تاریخ: ۰۷ مهر ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۸:۴۵
بازدید: ۱۳۶
کد خبر: ۳۱۸۷۳۳
سرویس خبر : انرژی

باید منشأ وکیوم باتوم قیر صادراتی مشخص شود/ مشکل تأخیر در اجرای قانون قیر تهاتری

باید منشأ وکیوم باتوم قیر صادراتی مشخص شود/ مشکل تأخیر در اجرای قانون قیر تهاتری
‌می‌متالز - عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی گفت: به دستگاه‌های مختلف برای ایجاد سامانه و نظارت درخواست داده ایم و ما اعلام کرده ایم که هر قیری که برای صادرات تخصیص داده می‌شود باید منشأ وکیوم باتوم آن مشخص شود.

به گزارش می‌متالز، وحید شیخی، عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی، گاز، پالایش و پتروشیمی در حاشیه سومین همایش ملی قیر باارزش در جمع خبرنگاران اظهار داشت: یکی از مهمترین معضلات و چالش‌های صنعت قیر ایران و صادرات این فرآورده نفتی، تصویب و ابلاغ آیین نامه‌ها و دستورالعمل‌های متعدد و گا‌ها متضاد است.

وی افزود: درخواستی که داریم این است که دولت به گونه‌ای عمل کند که حداقل برای ۶ ماه یک صادرکننده بتواند از قوانین و دستورالعمل‌ها اطلاع داشته باشد و بتواند برنامه ریزی کند.

شیخی خاطرنشان کرد: اینکه در ۲ یا ۳ ماه و درحالی که صادرکننده یک محصولی را صادر کرده و یا در فرآیند صادرات است، دستورالعمل‌ها تغییر کند، این یک رفتار عادلانه با فعالان اقتصادی نیست.

وی ادامه داد: در واحد‌های پژوهشی روی ارتقای کیفی محصولات تولیدی مثل قیر و فرآورده‌های وابسته به آن کار کرده ایم و امروز با استفاده از نانو مواد و مالچ‌های تولیدی ما، سال گذشته بالغ بر ۳۰۰۰ هکتار از بیابان‌های کشور مالچ پاشی شد تا هم در کاهش پدیده گردوغبار اثربخش باشد و هم فرصتی برای بیابان زدایی و بازیابی خاک به مسئولان مربوطه بدهد.

عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی، گاز، پالایش و پتروشیمی تصریح کرد: در تأمین نیاز داخل به قیر، یکی از مشکلات فعلی، تأخیر در اجرای قانون تهاتر است، به گونه‌ای که ابلاغ آن هرساله با تأخیر صورت می‌گیرد و به فصل بارانی پاییز و زمستان می‌رسیم؛ اگر الان که در ابتدای پاییز هستیم، این قانون ابلاغ شود، وکیوم باتوم تا در اختیار قیرساز قرار بگیرد و قیر تولید شود و بدست پیمانکار برسد، در شرایط فصل سرد و بارش خواهد بود که خیلی از استان‌ها امکان احداث آسفالت در آن بازه زمانی را ندارد؛ بنابراین خیلی از شرکت‌های قیرساز به کمک دستگاه‌های دولتی می‌آیند و آن بار کم کاری رخ داده را برعهده می‌گیرند و بعدا قیر مربوطه را تحویل می‌گیرند.

وی افزود:، اما این رویه فعلی رویه مطلوبی نیست، بلکه اگر در فصل بهار و فصل گرم سال، قانون اجرایی شود، در بهار و تابستان می‌تواند بسیاری از پروژه‌های آسفالت ریزی و مالچ پاشی را انجام داد.

شیخی اذعان داشت: دستگاه‌های اجرایی مثل وزارت راه و شهرسازی به خاطر اینکه فصل مصرف قیر را از دست ندهند، از شرکت‌های قیرساز درخواست همکاری کرده اند و شرکت‌های قیرساز نیز قیر آن‌ها را تأمین می‌کنند، بعد از اینکه این تأمین صورت گرفت، اگر به جای قیر تحویل داده شده، به شرکت قیرساز وکیوم باتوم بدهند، آیا این وکیوم باتوم متعلق به شرکت قیرساز بوده که به جای طلب خود گرفته؟ اگر این شرکت این وکیوم باتوم را به قیر تبدیل و صادر کرد، تخلف کرده است؟

وی ادامه داد: نکته مهم اینجاست که باید نظارت از بالادست درست انجام شود، سامانه‌هایی باید وجود داشته باشد که مشخص کند آیا قیرساز تخلف کرده یا بابت طلب خود، وکیوم باتومی را دریافت کرده است.

عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی، گاز، پالایش و پتروشیمی خاطرنشان کرد: اقداماتی در این زمینه صورت گرفته، مثل سامانه وزارت راه و شهرسازی، سامانه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و سامانه بنیاد مسکن، به دستگاه‌های دیگر نیز برای ایجاد سامانه و نظارت درخواست داده ایم و ما اعلام کرده ایم که هر قیری که برای صادرات تخصیص داده می‌شود باید منشأ وکیوم باتوم آن مشخص شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده