تاریخ: ۰۴ مهر ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۰:۲۱
بازدید: ۷۹
کد خبر: ۳۱۸۴۴۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رئیس سازمان توسعه تجارت مطرح کرد؛

هدف‌گذاری برای تجارت ۴۰ میلیارد دلاری با عراق/ ارائه راهکار برای برقراری توازن تجاری بین دو کشور

‌می‌متالز - رئیس سازمان توسعه تجارت اعلام کرد که با در نظر گرفتن موضوع توازن تجاری می‌توان سطح تجارت دایران و عراق را به ۳۰ تا ۴۰ میلیارد دلار نیز افزایش داد.

به گزارش می‌متالز، «مهدی ضیغمی» رئیس سازمان توسعه تجارت در دومین همایش مشترک بازرگانی جمهوری اسلامی ایران و عراق با بیان اینکه سطح روابط تجاری و اقتصادی دو کشور ایران و عراق طی سال‌های اخیر افزایش قابل توجهی داشته است، گفت: با در نظر گرفتن موضوع توازن تجاری می‌توان سطح تجارت دو کشور را به ۳۰ تا ۴۰ میلیارد دلار نیز افزایش داد.

وی ادامه داد: ایران طی ۴۰ سال گذشته و به ویژه ۱۰ سال گذشته تحت شدیدترین تحریم‌ها قرار داشته، اما با این وجود به لحاظ تکنولوژی و صنعتی دستاورد‌های خوبی داشته است؛ بنابراین آمادگی داریم که در زمینه انتقال تکنولوژی به عراق و توسعه پروژه‌های صنعتی به کشور عراق کمک کنیم.

رئیس سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه از طرف وزارت صمت و دولت ایران حمایت همه‌جانبه جهت توسعه صنعتی کشور عراق تا سال ۲۰۳۵ را اعلام می‌کنیم، افزود: برای نیل به این اهداف چالش‌ها و مسائلی وجود دارد که امیدواریم با حل مسائل لجستیک و تراکنش‌های مالی بتوانیم به اهدافی که توسط رؤسای جمهوری دو کشور ترسیم شده دست یابیم.

وی به برخی محور‌های کمیته مشترک بازرگانی دو کشور اشاره کرد و یادآور شد: مهمترین موضوع بررسی برنامه‌ها، زیرساخت‌ها و راهکار‌های توسعه تجاری کشور و دستیابی به تجارت ۲۰ میلیاردی و رسیدن به تجارت ۴۰ میلیارد دلاری در بلندمدت است. همچنین دومین موضوع مطرح شده در کمیته، بحث راهکار‌های برقراری توازن تجاری بین دو کشور و اقداماتی که دو کشور می‌توانند برای تحقق این مطلب انجام دهند، بود.

ضیغمی در ادامه تاکید کرد: در کمیته مشترک در خصوص رفع ممنوعیت‌های تجاری و استانداردی بین دو کشور بحث و در مورد بحث لجستیک و تبادلات تجاری برای رسیدن به تجارت ۲۰ میلیارد دلاری بین دو کشور نیز مباحثی مطرح شد.

وی اضافه کرد: از مباحث مطرح شده در این کمیته همچنین بررسی راهکار‌های جلوگیری از اختلافات و مشکلات بین تجار دو کشور است که امیدواریم هر چه سریع‌تر به مکانیسم مشترک برای رفع این مشکلات دست یابیم.

رئیس سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه بررسی مشکلات شرکت‌های خدمات فنی و مهندسی نیز در این کمیته باید مورد توجه قرار گیرد و امیدواریم موضوعات و مسائل مربوط به بازارچه‌های مرزی نیز مورد توجه قرار گیرد، گفت: معتقدم با برگزاری جلسات منظم از جمله کمیته مشترک بازرگانی دو کشور می‌توانیم به اهداف تجاری‌مان دست یابیم و مسائل و مشکلات را حل کنیم.

منبع: شاتانیوز

عناوین برگزیده