تاریخ: ۲۷ شهريور ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۳:۰۹
بازدید: ۹۸
کد خبر: ۳۱۷۵۵۵

چه کسانی در تهران تراموا می‌سازند؟

‌می‌متالز - شهردار تهران با تاکید بر این که امیدواریم با کمک مردم کمر ترافیک را بشکنیم، گفت: تامین بودجه احداث تراموا در تهران مشارکتی است و وزارت دفاع در احداث یکی از خطوط مشارکت کرده است.

به گزارش می‌متالز، علیرضا زاکانی بعد از ظهر امروز در حاشیه پایان یکصد و هفتاد و هفتمین جلسه دوره ششم شورای اسلامی شهر تهران در جمع خبرنگاران گفت: مقدمات و امکانات برای جهش بزرگ در حوزه حمل‌ونقل در تهران فراهم شده است و امیدواریم با احداث تراموا و مشارکت مردم کمر ترافیک را بشکنیم. در بخش مترو، با سرعت توسعه خطوط را دنبال می‌کنیم و امسال احداث خط ۹ و ۱۰ آغاز خواهد شد و هفت خط اصلی نیز تکمیل می‌شود و در مجموع ۱۴ ایستگاه به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی با بیان این که ۲۹ رام قطار مترو در سال جاری بازسازی اساسی می‌شود، گفت: گشایش ال‌سی و فعال کردن قرارداد تامین ۶۳۰ دستگاه واگن در حال حاضر به نتیجه رسیده است. این در حالی است که این قرارداد در سال ۹۷ منعقد شده بود و در دولت گذشته هیچ کمکی صورت نگرفت، اما با همت دولت آقای رئیسی، ۱۵ درصد پیش‌پرداخت به عنوان مبلغ اولیه انجام شد و با افزایش ۲۵ درصدی رقم قرارداد، قرار شده است طرف چینی ۷۹۱ دستگاه واگن را به متروی تهران تحویل بدهد.

شهردار تهران با بیان این که ۱۱۳ دستگاه واگن ملی نیز تامین خواهد شد که هشت دستگاه واگن آن در قالب یک رام قطار آماده شده و ۲۱ دستگاه در قالب سه رام دیگر در حال تولید است، خاطرنشان کرد: در زمینه احداث تراموا در تهران، مطالعات در طول یک دهه انجام شده است. تراموا هم سهل‌الوصول است و هم امکان خوبی با مردم ارائه می‌دهد. روز سه شنبه شرکت مشاور در جلسه هم اندیشی گزارشات را به اعضای شورا در ۱۰ محور ارائه خواهد کرد.

زاکانی با تاکید بر این که رشد استفاده از تراموا در کشور‌های پیشرفته به‌سرعت در حال افزایش است و این مدل حمل‌ونقلی، جزو حمل‌ونقل پاک به شمار می‌رود، عنوان کرد: ما هم مطالعات تراموا را در دهه ۹۰ آغاز کرده‌ایم. بودجه تراموا مشارکتی است و وزارت دفاع در یکی از خطوط مشارکت کرده است. اقدامات مربوط به احداث تراموا منوط به تصویب در شورا خواهد بود و با تصویب شورای شهر تهران، این کار امسال عملیاتی می‌شود.

شهردار تهران ادامه داد: در دوره کنونی مدیریت شهری، در اقدامی بی‌سابقه قرارداد خرید ۳ هزار دستگاه اتوبوس و مینی‌بوس را منعقد کرده‌ایم. این در حالی است که در چهار سال دوره قبل، فقط ۲۶۳ دستگاه اتوبوس و مینی‌بوس خریداری شد، اما امروز به جز ۲۷۰ دستگاه اتوبوس تامین‌شده از سوی دولت، قرارداد ۲ هزار و ۵۰۰ هزار دستگاه اتوبوس و ۵۰۰ مینی‌بوس را منعقد کرده‌ایم و این غیر از اتوبوس‌های مربوط به قرارداد‌های دو سال قبل است که به دنبال آن ۲۹۲ دستگاه اتوبوس به ناوگان اضافه شده است.

زاکانی با بیان این که برای خرید ۲ هزار و ۲۵۰ دستگاه از مجموع ۳ هزار اتوبوس و مینی‌بوس پیش‌پرداخت انجام شده است و برای ۷۵۰ دستگاه منتظر ضمانت‌نامه هستیم، گفت: ۵۰۰ دستگاه اتوبوس راکد را نیز امسال به صورت اساسی بازسازی خواهیم کرد تا بتوانیم تا از رکورد ۴ هزار و ۹۶۰ دستگاه اتوبوس فعال در تهران که مربوط به سال ۱۳۸۹ است، عبور کنیم.

شهردار تهران ادامه داد: تفاهم‌نامه خرید ۵۰ هزار دستگاه تاکسی برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی انجام شده و قرار است که خودرو‌های موجود در معرض انتخاب رانندگان قرار گیرد و تسهیلات آن عملیاتی شود و ۲۰ هزار دستگاه را در سال جاری تامین کنیم. همچنین تفاهم‌نامه خرید ۴۰۰ هزار دستگاه موتور برقی و ارائه آن‌ها به دارندگان موتور کار نیز دنبال می‌شود که تا پایان امسال ۳۵ هزار دستگاه مد نظر قرار داده شده است.

زاکانی همچنین با بیان اینکه انتقال نمایشگاه‌ها به مجموعه شهر آفتاب رویه درستی بوده که دنبال نشده است، خاطرنشان کرد: ما پیگیری‌های خود برای به نتیجه رساندن این موضوع را از دولت و وزارت صمت انجام می‌دهیم و امیدواریم به نتایج خوبی برسیم.

وی در پایان در واکنش به تحریم خود توسط دولت انگلیس نیز گفت: این موضوع به اندازه‌ای بی‌ارزش است که بهتر است در مورد آن صحبت نکنیم. این تحریم حتما اثرگذار نخواهد بود.

منبع: تجارت نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده