تاریخ: ۱۲ مهر ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۳:۲۹
بازدید: ۱۱۰
کد خبر: ۳۱۹۳۵۸
سرویس خبر : مسکن و ساختمان

آمار عرضه مسکن در بافت فرسوده

‌می‌متالز - وزارت راه وشهرسازی آماری از عرضه واحد‌های مسکونی تکمیل شده در بافت‌های فرسوده شهری کشور در دو سال اخیر را اعلام کرد.

به گزارش می‌متالز، براساس اعلام مسوولان وزارت راه وشهرسازی، در دو سال اخیر حدود ۱۵۳هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده وارد پروسه نوسازی شده است که از این تعداد تاکنون ۴۲ هزار واحد به بهره برداری رسیده است. براساس خبری که در این باره در «ایسنا» منتشر شده است، معاون وزیر راه وشهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران، در این باره اعلام کرد: وزارت راه وشهرسازی درصدد است آمار نوسازی بافت‌های فرسوده در شهر‌های کشور را به ۳۰۰هزار واحد مسکونی تا پایان سال برساند. به این معنا که تا پایان سال رقم ۱۵۳ هزار واحد مسکونی که طی دو سال اخیر در پروسه نوسازی قرار گرفته است، تا آخر امسال به ۳۰۰ هزار واحد برسد.

محمد آیینی با بیان اینکه از سال‌های گذشته تاکنون در شهر‌های کشور با موضوع بدمسکنی و بنا‌های ناپایدار مواجهیم، تاکید کرد: اگر به این موضوعات و برطرف کردن آن‌ها توجه نشود ممکن است در سایر نقاط کشور نیز شاهد وقوع حوادث تلخی همچون ویرانی‌های رخ داده بر اثر زمین لرزه بم باشیم. وی با اشاره به تدوین و اجرای مشوق‌ها و بسته‌های تشویقی برای افزایش مشارکت در نوسازی بافت‌های فرسوده تاکید کرد: تمامی دستگاه‌های ذی‌نفع و مرتبط با ستاد ملی بازآفرینی شهری باید همراستا با این ستاد به وظایف خود عمل کنند و در این بخش به منظور تحقق اهداف برنامه هفتم توسعه تلاش کنیم. وی همچنین از قرار گرفتن موضوع ارتقای امنیت سکونت در دستور کار دولت خبر داد و افزود: یکی از موضوعات مهمی که در این راستا دنبال می‌شود واگذاری سند به ساکنان مناطق هدف بازآفرینی شهری است. در حال حاضر بخش قابل‌توجهی از خانه‌های این مناطق دارای اسناد عادی است که دولت قصد دارد با اعطای سند، آن‌ها را وارد اقتصاد شهری کند تا مالکان بتوانند وام بگیرند و از پروانه ساخت استفاده کنند.

معاون وزیر راه وشهرسازی همچنین از ضرورت اجرای سیاست‌هایی برای کاهش هزینه ساخت مسکن در محدوده‌های هدف بازآفرینی شهری و نوسازی خبر داد و گفت: باید بتوانیم قیمت تمام شده مسکن را در بافت فرسوده کاهش دهیم. به همین منظور تخفیف ۵۰ درصد در صدور پروانه را دنبال می‌کنیم که این رقم می‌تواند تا ۱۰۰درصد تخفیف برسد. زمان صدور پروانه نیز در حال کاهش است. انشعابات جدید هم باید به ساکنان داده شود. به گفته وی موضوع تامین خدمات روبنایی و زیربنایی مناطق هدف بازآفرینی از موضوعات حائز اهمیت است و در این راستا، طی دو سال گذشته بیش از ۱۸۰۰ پروژه در محلات هدف بازآفرینی به بهره‌برداری رسیده است. در کنار این موضوع بحث محرومیت‌زدایی، توانمندسازی و آموزش‌های شغلی دنبال می‌شود.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده