تاریخ: ۰۸ مهر ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۵۳
بازدید: ۹۷
کد خبر: ۳۱۸۹۶۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

دورنمای نیمه دوم بازار

‌می‌متالز - هفته نخست مهرماه وزیر راه و شهرسازی، بورس‌کالا را مقصر گرانی مسکن دانست و راهکار کنترل بازار مسکن را خروج سیمان و فولاد از بورس‌ کالا دانست. این اظهارات منجر به التهاب نماد‌های مرتبط شد. چنانچه دیدیم کلیت بازار در اوایل هفته نخست مهرماه نیز از گفته‌های مهرداد بذرپاش تبعیت کرد و آهنگ بسیار ملایم نزولی را پشت‌سر گذاشت.

به گزارش می‌متالز، در مجموع به‌نظر می‌رسد برای جلوگیری از واکنش‌های مقطعی بازار‌های تحت‌تاثیر اخبار، مطلوب است تجزیه و تحلیل‌های مقامات پس از امکان‌سنجی و قطعیت، رسانه‌ای شود. با توجه به‌وجود چهار روز معاملاتی در هفته گذشته، کندل هفتگی بازار با توجه به سه روز معاملاتی نخست هفته به‌صورت منفی و روز چهارشنبه به‌صورت مثبت بود و توانست در مجموع ۱/ ۱‌درصد کاهش ارتفاع را تجربه کند و از شاخص ۲‌میلیون و ۱۲۱هزار واحد به ۲ میلیون و ۹۷هزار واحد برسد و شاخص هموزن نیز همسو با شاخص‌کل در سطح ۷۱۸‌هزارو و ۶۲۶ واحد قرارگرفت. حجم معاملات در هفته گذشته، به‌طور میانگین ۷‌میلیارد و ۲۵۰میلیون برگه سهم بود و ارزش معاملات نیز به‌طور میانگین ۴‌هزار و ۱۵۱‌میلیارد‌تومان را نشان‌داد. همچنین شاخص ورود و خروج پول، خروج هزار و چهل و شش میلیارد‌تومانی سرمایه حقیقی‌ها را نشان می‌دهد.

با این وجود به‌نظر می‌رسد از اواخر سال۱۴۰۱همراه با رشد قیمت دلار و ورود پول به بازار همگام با رکود بازار‌های موازی رشد بازارسرمایه هم با آن همسو شود، ولی با اتفاقات حواشی بازار همانند مصوبه نرخ خوراک، ارزش معاملات رفته‌رفته کاهش یافت و اصلاح خود را آغاز کرد، با این‌وجود در نیمه نخست سال، بازار سرمایه نسبت به بازار‌های موازی، همچنان در جایگاه جذابی برای سرمایه‌گذاری از منظر ریسک به ریوارد قرار نداشت و نیازمند اصلاح برای رسیدن به نقاط جذاب و خروج پول از سایر بازار‌ها به این بازار بود.

باید به نکته اشاره کرد که در حال‌حاضر اکثر شرکت‌ها از منظر P/ E و P/ S در جایگاه جذابی برای سرمایه‌گذاری قراردارند و بازار‌های مالی در محدوده‌های اصلاحی مناسب برای سرمایه‌گذاری محسوب می‌شوند. البته با توجه به روند خوب مناسبات سیاسی، آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده ایران در کره‌جنوبی و مبادله زندانیان، تغییر نرخ پایه محصولات پتروشیمی در بورس‌کالای ایران و عوامل تاثیر گذار مثبت دیگر، می‌توانیم انتظار داشته باشیم در نیمه‌دوم سال۱۴۰۲ گزارش‌هایی که روانه کدال می‌شوند نسبت به نیمه نخست سال‌عملکرد بهتری خواهند داشت و با حفظ شرایط فعلی و عدم‌تغییر شرایط حائزاهمیت در ارتباط با بازار، به‌نظر می‌رسد شاخص‌کل همگام با ورود پول و بالا رفتن ارزش معاملات از نظر ارزشی تا پایان سال سه‌میلیون و ۱۰۰هزار واحد را می‌تواند ببیند. البته باید توجه کرد این مقدار از لحاظ ارزشی محاسبه‌شده و انتظار داریم قیمت و عرضه و تقاضا به ارزش خود نزدیک شوند.

نیلوفر اقوامی/ کارشناس بازار سرمایه

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده