تاریخ: ۱۱ مهر ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۶:۵۶
بازدید: ۴۳۵
کد خبر: ۳۱۹۲۱۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
مدیرعامل شرکت صبا امید غرب خاورمیانه اعلام کرد:

زیرساخت‌های پروژه گندله‌سازی در دست تامین است

می متالز - «مهدی زارع» مدیرعامل شرکت صبا امید غرب خاورمیانه با اشاره به وضعیت فعلی پروژه بیان کرد: از مقامات و مسوولین می‌خواهیم که عملکرد و کارنامه این مجموعه را هر سه ماه یک بار مورد بررسی قرار داده و پیشنهادات و نظرات خود را به ما منعکس نمایند.

به گزارش می‌متالز، مهندس «مهدی زارع» مدیرعامل شرکت صبا امید غرب خاورمیانه در آیین کلنگ‌زنی پست برق کارخانه گندله‌سازی کردستان، با اشاره به پروژه گندله‌سازی ۱ میلیون تنی کردستان، اظهار کرد: شرکت توسعه صنعتی و معدنی صبانور حدود ۷۰ درصد، شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات حدود ۳۰ درصد و درصد اندکی هم شرکت بازرگانی معادن و صنایع معدنی ایران، جمع سهامداران این مجموعه را تشکیل داده است.

وی ادامه داد: با توجه به استراتژیک بودن پروژه، گندله‌سازی کردستان در فاصله ۴۲ کیلومتری معدن صبانور قرار داشته که عمدتا کنسانتره سنگ آهن به عنوان مواد اولیه از این معدن تامین می‌شود. در زنجیره آهن و فولاد شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات (ومعادن) که شامل کنسانتره شهرک و گلالی کردستان، اسدآباد در همدان (واحد‌های گندله‌سازی در همدان و کردستان)، آهن اسفنجی، فولادسازی و مجوزی که اخیرا در حوزه نورد فولادی در استان کردستان گرفته شده است، در واقع زنجیره از معدن تا محصول نهایی کامل شده و ما نیز قسمتی از این زنجیره هستیم.

به گفته وی، پروژه گندله‌سازی کردستان تا مرکز استان زنجان ۹۵ کیلومتر و تا سنندج ۲۰۲ کیلومتر فاصله دارد.

زارع همچنین با اشاره به ارکان پروژه گندله‌سازی کردستان ادامه داد: پروژه گندله‌سازی کردستان به چند قسمت تقسیم می‌شود. شرکت مهندسی ارکان تدبیر صنایع (آتیکو) مشاور مادر پروژه گندله‌سازی کردستان در بخش داخل و زیرساخت‌ها فعالیت دارد، شرکت مهندسی و بازرسی ایکا در حوزه بازرسی تجهیزات خارجی فعالیت دارد. شرکت CMEPC چین تکنولوژی و تجهیزات خارجی را تامین می‌کند و شرکت مهندسی بین‌المللی فولاد تکنیک پیمانکار تامین و اجرای ساخت داخل پروژه است.

زیرساخت‌های پروژه گندله‌سازی در دست تامین است

وی افزود: شرکت انرژی‌سازان تکین پیمانکار تامین و اجرای خط انتقال ۲۰ کیلوولت از یاسوکند تا کارخانه گندله‌سازی به فاصله ۹ کیلومتر است که این پروژه با موفقیت به اتمام رسید و در حال حاضر پیمانکار پست ۲۰ به ۶.۶ پروژه گندله‌سازی کردستان است.

زارع بیان کرد: مدت زمان پروژه ۲۴ ماه و هزینه‌های ثابت مورد نیاز پروژه حدود ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان است و در زمینی حدود ۲۸ هکتار اجرا شده است. گندله‌سازی کردستان ۱۳۷ هزار متر مکعب مصرف آب سالانه داشته و ۹ مگاوات برق با مصرف سالانه‌ی ۳۴ مگاوات درخواست داده شده و میزان گاز مورد نیاز حدود ۲۲ میلیون مترمکعب در سال است.

زارع درباره اشتغال در این پروژه گفت: اشتغال‌زایی مستقیم ۱۰۰ درصدی حدود ۲۰۰ نفر و غیرمستقیم صرفا برای تولید ۵۰۰ نفر و مجموعا ۷۰۰ نفر است. با توجه به مصرف یک میلیون تنی کنسانتره سنگ آهن و تولید گندله یک میلیون تنی، اگر واحد حمل‌و‌نقل هم اضافه شود نزدیک به ۱۰۰۰ نفر اشتغال‌زایی غیرمستقیم خواهیم داشت.

وی با اشاره به جانمایی پروژه گندله‌سازی کردستان افزود: پروژه در طراحی اولیه در دو فاز طراحی شده، اما زیرساخت‌های آن کاملا در نظر گرفته نشده است. با توجه به محدودیتی که در بحث فنی و صنعتی در دو منطقه داریم (مناطق بیجار و یاسوکند) و اگر کارخانه‌ای در نزدیکی مرکز استان (سنندج) بودیم و مشکلات صنعتی بودن را نداشتیم، می‌توانستیم خیلی از خدمات و کار‌ها را برون‌سپاری کنیم. ولی ما بایستی تجهیزات و تعمیرگاه‌های برق و مکانیک را در اینجا کاملا مستقر کنیم و انبار‌های کاملی را به دلیل سردی هوا و وضعیت جاده‌ها داشته باشیم. به همین ترتیب، در بحث انباشت مواد اولیه (کنسانتره سنگ آهن)، انباشت محصول (گندله) و زیرساخت‌های کارخانه زمین کافی و مناسب نداریم.

زارع ادامه داد: دو روش گندله‌سازی در دنیا وجود دارد که البته روش‌های جدیدتر و نادرتری هم اضافه شده است. تکنولوژی مورد استفاده جهت تولید گندله در پروژه کردستان به روش کوره گردان (کوره دوار یا همان آلیس چالمرز) است و ماشین‌آلات اصلی نیز شامل خشک کن Dryer، میکسر Mixer، دیسک‌های گندله‌سازی Balling Disk، کوره پیشگرم (Travelling Grate)، کوره دوار (Rotary Kiln)، خنک‌کننده گندله (Annular Cooler) و سایر تجهیزات انتقال مواد و واحد‌های جانبی نظیر غبارگیر، هوای فشرده و آبرسانی است. قسمت اول تجهیزات و ماشین‌آلات خارجی به وزن ۴ هزار تن ساخته شده و بخش عمده‌ای از آن به سایت پروژه حمل شده است. قسمت دوم و سوم از تجهیزات و ماشین‌آلات خارجی در حال ساخت می‌باشد.

زیرساخت‌های پروژه گندله‌سازی در دست تامین است

مدیرعامل شرکت صبا امید غرب خاورمیانه با اشاره به وضعیت فعلی پروژه بیان کرد: حدود ۵۰ هزار متر مکعب خاک‌برداری، حدود ۲ هزار متر مکعب بتن‌ریزی، حدود هزار و ۸۰۰ تن آرماتوربندی، قالب‌بندی حدود ۳۰ هزار متر مربع، بتن اصلی حدود ۱۸ هزار و پانصد متر مکعب، بکفیل ۲۱ هزار متر مکعب و نصب استراکچر فلزی حدود ۳ هزار و ۸۰۰ تن انجام شده است. کل استراکچر فلزی پروژه ساخته و حمل شده و در سایت و انبار‌های پروژه قرار دارند، اما به دلیل مشکلاتی که در تجهیزات خارجی داشتیم امکان نصب این تجهیزات را نداشتیم.

زارع افزود: خوشبختانه بخش زیرساخت پروژه گندله‌سازی کردستان در بخش آب که در فاز اول ۱۳۷ هزار متر مکعب نیاز داریم از آب‌های زیرسطحی تامین می‌شود و مجوز‌های لازم دریافت و نهایی شده است. اما به احتمال مشکلات خشکسالی و یا مشکلات احتمالی دیگر، پساب حسن‌آباد یاسوکند را کلا خریداری کرده‌ایم و مراحل طراحی تصفیه مجدد و انتقال آن به طول ۱۴ کیلومتر را در دستور کار داریم تا پساب برای تامین آب صنعتی به کارخانه منتقل شود. در حوزه برق اقداماتی انجام شده و برای کارخانه ۹ مگاوات برق لازم داریم. برق موقت دوران ساخت تامین شده است. مسیر اختصاصی انتقال برق از پست حسن‌آباد یاسوکند به سایت کاملا اجرا شده است. مشارکت در توسعه زیرساخت‌های پست برق بیجار، مسیر انتقال برق از بیجار به پست حسن‌آباد و تقویت پست حسن‌آباد با شرکت برق منطقه‌ای غرب انجام شده است. فعالیت‌های اجرایی احداث پست برق اختصاصی در حال شروع شدن است. در بخش گاز نیز پیمانکار انتقال گاز و احداث ایستگاه تقلیل فشار گاز انتخاب شده و فعالیت‌های اجرایی آن به زودی آغاز خواهد شد.

زارع با اشاره به چارت و ساختار سازمانی مجموعه صبا امید غرب خاورمیانه، اظهار کرد: چارت و ساختار سازمانی را با توجه به کارخانه‌های کوبه استیل و اتوتک در بخش خارجی و کارخانه‌های گندله‌سازی در داخل کشور، به صورت کامل ترسیم کرده‌ایم. ارتباط‌های کاری با یکدیگر بررسی شده، همچنین تمام نیرو‌های کار را در جهات مختلف کار بررسی کرده‌ایم. شرح وظایف، شرایط احراز و تقسیم‌بندی‌ها به طور کامل صورت گرفته و به تایید وزارت کار نیز رسیده است. تامین ۱۰۰ درصدی نیروی بومی نزدیک به کارخانه در اولویت اول ما قرار دارد. استراتژی جذب نیروی انسانی کارخانه بر اساس نیرو‌های بومی و فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها و مراکز علمی بومی منطقه در نظر گرفته شده است. با توجه به شرایط پیش آمده برای آنکه اجحافی در حق مردم منطقه نشود، آزمون توسط وزارت کار انجام و بر اساس چارت سازمانی مصاحبه‌ها و گزینش‌ها انجام می‌شود و برای آموزش تکمیلی و تخصصی به ما سپرده می‌شوند.

وی تصریح کرد: ما ۱۷۴ نفر پرسنل مستقیم در این پروژه داریم که در بحث مکانیک (جامدات، سیالات و ساخت تولید)، برق (قدرت)، الکترونیک (ابزار دقیق و کنترل)، شیمی و آزمایشگاه، متالورژی، صنایع (کنترل تولید و سفارشات) عمران (سازه)، مالی (حسابداری و انبار) و کامپیوتر (شبکه) از رشته‌ها و تخصص‌های مورد نیاز است.

مدیرعامل صبا امید غرب خاورمیانه در خاتمه خاطرنشان ساخت: دوست داریم که در خدمت روسای دانشگاه‌های بیجار و کردستان (سنندج) باشیم و با توجه به مجموعه صنعتی که داریم، علاقمندیم تا همکارانی که از جمله نیرو‌های فنی و حرفه‌ای نزد ما می‌آیند بتوانیم در خدمت همه‌ی آن‌ها بوده و از تخصص‌های خاص آن‌ها استفاده کنیم. امیدواریم آموزش‌های تخصصی لازم برای نیرو‌های مورد نیاز ما ایجاد شود تا ما در خدمت نیروی انسانی خوب و ماهری باشیم.

گزارش از علیرضا جعفری نژاد

صبا امید غرب خاورمیانه کارخانه گندله‌سازی کردستان گندله‌سازی کردستان صبا امید آیین کلنگ‌زنی پست برق کارخانه گندله‌سازی کردستان پست برق کارخانه گندله‌سازی کردستان گندله‌سازی صبا امید غرب خاورمیانه پروژه گندله‌سازی ۱ میلیون تنی کردستان کردستان توسعه صنعتی و معدنی صبانور صبانور تجلی توسعه معادن و فلزات تجلی بازرگانی معادن و صنایع معدنی ایران کنسانتره سنگ آهن مواد اولیه سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات ومعادن استان کردستان زنجیره آهن و فولاد از معدن تا محصول نهایی زنجان سنندج پروژه گندله‌سازی کردستان مهندسی ارکان تدبیر صنایع آتیکو مهندسی و بازرسی ایکا CMEPC CMEPC چین مهندسی بین‌المللی فولاد تکنیک فولاد تکنیک انرژی‌سازان تکین حسن آباد یاسوکند یاسوکند اشتغال زایی بیجار انباشت مواد اولیه انباشت محصول کوره گردان کوره دوار آلیس چالمرز پساب حسن‌آباد یاسوکند پست حسن‌آباد یاسوکند انتقال برق از بیجار به پست حسن‌آباد شرکت برق منطقه‌ای غرب احداث ایستگاه تقلیل فشار گاز چارت سازمانی ساختار سازمانی کوبه استیل اتوتک نیروی انسانی وزارت کار آزمون آموزش تکمیلی و تخصصی دانشگاه‌های بیجار و کردستان
مطالب مرتبط
عناوین برگزیده