تاریخ: ۰۸ مهر ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۵:۴۰
بازدید: ۴۸
کد خبر: ۳۱۹۱۰۴
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

عربستان غول خودرو‌های برقی جهان می‌شود؟

‌می‌متالز - چهارشنبه هفته گذشته بود که عربستان اولین کارخانه ساخت خودرو‌های برقی خاورمیانه را در خاک خود افتتاح کرد. سعودی‌ها قصد دارند با افتتاح این کارخانه به اولین تولیدکننده خودرو‌های برقی در خاورمیانه و غول این صنعت تبدیل شوند.

به گزارش می‌متالز، افتتاح کارخانه تولید خودرو‌های برقی در نزدیکی شهر جده آخرین بمب خبری سعودی‌هاست که هفته گذشته از آن رونمایی کردند. این اولین خط تولید خودرو‌های الکتریکی در خاورمیانه شناخته می‌شود که ظرفیت تولید آن به ۵۰۰۰ دستگاه در سال می‌رسد. به این ترتیب، این کشور گوی سبقت را از دیگر کشور‌های همسایه گرفته است.

افزایش تولید خودرو‌های برقی «لوسید»

لوسید موتورز یک شرکت آمریکایی است که در سال ۲۰۰۷ تأسیس شد و در زمینه تولید خودرو‌های برقی خودران و لوکس فعالیت می‌کند. عربستان در سال ۲۰۱۸ حدود ۱.۸ میلیارد دلار روی این شرکت سرمایه‌گذاری کرده و به این ترتیب مالک ۶۵ درصد سهام لوسید موتورز شده است.

بنابر اعلام شرکت لوسید موتورز، افتتاح شرکت جدید این گروه خودروسازی در شهر اقتصادی ملک عبدالله و در نزدیکی شهر جده صورت گرفته است. این کارخانه به دلیل نوپا بودن، ظرفیت تولید سالانه ۵۰۰۰ دستگاه را دارد؛ اما در آینده نزدیک، ظرفیت تولید خودروی برقی به ۱۵۵ هزار دستگاه خواهد رسید.

نفت‌خیزترین کشور جهان، ناوگان خود را برقی می‌کند

کشور عربستان از زمانی که محمد بن‌سلمان، ولی‌عهد سعودی در رأس تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌گذاری‌های آل سعود روی کار آمده، گام‌های بزرگی در جهت کاهش وابستگی به درآمد نفتی و تنوع بخشیدن به سبد درآمدی کشور برداشته است.

یکی از اهداف پادشاهی جدید سعودی، برقی کردن کل ناوگان حمل‌ونقل عربستان تا سال ۲۰۳۰ به شمار می‌رود. طوری‌که تا پایان سال ۲۰۳۰ قصد دارند ظرفیت تولید خودرو‌های الکتریکی این کشور را به ۵۰۰ هزار دستگاه افزایش دهند. این میزان از تولید خودروی برقی به صورت تقریبی معادل تقاضای سالانه خودرو در عربستان است.

ایران در پیچ و خم آزادسازی واردات خودرو

در چنین وضعیتی که داخل کشور، بحث بر سر آزادسازی واردات خودروی نو و کارکرده بوده و بسیاری از افراد مسوول و کارشناس، بنابر دلایلی اعلام مخالفت می‌کنند، کشور عربستان علاوه بر واردات انواع خودرو‌های نو و کارکرده، تولید خودرو‌های برقی را نیز استارت زده و از اهداف برقی‌سازی ناوگان حمل و نقل خود، خبر می‌دهد.

البته باید گفت که ایران در مقایسه با عربستان، یک کشور تحریم‌زده بوده و از درآمد‌های نفتی پایین‌تری برخوردار است. درنتیجه ایران، محدودیت‌های بسیاری برای سرمایه‌گذاری در شرکت‌های خارجی دارد.

از سوی دیگر ایران در مقایسه با عربستان، دارای صنعت خودروی بسیار قدیمی است که در صورت مدیریت درست، می‌توانست از پس تحریم‌های بین‌المللی نیز برآید و حداقل در داخل کشور، حرفی برای گفتن داشته باشد؛ اما دقیقاً همان‌طوری که عربستان، دست به دامان آمریکا برای تولید خودرو‌های الکتریکی شده، کشور ایران نیز در سال‌های اخیر، دست همکاری خود را به سوی چین دراز کرده است.

منبع: تجارت نیوز

عناوین برگزیده