تاریخ: ۰۳ مهر ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۱:۴۴
بازدید: ۵۴
کد خبر: ۳۱۸۳۱۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیرکل صمت استان خراسان‌شمالی مطرح کرد؛

گسترش روابط با کشور‌های همسایه از سیاست‌های دولت است/ خراسان‌شمالی ظرفیت‌های بسیاری برای توسعه صادرات محصولاتش دارد

‌می‌متالز - مدیرکل صمت استان خراسان‌شمالی، گسترش و تعمیق هرچه بیشتر روابط با کشور‌های همسایه را از سیاست‌های دولت برشمرد که این اداره کل در سفر به کشور روسیه، در این زمینه و برای تقویت روابط اقتصادی دو کشور گام‌های مثبتی برداشته است.

به گزارش می‌متالز، «حسین حاجی‌بگلو» مدیرکل صمت استان خراسان‌شمالی با اشاره به تاکیدات رهبر انقلاب اسلامی، سیاست دولت را گسترش روابط با کشور‌های همسایه دانست که با تشکیل کمیسیون همکاری‌های مشترک میان این کشورها، توافق‌ها به‌صورت جدیبه سرانجام برسند.

وی امضای تفاهم‌نامه خرید کشتی در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسکو را گامی رو به جلو در راستای توسعه صادرات استان و رفع بسیاری از موانع بیان کرد و با اشاره به اینکه این استان از طریق گمرک به ۳۶ کشور صادرات دارد، یادآور شد: خرید کشتی و صادرات محصولات استان، نظیر سیمان و اقلام ساختمانی و خوراک دام، کمک فراوانی به توسعه صادرات استان خواهند داشت.

حاجی‌بگلو که نشست‌های بسیاری با رایزن‌های تجاری روسیه و تجار این کشور داشت و تفاهم‌نامه‌هایی میان طرفین امضا شد، تاکید کرد: این تفاهم‌نامه‌ها، ضمن افزایش صادرات استان، مقدمه‌ای برای استقرار صنایع مولد صادرات محور و البته اشتغال‌زایی در این استان که از تاکیدات مستمر مقام معظم رهبری و رئیس جمهور است، خواهد بود.

وی اضافه کرد: صنایع ساختمان و محصولات کشاورزی، مواد معدنی، سیمان، تولیدات پتروشیمی، فرش، صنایع دستباف و صنایع دستی … با ارزش بالغ بر ۲۰۰میلیون دلار از جمله محصولات صادراتی خراسان شمالی هستند که با امضای این تفاهم‌نامه‌ها، می‌توان حجم تبادلات دو کشور در زمینه این محصولات را افزایش داد.

به گفته مدیرکل صمت استان خراسان‌شمالی، این استان با دارا بودن بیش از ۴۰۰ واحد تولیدی بزرگ، متوسط و کوچک و صادرات محصولاتش به ۳۶ کشور، از جمله استان‌های کشور است که با توجه به ضعف در برخی زیرساخت‌ها، ظرفیت‌های بسیار شایسته برای توسعه فرآیند صادرات محصولاتش دارد.

وی از ملزومات روابط اقتصادی دنیای امروز، به‌تعامل موثر با کشور‌های همسایه و رونق صادرات و واردات اشاره کرد و افزود: کاهش هزینه‌های حمل و نقل و دسترسی آسان به منابع، از اصول تجارت است که به‌عنوان پیشران موثر، باعث تحول شود.

حاجی‌بگلو همچنین به رونق تولید، افزایش صدور تعداد پروانه‌های بهره‌برداری، افزایش صادرات و مراورده هیات‌های تجاری استان با سایر کشور‌ها اشاره کرد.

وی با بیان اینکه پیام امسال رهبر معظم انقلاب حول دو شاخص مهم اقتصادی یعنی مهار تورم و رشد تولید بود، یادآور شد: مقام معظم رهبری، در بیانات‌شان، ضمن اشاره به محور‌های تحول کشور و دعوت صاحب نظران به بحث و چاره‌جویی برای آن، مهم‌ترین مشکلات اقتصادی کشور را در چند بند مطرح کردند که مروری بر این بند‌ها نشان می‌دهد رفع شدن این مشکلات تا حد زیادی به بازشدن جا برای فعالیت و رشد تولید و اقتصاد منجر خواهد شد.

مدیرکل صمت استان خراسان‌شمالی همچنین گفت: تاکیدات رئیس جمهور نیز در دو سال اخیر حول این محور‌ها است که در این راستا خوشبختانه طی دو سال اخیر اقدامات بسیاری صورت پذیرفته است و راه‌اندازی ۶۰ کارخانه تولیدی، حمایت از تولیدکنندگان داخلی، رونق صادرات، افزایش صدور پروانه‌های بهره‌برداری و … بر این امر در استان صحه می‌گذارد.

منبع: شاتانیوز

عناوین برگزیده