تاریخ: ۱۲ مهر ۱۴۰۲ ، ساعت ۰۰:۳۷
بازدید: ۳۹۱
کد خبر: ۳۱۹۲۳۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
نماینده مردم بیجار در مجلس شورای اسلامی:

پایان خام‌فروشی ۲۰ ساله در بیجار

‌می‌متالز - «علیرضا زندیان» نماینده مردم شهرستان بیجار در مجلس شورای اسلامی از زحمات «اسماعیل زارعی کوشا» استاندار کردستان که برای هفدهمین مرتبه برای رسیدگی به امور شهرستان بیجار به این منطقه مراجعه کرده تشکر و قدردانی کرد.

به گزارش می‌متالز، «علیرضا زندیان» نماینده مردم بیجار در مجلس شورای اسلامی در آیین کلنگ‌زنی پست برق کارخانه گندله‌سازی کردستان، اظهار کرد: کار اساسی را کارگران و مدیران فنی انجام می‌دهند که برای احداث این پروژه چه سختی‌هایی را تحمل کرده‌اند.

وی ضمن تشکر و قدردانی از «امیرحسین نادری» مدیرعامل سابق «ومعادن»، «اردشیر سعدمحمدی» مدیرعامل فعلی «ومعادن» و «محمد کلانتری» مدیرعامل «صبانور» اظهار داشت: حدود ۲۰ سال است شاهد خام‌فروشی در منطقه بودیم که کم‌ترین ارزش افزوده و اشتغال‌زایی را برای منطقه و مردم منطقه داشته و زیرساخت‌های منطقه به ویژه راه‌ها دستخوش تخریب شده است. اما خوشبختانه با شکل‌گیری معدن صبانور و سایر معادن و احداث واحد کنسانتره، گندله‌سازی، آهن اسفنجی و انشاءالله در آینده با احداث واحد نورد، زنجیره فولاد منطقه و به طبع آن استان کردستان تکمیل و دیگر شاهد خام‌فروشی در شهرستان بیجار نخواهیم بود.

پایان خام‌فروشی ۲۰ ساله در بیجار

زندیان بیان کرد: در استان کردستان یکی از عوامل عقب‌ماندگی منطقه به لحاظ توسعه، فقر زیرساخت‌ها است. این موضوع را در شهرستان بیجار هم شاهد هستیم. جاده‌های دو بانده که می‌تواند برای سرمایه‌گذار امنیت ایجاد کند، در منطقه وجود نداشت. اتصال به شبکه ریلی از دیگر مشکلات زیرساختی منطقه است. با هر سرمایه‌گذاری که صحبت می‌کردیم عنوان می‌کرد که آیا شما راه‌آهن دارید؟ اما خوشبختانه با پیگیری‌های صورت گرفته و تلاش استاندار کردستان کل پروژه‌های زیرساختی بیجار فعال است. جاده دو بانده دیواندره-بیجار، زنجان-بیجار فعال هستند، جاده همدان-بیجار ماده ۲۳ شده و ۱۰ کیلومتر آن در حال اجراست. راه آهن نیز با حضور فعال پیمانکار در حال اجرا است.

وی افزود: اما جاده یاسوکند از موضوعات دیگری است که مردم منطقه از آن رنج می‌برند. ما لکه‌گیری و بهسازی این جاده را قبول نکردیم. در راستای مسوولیت ایمیدرو که ۲۵ کیلیومتر این جاده را در سال ۱۴۰۰ متقبل شد، دو بانده شدن این جاده در دست انجام است، اما تنها ۵ کیلومتر آن انجام شده، اما جاده یاسوکند جوابگوی نیاز منطقه نیست و باید توسعه انجام شود.

زندیان اضافه کرد: مطالعات پروژه نورد بیجار توسط شرکت فولاد تکنیک انجام شده و دو موضوع برق و آب آن باقی مانده است. در بحث برق و نیروگاه، شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات (ومعادن) برای احداث نیروگاه وارد مذاکره شده و تفاهم‌نامه آن در حال انجام است تا برای کل کردستان یک نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی در شهرستان بیجار جانمایی و احداث شود. در بحث آب نیز، وزیر نیرو با هدف صنعت و کشاورزی ماده ۲۳ را تصویب کرده تا به سازمان برنامه و بودجه برود. ان شاءالله با صادر شدن ماده ۲۳ در منطقه کرانی مشکلی در زنجیره فولاد در حوزه آب نخواهیم داشت. همچنین دستور ۸ میلیون مترمکعب آب در زنجیره فولاد از سد تالوار برای صنعت شهرستان بیجار را ابلاغ کرده اند که آن هم در حال اجرا است.

وی در خاتمه گفت: بزرگ‌ترین طرح پیشران حوزه پتروشیمی در شهرستان بیجار با کنسرسیوم ۵ بانک و سرمایه‌گذاری حدود ۷۵۰ میلیون یورو زمین آن تحویل و تخصیص آب نیز داده شده و با سفر رییس‌جمهوری به زودی این پروژه آغاز خواهد شد.

گزارش از علیرضا جعفری نژاد

عناوین برگزیده