تاریخ: ۰۹ مهر ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۰:۵۲
بازدید: ۶۸
کد خبر: ۳۱۹۰۶۰
سرویس خبر : صنایع کوچک
سرپرست سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی:

شهرک‌های صنعتی، نمونه عینی مشارکت بخش خصوصی هستند

‌می‌متالز - سرپرست سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی اعلام کرد که نوسازی و بهسازی صنایع در اولویت برنامه‌های این سازمان است تا علاوه بر کاهش آلایندگی، در مصرف انرژی نیز صرفه‌جویی شود.

به گزارش می‌متالز، «فرشاد مقیمی» سرپرست سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، در آئین تکریم و معارفه مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان یزد، ضمن بیان مطلب فوق افزود: طبق سیاست‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت، بازسازی صنایع باید در راس اقدام‌ها باشد و در برنامه ششم توسعه نیز بخش قابل توجهی از تمرکز فعالیت‌ها بر روی نوسازی و بهسازی صنایع است.

وی ادامه داد: نتیجه این بازسازی نیز کاهش مصرف انرژی و آلایندگی‌های احتمالی است و افزایش رقابت‌پذیری و تولید را نیز به دنبال خواهد داشت.

سرپرست سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با بیان اینکه این سازمان تجلی‌گاه بخش خصوصی است، افزود: حمایت از بخش خصوصی و صنایع کوچک جزو مهمترین وظایف این سازمان محسوب می‌شود.

شهرک‌های صنعتی، نمونه عینی فعالیت و مشارکت بخش خصوصی

وی اضافه کرد: پس از ابلاغ اصل ۴۴، حمایت از بخش خصوصی در دستور کار قرار گرفت و مسئولیت بسیار بزرگ ما نیز در همین زمینه است و شرکت شهرک‌ها نمونه عینی فعالیت و مشارکت بخش خصوصی در فعالیت‌ها است.

مقیمی در ادامه یادآور شد: امسال یکی از ماموریت‌های ما شعار سال است و مهم‌ترین موضوع رشد تولید است و باید بررسی کنیم که با چه راهکاری باید این اقدام انجام شود و در دولت سیزدهم نیز فعال کردن واحد‌های غیرفعال به عنوان یکی از راهکار‌ها در دستور کار قرار گرفت.

وی با بیان اینکه همه اقداماتی که باعث می‌شود صنایع غیرفعال در چرخه فعالیت قرار گیرد باید در دستور کار باشد و سیاست‌هایی دنبال شود که در نوسازی و باز تولید صنعت اثرگذار است، تاکید کرد: بر اساس آمار و در یکسال گذشته بیش از ۳۷ درصد برق کشور در حوزه صنعت مصرف شده و ۶۷ درصد این میزان برق صنعتی در الکترو موتور‌های بخش صنعت است.

سرپرست سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در ادامه یادآور شد: غیر استاندارد بودن تعمیرات و مستهلک بودن تاسیسات به ویژه در الکتروموتور‌ها باعث افزایش مصرف برق در این حوزه شده و نوسازی به‌صورت خاص به‌ویژه در این بخش دست کم پنج تا ۱۰ درصد صرفه‌جویی را در بر داشته که در سال معادل یک نیروگاه هزار مگاواتی است.

نوسازی صنایع در اولویت شرکت شهرک‌های صنعتی ایران است

وی همچنین خاطرنشان کرد: تامین منابع مالی نیز از دیگر مواردی است که بر روی آن تمرکز شده و البته نباید فقط بر روی نظام مالی بانک‌ها اقدام شود، بلکه استفاده از ظرفیت‌های نوین مالی نیز در دستور کار باشد.

مقیمی با اشاره به اینکه صندوق سرمایه در گردش با همکاری وزات اقتصاد و سازمان بورس در دستور کار قرار گرفت و سهام اولین شرکت سهامی عام پروژه نیز روز گذشته عرضه شد که در طول تاریخ این اتفاق نیفتاده بود، اضافه کرد: در دولت سیزدهم برای یکی از شرکت‌ها بیش از ۳۵ هزار میلیارد ریال تامین اعتبار شد و این اتفاق بی‌نظیری است.

وی افزود: یکی دیگر از چالش‌ها در این مورد است که برخی از افراد حقیقی یا شرکت‌های حقوقی زمین‌هایی را در شهرک صنعتی گرفته‌اند، اما بنا به هر دلیلی بلااستفاده بوده و هیچ اقدامی بر روی آن انجام نشده است و باید این زمین‌ها تعیین تکلیف شود تا در اختیار بخشی دیگر قرار گیرد.

بسته حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان تدوین و رونمایی شد

سرپرست سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با بیان اینکه در زمینه تغییر رویکرد‌ها نیز باید اقدام شود و به ویژه دانش بنیان‌ها در دستور کار قرار گیرد، چرا در سرمایه گذاری‌های کنونی نقش اشتغال افراد تحصیل‌کرده بسیار پایین است، افزود: اگر تغییر نگاه در این حوزه رخ ندهد به مقصد نخواهیم رسید و رهبر معظم انقلاب نیز بار‌ها تاکید کرده‌اند که باید حمایت از دانش‌بنیان‌ها در دستور کار قرار گیرد و این بخش گسترش یابد.

وی اضافه کرد: بسته حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان تدوین و رونمایی شد و تعداد هزار سوله نیز در شهرک‌های صنعتی کشور در دست ساخت است که به‌طور عمده به دانش بنیان‌ها تخصیص خواهد یافت؛ همچنین در طراحی و جانمایی‌ها نیز باید اولویت با شرکت‌های دانش‌بنیان باشد.

۵۸ شهرک صنعتی غیر دولتی در کشور فعال است

مقیمی همچنین گفت: ۵۸ شهرک صنعتی غیر دولتی در کشور فعال است که بیش از هشت هزار واحد در این شهرک‌ها مشغول فعالیت هستند و اگر از محل ارزش افزوده حتی یک درصد هم تخصیص یابد باعث خواهد شد بخش زیادی از تاسیسات شهرک‌ها که طی سه دهه گذشته فعال هستند، نوسازی و بهسازی شود و شرکت‌های بیشتری از این خدمات استفاده کنند.

منبع: شاتانیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده