تاریخ: ۱۲ مهر ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۰:۰۵
بازدید: ۳۰۱
کد خبر: ۳۱۹۲۴۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
استاندار کردستان:

توجه ویژه دولت به استان کردستان

‌می‌متالز - «اسماعیل زارعی کوشا» استاندار کردستان بیان کرد: بودجه تخصیص داده شده به استان کردستان در سال ۹۰، ۴۴۱ میلیارد تومان بود که این عدد در سال ۱۴۰۱ به ۶ هزار و ۲۱۴ میلیارد تومان رسیده است. ما در این سال بیش از ۱۰ سال گذشته تخصیص بودجه عمرانی را شاهد بودیم.

به گزارش می‌متالز، «اسماعیل زارعی کوشا» استاندار کردستان در آیین کلنگ‌زنی پست برق کارخانه گندله‌سازی کردستان، اظهار کرد: در این پروژه شاهد یک برنامه‌ریزی مدون، به موقع و با سرعت مناسب و پیش‌برد اهداف پیش‌بینی شده هستیم و امروز شاهد پیشرفت بسیار خوبی در پروژه گندله‌سازی کردستان هستیم.

وی ادامه داد: یکی از نکات مهم بحث اختصاص زمینی است که باید منابع طبیعی آن را در اختیار کارخانه گندله‌سازی شرکت صبا امید غرب خاورمیانه قرار دهد، اما مساله دیگر بحث برق است. نیاز برق برای دوره بهره‌برداری از کارخانه که ۹ مگاوات است بایستی تامین شود و باید از همین امروز برنامه‌ریزی‌ها برای این موضوع صورت بگیرد.

استاندار کردستان اضافه کرد: در ارتباط با پوشش آنتن تلفن همراه و اینترنت، در مسیر با مدیرکل آی تی استان و مدیرعامل مخابرات استان کردستان تماس داشتم و تاکید داشتم که به سرعت و ظرف همین هفته نه فقط برای این محدوده بلکه برای کل مسیر از دیواندره به سمت بیجار و در ادامه مسیر به سمت زنجان بایستی پوشش آنتن‌دهی تلفن همراه برطرف شود. اقدامات خوبی در بحث پوشش تلفن همراه و اینترنت در استان کردستان در چند ماه اخیر انجام شده و فکر می‌کنم محور بیجار جزو مسیر‌هایی نیست که سخت و کوهستانی باشد و سرمایه‌گذاری زیادی برای پوشش آن لازم نیست. امیدوارم همراه اول و ایرانسل این امر را در دستور کار خود قرار بدهند.

وی تصریح کرد: یکی از اولویت‌های دولت توجه به زنجیره‌های ارزش به ویژه در حوزه معادن است. همچنین جلوگیری از خام‌فروشی نیز در این برنامه قرار می‌گیرد. خوشبختانه اقدامات خوبی از قبل و در دو سال اخیر صورت گرفته که این پروژه نمونه‌ای از آن است. دولت و ایمیدرو نیز اقدامات و سرمایه‌گذاری خوبی را به ویژه در شرق استان کردستان در بیجار و قروه انجام داده‌اند.

زارعی کوشا بیان کرد: فاصله محرومیت باید با «توجه ویژه» برطرف شود، زیرا همه استان‌ها در حال انجام فعالیت هستند و ما هم می‌توانیم با همان سرعت پیش برویم. اما با این وضعیت نمی‌توان این فاصله را طی کرد لذا نیازمند یک «توجه ویژه» هستیم.

وی افزود: بنده می‌توانم ادعا کنم که این توجه شکل گرفته و اکنون دولت این نگاه ویژه را به استان کردستان دارد. به عنوان مثال، اعتبارات خوبی که به استان کردستان اختصاص یافته است.

استاندار کردستان اضافه کرد: بودجه تخصیص داده شده به استان کردستان در سال ۹۰، ۴۴۱ میلیارد تومان بود که این عدد در سال ۱۴۰۱ به ۶ هزار و ۲۱۴ میلیارد تومان رسیده است. ما در این سال بیش از ۱۰ سال گذشته تخصیص بودجه عمرانی را شاهد بودیم.

زارعی کوشا با اشاره به شاخص اعتبارات استانی، افزود: یکی از شاخص‌ها، شاخص اعتبارات است یعنی بودجه‌ای که دولت به استان‌ها تخصیص می‌دهد چه در قالب اعتبارات عمرانی و استانی و چه اعتباراتی که به عنوان اعتبارات ملی و پروژه‌های ملی تعریف می‌شوند و اعتبارات آن توسط وزارتخانه‌ها تخصیص داده می‌شود. در ۱۱ سال گذشته از سال ۱۳۹۰ تا پایان سال ۱۴۰۱، عملکرد عمرانی استان کردستان یعنی تخصیص بودجه اعم از استانی و ملی که به استان آمده و تبدیل به پروژه شده است به این شرح است: سال ۱۳۹۰، ۴۴۱ میلیارد تومان، سال ۱۳۹۱، ۲۴۰ میلیارد تومان، سال ۱۳۹۲، ۱۵۳ میلیارد تومان، سال ۱۳۹۳، ۳۰۸ میلیارد تومان، سال ۱۳۹۴، ۲۱۶ میلیارد تومان، سال ۱۳۹۵، ۲۱۷ میلیارد تومان، سال ۱۳۹۶، ۳۵۴ میلیارد تومان، سال ۱۳۹۷، ۵۸۹ میلیارد تومان، سال ۱۳۹۸، ۴۵۳ میلیارد تومان، سال ۱۳۹۹، ۴۲۶ میلیارد تومان، سال ۱۴۰۰، ۱۹۹۵ میلیارد تومان، سال ۱۴۰۱، ۶۲۱۴ میلیارد تومان.

توجه ویژه دولت به استان کردستان

امسال در جدول بودجه در رتبه دهم قرار گرفته‌ایم که نشان از توجه دولت است

استاندار کردستان اظهار داشت: رتبه بودجه استان کردستان در سال ۱۴۰۱ که لایحه آن در سال ۱۴۰۰ در مجلس شورای اسلامی تصویب شده بود، رتبه ۲۴ از بین ۳۱ استان بود. امسال رتبه ۱۰ را داریم یعنی ۱۴ پله در جدول بودجه در مقایسه با سایر استان‌ها ارتقا داشته ایم. این موارد نشان از «توجه ویژه» دولت است. در سفر ریاست محترم جمهور ۱۷ هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی تصویب شد و بخشی از آن هم حوزه اقتصادی و همین سرمایه‌گذاری‌هاست که در زنجیره فولاد در شرق استان کردستان و در منطقه بیجار در حال انجام است.

توجه ویژه دولت به استان کردستان

محدودیت منابع بانکی داریم

زارعی کوشا در ادامه اظهار کرد: بنده نیز معتقد هستم باید حساب‌های بانکی به داخل استان کردستان منتقل شوند. ان شاءالله مجموعه صبانور هم که یک مجموعه دولتی است، بایستی کمک کند تا حساب‌های خود را به داخل استان کردستان منتقل کند و خودشان الگو باشند. خوشبختانه هفته گذشته، پتروشیمی کردستان تمام حساب‌های خود را به استان کردستان منتقل کرد. معدن طلای قروه هم تمام حساب‌های خود را به استان کردستان منتقل کرد. ما محدودیت منابع بانکی داریم. کل منابع بانکی استان کردستان ۰.۶ درصد منابع بانکی کل کشور است. با این منابع بانکی نمی‌شود کاری انجام داد. بنده از برخی از بانک‌ها از جمله بانک صنعت و معدن تشکر دارم که عملکرد بسیار فوق العاده‌ای داشتند و چندین برابر منابع خود، مصارف داشتند.

وی افزود: صنعتی شدن کردستان با لحاظ همه ضرورت‌ها و الزامات شکل می‌گیرد و در کنار آن مردم بایستی از همه منابع موجود بهره‌مند شوند.

به گفته وی، در سفر آتی رییس‌جمهور بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان پروژه در استان کردستان افتتاح می‌شود.

«اسماعیل زارعی کوشا» استاندار کردستان در خاتمه با اشاره به موضوع راه‌آهن خاطرنشان ساخت: راه‌آهن تهران-همدان-سنندج که قطعه تهران-همدان آن در سال ۱۳۹۶ افتتاح شد، در سال ۱۳۸۵ عملیات اجرایی آن شروع شد و تا سال ۱۴۰۱، ۶۳ درصد این پروژه کلان پیشرفت داشت. در حالی که این پروژه در یک سال گذشته، بالای ۳۶ درصد پیشرفت داشته است. یعنی در یک سال معادل بیش از یک سوم کل ۱۵ سال قبل از آن از لحاظ اجرایی پیشرفت داشته است. در کل ۱۵ سال گذشته، ۱۰۰۰ میلیارد تومان به این پروژه اعتبار تخصیص داده شده، در حالی که از مهرماه ۱۴۰۱ تا کنون به این پروژه، ۱۱۰۴ میلیارد تومان بودجه تخصیص داده شده است.

گزارش از علیرضا جعفری نژاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده