تاریخ: ۱۲ مهر ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۴:۵۰
بازدید: ۱۲۶
کد خبر: ۳۱۹۳۷۸
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

رشد درآمد تولیدکنندگان داخلی روی و سرب

‌می‌متالز - تولیدکنندگان داخلی روی و سرب در طول شهریورماه کارنامه درآمد مثبتی به ثبت رساندند. درآمد فزرین طی شهریور ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵۸۸ درصد رشد کرد در مقابل کاما و فسرب به ترتیب ۷۴ و ۶۳ درصد درآمد پایین‌تری در صورت‌های مالی شهریورماه به ثبت رساندند.

به گزارش می‌متالز، برآیند قیمت سرب و روی در بازار‌های جهانی طی دو ماه آگوست و سپتامبر مثبت بود. هر تن فلز روی در نخستین روز ماه آگوست با قیمت ۲ هزار و ۵۵۸ دلار معامله می‌شد و در پایان ماه سپتامبر به ۲ هزار و ۶۴۰ دلار رسید. قیمت سرب نیز در نخستین روز از ماه آگوست ۲ هزار و ۱۴۴ دلار به ازای هر تن بود و تا پایان ماه سپتامبر به ۲ هزار و ۲۰۰ دلار رسید.

هم روی و هم سرب در این دو ماه به شدت نوسانی بودند و البته روند قیمتی آن‌ها در سال جاری منفی است. روند قیمتی روی و سرب در بازار‌های جهانی به قرار نمودار زیر است:

رشد درآمد تولیدکنندگان داخلی روی و سرب

شرایط اقتصاد جهانی باعث شد قیمت کامودیتی‌ها و فلزات در طول یکی دو سال گذشته ریزش‌های سنگینی را تجربه کنند برای مثال قیمت هر تن روی از محدوده ۳ هزار و ۵۰۰ دلار تا ۲ هزار و ۲۰۰ دلار ریزش کرد و همین مسئله سود تولیدکنندگان داخلی فعال در این حوزه را تحت تاثیر قرار داد. برآیند مثبت قیمت روی و سرب در ماه آگوست و سپتامبر نیز تاثیر خاصی در صورت‌های مالی تولیدکنندگان این حوزه نداشت.

عملکرد تولیدکنندگان داخلی سرب و روی در شهریور ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال گذشته به قرار جدول زیر است:

رشد درآمد تولیدکنندگان داخلی روی و سرب

فاسمین یکی از بزرگترین تولیدکنندگان داخلی در دسته روی و سرب است و فروش این شرکت در طول شهریورماه هزار و ۳۲۸ میلیارد تومان بود با این حال نسبت به شهریورسال گذشته ۱۵ درصد افت کرده‌است. باید در نظر داشت درآمد فاسمین در طول ۶ ماه اول ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۵ درصد افزایش یافته‌است. در دسته روی و سرب بهترین عملکرد شهریورماه متعلق به فرزین بود. درآمد فرزین در طول شهریور ۱۴۰۲ نسبت به شهریور ۱۴۰۱ حدود ۵۸۸ درصد رشد کرد. درآمد‌های این شرکت در ۶ ماه ابتدایی امسال نیز نسبت به ۶ ماه اول سال گذشته ۱۷ درصد بیشتر بود.

در مقابل کاما و فسرب در دسته روی و سرب ضعیف‌ترین عملکرد را برای شهریور به ثبت رساندند. درآمد شهریورماه کاما و فسرب نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ترتیب ۷۴ درصد و ۶۳ درصد کاهش پیدا کرد. درآمد این دو شرکت در ۶ ماه اول سال نسبت به ۶ ماه اول سال گذشته نیز کاهش یافته‌است. فسرب ضعیف‌ترین عملکرد را در میان این دسته از تولیدکنندگان ثبت کرد، زیرا درآمد ۶ ماه اول سال این شرکت نسبت به مدت مشابه سال گذذشته ۴۴ درصد کاهش یافته‌است. البته درآمد فسرب در طول شهریورماه نسبت به میانگین سال ۱۴۰۲ نزدیک به ۳۹ درصد بیشتر بود با این شرایط احتمال جبران وضعیت فعلی برای فسرب طی ماه‌های پایانی سال وجود دارد.

منبع: پایگاه خبری - تحلیلی ایراسین

عناوین برگزیده