تاریخ: ۲۹ شهريور ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۳:۴۲
بازدید: ۱۶۸
کد خبر: ۳۱۷۸۷۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
مشاور وزیر صمت اعلام کرد:

اوپک زئولیت تشکیل می‌شود/ اقبال دیگر کشور‌ها به زئولیت سمنان

‌می‌متالز - مشاور معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت در هشتمین کنفرانس زئولیت انجمن شیمی ایران در دانشگاه سمنان از تلاش برای تشکیل اوپک زئولیت خبر داد و با اشاره به ظرفیت بالای استان سمنان در حوزه زئولیت گفت: برند سازی زئولیت سمنان همچون گچ در دستور کار است.

به گزارش می‌متالز، دکتر پور مقدم ۲۹ شهریور در دومین روز این کنفرانس با بیان اینکه زئولیت سمنان به دلیل شهرت و به لحاظ کمیت و کیفیت یکی از بهترین‌های آسیا است اظهار کرد: رفرنس‌های جهانی روی زئولیت ایران تاکید ویژه دارند.

وی با اشاره به اقبال خوب دیگر کشور‌ها به زئولیت سمنان، تصریح کرد: کشور‌های آفریقایی خصوصا آفریقای جنوبی علاقه‌مند به زئولیت سمنان هستند، اما متاسفانه خلاء موجود در این حوزه، فرآوری و ارزش افزوده است که امیدواریم بتوانیم با دانش و بومی سازی این خلاء را پر کنیم.

وی افزود: به لحاظ کیفیت و ذخایر زئولیت رتبه بالایی داریم، اما به لحاظ تولید و ارزش افزوده نقاط ضعفی وجود دارد که امیدواریم با برگزاری این کنفرانس‌ها و استفاده از تجربیات دانشمندان ملی و بین المللی بتوانیم در راستای ارزش افزوده حرکت کنیم.

مشاور معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به ثبت ملی و جهانی گچ سمنان و شناخته شدن آن به عنوان یک برند ایران در عرصه بین المللی گفت: سلستین، آمیتیست، سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی و زئولیت سمنان نیز در دستور کار برندسازی هستند.

دکتر پور مقدم تصریح کرد: زئولیت سمنان در راه بین المللی شدن است و تشکیل اوپک زئولیت هم در دستور کار است که تلاش می‌کنیم دبیرخانه اوپک زئولیت هم در ایران ایجاد شود.

دکتر مجید پورمقدم مشاور معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت، برگزاری این کنفرانس‌ها را حلقه اتصال صنعت و دانشگاه برشمرد و با اشاره به زمینه مساعد برای گردشگری معدنی در کشور و استان خاطر نشان کرد: گردشگری معدنی نیز در استان سمنان سوابق درخشانی دارد که برای آن نیز در حال برنامه ریزی هستیم.

فرناندو بورساتو رئیس انجمن بین المللی زئولیت برزیل که از سخنرانان کلیدی این کنفرانس بود نیز در حاشیه برگزاری این کنفرانس گفت: یکی از مهمترین کاربرد‌های زئولیت در صنعت غذا و در بخش کشاورزی است که می‌تواند باعث غنی سازی خاک و افزایش تولید محصولات کشاورزی شود.

فرناندو بورساتو افزود: برگزاری این گونه کنفرانس‌ها ارتباطی بین دانشگاه و صنعت است و تبادل نظر‌هایی که در این کنفرانس‌ها انجام می‌شود بسیار مفید خواهد بود.

فرناندو بورساتو رئیس انجمن بین المللی زئولیت طبیعی که از کشور برزیل میهمان این کنفرانس دو روزه است درباره سفر خود به ایران و شهر سمنان اظهار کرد: اولین بار است که به خاورمیانه و ایران سفر کرده و حسی که در این محیط وجود دارد این است که اینجا را مانند خانه خود می‌دانم.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده