تاریخ: ۰۹ مهر ۱۴۰۲ ، ساعت ۰۹:۵۱
بازدید: ۱۰۳
کد خبر: ۳۱۹۰۸۹
سرویس خبر : مسکن و ساختمان
کارشناس بازار سرمایه توضیح داد:

فاکتور اصلی در قیمت نهایی مسکن زمین است نه فولاد و سیمان

‌می‌متالز - هومن عمیدی، کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: اخبار مختلف و بلاتکلیفی در پارامتر‌های اقتصادی علت نزولی شدن بازار سرمایه تلقی می‌شود. اگرچه خبر خروج فولاد و سیمان از بورس کالا تاحدودی تکذیب شد، ولی تاثیر منفی خود را بر روی بازار گذاشت. این‌درحالیست که بهای زمین فاکتور اصلی در قیمت نهایی مسکن به حساب می‌آید.

به گزارش می‌متالز، بازار سرمایه در اولین روز از هفته جاری با فشار فروش مواجه شد تا شاخص کل در پایان معاملات روز گذشته با ریزش ۰.۶۴ درصدی به سطح ۲ میلیون و ۸۴ هزار واحد برسد. همچنین شاخص هم‌وزن با کاهش ۰.۴۶ درصدی روبه‌رو شد. هومن عمیدی، کارشناس بازار سرمایه درباره روند پیش‌رو بازار گفت: اخبار مختلف و بلاتکلیفی در پارامتر‌های اقتصادی علت نزولی شدن بازار سرمایه تلقی می‌شود. متاسفانه اکنون سرمایه‌های این بازار در اختیار افراد حقوقی قرار دارد و این اشخاص به دلیل عدم روشن بودن پارامتر‌ها و شرایط آتی کشور سرمایه خود را به سمت اوراق برده‌اند.

عمیدی در ادامه با اشاره به خبر خروج فولاد و سیمان از بورس کالا بیان داشت: اگرچه این خبر تاحدودی تکذیب شد، ولی جهت واقعی‌کردن قیمت هر کالایی نیاز به اطلاع از برآیند نقطه نظرات فروشندگان و خریداران است و زمانی این اتفاق می‌افتد که بورس‌ها تشکیل شوند. در مکانیزم کشور‌های موفق نهاد نظارتی یا دولت تمامی بحث پیرامون قیمت و توافق بر سر آن را به جریان بازار می‌سپارد.

وی در ادامه اضافه کرد: در کشور ما علی‌رغم اینکه بورس حدود ۵۰ تا ۶۰ سال قدمت دارد و بورس کالا نیز به آستانه بیست سالگی خود می‌رسد؛ هنوز ذهن سطوح بالای مدیریتی کشور نسبت به اهمیت بورس به‌ویژه بورس کالا بسیار پایین است. اکنون بهای تمام‌شده سیمان در ساختمان کم‌تر از یک درصد است و این فاکتور را به عنوان یک وزن قابل تاثیر نمی‌دانیم بلکه مسئله اصلی در بهای تمام شده ساختمان قیمت زمین است و قیمت ساخت نسبت به سیمان کم‌ترین تاثیر را دارد.

عمیدی با اشاره به اینکه خروج فولاد و سیمان از بورس کالا بدون تردید سبب رانت می‌شود، اظهار کرد: پیش از این ما شاهد انحصاری بودن بازار سیمان بودیم و بازار سیمان به‌صورت رانتی توسط افراد کمی اداره می‌شد؛ به‌عبارتی عده‌ای سیمان را خریداری و سپس با قیمت بالایی در بازار عرضه می‌کردند. درمقابل اکنون هر فردی با مکانیزم بورس کالا می‌تواند به میزان نیاز و باتوجه به نوع انتخابی، سیمان یا فولاد را با قیمت مدنظر خود تهیه کند.

مکانیزم برد- برد به‌جای قیمت‌گذاری دستوری

به اعتقاد این کارشناس بازار سرمایه دولت به دنبال اجرای وعده ساخت چهار میلیون مسکن است که به‌جای خرید سیمان و تعیین قیمت دستوری آن، باید با شرکت‌های فولادی یا سیمانی وارد تعامل شود. عمیدی در این رابطه اظهار کرد: اگر دولت به‌دنبال خرید ارزان سیمان است باید به صنایع در حوزه انرژی سوبسید دهد؛ به‌عبارتی دولت به صنایع قیمت مدنظر خود را برای خرید مصالح ساختمانی اعلام کند و سپس در ازای تخفیف در خرید، در نرخ حامل‌های انرژی سوبسید برای صنایع درنظر گیرد. این یک مکانیزم برد- برد است.

بورس به روند صعودی خود باز خواهد گشت

عمیدی در ادامه در پیش‌بینی روند بازار سرمایه گفت: اگرچه خبر خروج فولاد و سیمان تکذیب شد و فقط تاثیر منفی بر بازار سرمایه داشت، ولی اکنون بازار در انتظار مشخص شدن پارامتر‌های اقتصادی و نرخ تسعیر است. همچنین شرکت‌ها به‌زودی گزارش‌های شش ماهه خود را منتشر می‌کنند و بازار منتظر تمامی این موج‌های خوب است که در اثر آن‌ها صف‌های خرید پرقدرتی تشکیل خواهد شد.

این کارشناس بازار سرمایه در انتها خاطرنشان کرد: من چشم‌انداز بازار را مثبت می‌بینم و بزودی شاهد رشد بازار سرمایه و آغاز روندی صعودی خواهیم بود.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده