تاریخ: ۰۸ مهر ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۵۶
بازدید: ۱۱۶
کد خبر: ۳۱۸۹۶۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

بورس همچنان در انتظار

‌می‌متالز - بازار سرمایه در حالی دومین هفته از پاییز را آغاز می‌کند که تحلیلگران و کارشناسان همچنان امیدی به شروع روند مثبت در بازار سرمایه ندارند، اگرچه گزارش‌های عملکرد ماهانه شهریور اکثر شرکت‌های بورسی منتشر شده‌است، اما به اعتقاد برخی گزارش‌های ماهانه محرک قابل‌توجهی برای بازار سرمایه نخواهد بود.

به گزارش می‌متالز، از طرفی برخی از تحلیلگران معتقدند که در انتهای مهرماه و همزمان با آغاز ارائه گزارش‌های عملکرد شرکت‌های بورسی در ۶ماهه اول سال احتمالا موج صعودی بازار سرمایه آغاز خواهد شد. در بررسی عددی نیز شاهد نزدیک‌شدن نماگر اصلی بورس به محدوده حمایتی قوی دو‌میلیون و ۶۰‌هزار واحد هستیم که اکثر قریب‌به‌اتفاق کارشناسان ازدست‌رفتن این محدوده را امری بعید می‌دانند. به‌نظر می‌رسد در هفته دوم مهرماه اگرچه شاهد مثبت‌های قوی در بازار نخواهیم بود، اما روند منفی نیز مشاهده نمی‌شود.

آغاز موج صعودی از آبان

مهدی ساسانی، تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به اینکه در نتیجه اتفاق‌هایی که در ماه‌های قبل رخ‌داده بازار سرمایه مقداری آسیب‌پذیرتر شده، گفت: همان‌طور که در تابلوی معاملاتی هم می‌بینیم بازار به کوچک‌ترین اتفاق منفی واکنش نشان می‌دهد. در شهریورماه تلاش زیادی شد که ثبات را به بازار سرمایه برگردانند، اما با کوچک‌ترین خبر تحت‌عنوان پیشنهاد وزیر راه برای عدم‌عرضه سیمان و فولاد در بورس‌کالا مجددا شاهد واکنش منفی در بازار سرمایه بودیم و در نتیجه آن در یکی از روز‌های هفته گذشته شاخص‌کل افتی ۱۷‌هزار واحدی را تجربه کرد. وی ادامه داد: این اتفاق مثال خوبی برای ثابت‌کردن این نکته است که بازار سرمایه کماکان در دل خود ترس دارد، با این‌وجود با توجه به ورود به مهرماه و انتشار گزارش‌های ماهانه تولید و فروش شرکت‌ها و بعد از آن ارسال گزارش‌های دوره‌ای ۶ ماهه شرکت‌ها، برآورد می‌شود که بسیاری از شرکت‌ها گزارش‌های خوبی بدهند و انتظار می‌رود در نتیجه این گزارش‌ها، بازار سرمایه به‌تدریج به ثبات برسد و بتوانیم شاهد موج صعودی جدید در آبان یا حتی اواخر مهر باشیم.

این تحلیلگر بازار سرمایه اظهار کرد: اگر بخواهیم شاخص را از نظر‌عددی دنبال کنیم، محدوده دو‌میلیون و ۵۰ تا دو‌میلیون و ۶۰ هزار واحد محدوده مقاومتی بود که در موجی که در شهریور ایجاد شد شاخص توانست از این محدوده به سمت بالا عبور کند. در حال‌حاضر نیز شاخص بسیار آرام در حال اصلاح و نزدیک‌شدن به این عدد است. البته این به آن معنی نیست که شاخص تا این عدد حتما اصلاح خواهد شد، بلکه حرکت به سمت عددی که به‌عنوان پیک جدید در شهریور به‌ثبت رسانده، نشان از کسب آمادگی برای آغاز موج بعدی صعودی در پاییز است.

ساسانی با اشاره به اینکه در نیمه دوم سال چند اتفاق مهم پیش‌رو است که می‌تواند بازار سرمایه را تحت‌تاثیر قرار دهد، گفت: ابتدا بررسی جزئیات طرح برنامه هفتم توسعه و بعد لایحه بودجه سال‌آینده است که در ماه‌های آینده روانه مجلس خواهد شد که دو اتفاق مهم نیمه‌دوم امسال هستند. این دو موضوع می‌تواند بر شرکت‌های بازار سرمایه تاثیرات منفی یا مثبت خود را بگذارد و شخصا انتظار دارم از خروجی‌های مثبت این دو اتفاق بازار سرمایه بتواند تاثیر مثبتی بگیرد.

انتظار رشد چشمگیر را نداریم

مریم محبی، تحلیلگر بازار سهام، اما نظر متفاوتی دارد، او که معتقد است در بررسی گزارش‌های تجمیعی شرکت‌ها عملکرد فراتر از انتظاری مشاهده نمی‌شود، اظهارکرد: گزارش‌های عملکرد شهریور اکثر شرکت‌های بورسی منتشر شده‌است و در بررسی گزارش‌های تجمیعی ۶ ماه اول سال آن‌ها می‌بینیم که این گزارش‌ها خیلی چشمگیر نیست، اگرچه عملکرد شرکت‌های بورسی در این مدت منفی نیست و با توجه به شرایط بحرانی اقتصادی کشور نیز گزارش‌ها مطلوب ارزیابی می‌شوند، اما در مقایسه با آنچه انتظار داشتیم، قابل‌توجه نیستند. وی ادامه داد: با این‌وجود به‌نظر می‌رسد شرکت‌ها در بالاترین سطح ممکن از توان خود استفاده کرده‌اند، اما خب، نمی‌توان این موضوع را فراموش کرد که شرایط حاکم بر جامعه و اقتصاد جهانی به گونه‌ای نیست که حداکثر ظرفیت بهره‌برداری در شرکت‌ها را شاهد باشیم. محبی عنوان کرد: از طرف دیگر ما شاهد اتفاقاتی مثبت، مبنی‌بر گسترش روابط تجاری بین‌الملل ایران بودیم.

افزایش قیمت نفت را شاهد هستیم و اختلافاتی مبنی‌بر لزوم خروج سیمان و فولاد از بورس‌کالا را در بدنه دولت می‌بینیم که تمامی این اتفاقات می‌تواند آثار مطلوب و غیرمطلوبی را بر بورس داشته‌باشد. این تحلیلگر بازار سرمایه بیان کرد: در هفته گذشته به‌رغم دریافت اطلاعات مثبت از فعالیت‌های بیشتر بین‌المللی ایران در بخش اقتصادی این اتفاق نتوانست شرایط بازار سرمایه را بهتر از قبل کند و ما همچنان رخوت، کاهش حجم و ارزش معاملات، عدم‌اعتماد سرمایه‌گذار و عدم‌تمایل سهامدار خرد به ورود به سهام جدید را مشاهده می‌کنیم. چیزی که امروز در بازار سرمایه شاهد آن هستیم، ورود پول نیست بلکه تنها چرخش پول بین گروه‌های مختلف است که نشان می‌دهد سرمایه‌دار یا سهامداری که در بازار است، سرگردان است. وی اظهار کرد: به‌نظر می‌رسد در هفته آینده نیز آهنگ رشد آنچنانی را در بازار سرمایه شاهد نباشیم. شاید بتوان در برخی از سهم‌ها رشد ناپایداری را دید، اما انتظار رشد چشمگیر در بازار سرمایه در هفته پیش‌رو را نداریم و گزارش‌ها نیز آنطور که باید نمی‌توانند رونق را مجددا به بازار سرمایه برگردانند. هرچند با توجه به شرایط بنیادی بازار روند مثبت می‌تواند شروع شود، اما تمایل سهامدار به ماندگاری و خرید و فروش زیاد فعلا مشاهده نمی‌شود.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده