورد می‌شود.

چشم‌انداز فرمول خوراک پتروشیمی‌ها

منبع: صدای بورس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده